• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Aidaaaa
    Mimmipigg skrev 2015-01-29 12:24:29 följande:

Vad kort tid din man hade.. Min man fick sitta i 2 timmar i måndags i skopje. Han hade sin intervju på albanska o dom frågade ansökningsformuläret rakt av. Till min man sa det att han kommer få svar inom en månad. Idag ringde jag örebroenheten där vårt ärende ligger i o kärringen (ursäkta ordvalet) sa att förvänta dig svar i oktober då det är 14 månaders handläggningstid. Jag vet standardsvar men det fick mitt mycket goda humör jag hade innan att sjunka i botten. Sen sa hon även att man inte får nån speciell handläggare när man ligger i det elektroniska systemet så det är ingen idé att fråga om man fått nån. Hoppas vi snart får svar båda två :)

Usch 2 timmar.. Jag satt utanför och blev chockad att de govk så snabbt, så fick han ta bild och fingeravtryck. Ja jag förstår din frustration men de måste säkert säga 14 månader till alla men ring till ambassaden i skopje :) o kolla. Kram på dig o tack hihi
  • Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2015-01-29 13:00:10 följande:
    Usch 2 timmar.. Jag satt utanför och blev chockad att de govk så snabbt, så fick han ta bild och fingeravtryck. Ja jag förstår din frustration men de måste säkert säga 14 månader till alla men ring till ambassaden i skopje :) o kolla. Kram på dig o tack hihi
    Ja, ska nog ringa ambassaden istället om jag vill ha riktiga svar :) Vi får hoppas ambassaden har rätt i att beslutet tar högst en månad o få. Min man fyller år i slutet på februari så det vore världens bästa födelsedagspresent o få sitt beslut innan det så han får fira den här hemma med oss :D Kram
  • jessib

Jag ringde Umeå idag, vilket var kortare väntetid än kundtjänst och en mycket vänligare person som kunde ge mig riktigt information. Dock inte om väntetiderna för intervju. Det hon sa bekräftar lite som vi sagt innan, min ansökan är elektronisk och kan hanteras av Umeå nu men sen kan beslutet tas av en annan enhet, eftersom alla elektroniska enheter kommer åt vår ansökan.

Beslutet kan komma fortare än 14 månader beroende på hur komplett ansökan är osv. Hon visste inte att väntetiderna inte hade uppdaterats. Hon sa att det beror lite på hur hårt trycket är på ambassaderna, när man får mail om intervju. Sa också att jag kunde ringa igen om jag undrade något - helt klart det bästa samtalet jag haft hittills med migrationsverket.

• jessib

Såg också en hoppfull detalj som jag inte läst innan från ett gammalt mail från ambassaden i Kampala, att den längsta väntetiden kommer vara INNAN mailet? vet att man inte kan tro 100 på allt de säger, men lite hopp får man ju...
    "Just nu har ambassaden i Kampala runt 2 veckors väntetid på en intervjutid men först måste ärendet flyttas över till oss får att vi ska kunna boka in din fästman för intervju. Den längsta väntetiden kommer att vara nu innan ni får detta e-mail."

• Aidaaaa

Heeeej alla nu har min man och jag fått beslut och jag väntar nu på att Migrationsverket ska tillbaka till mig o berätta om beslutet :D jag bara hoppas o hoppas på ett JA så kommer jag se han lyckligare än någonsin nu när jag e här nere :) hoppas hoppas

• Aidaaaa

Eftersom på mailet står det bara att de tagit ett beslut inte ja eller nej :)

• jessib
    Aidaaaa skrev 2015-01-30 13:43:38 följande:

Eftersom på mailet står det bara att de tagit ett beslut inte ja eller nej :)

Ring kundtjänst och fråga :)
  • Aidaaaa

VI FICK ETT JAAAAAAAA HEREEGUD SÅ LYCKLIG JAG ÄR nu!!!! Han är på jobbet o ska överraska när han kommer hem åååååååå äntligen är denna bördan över

• trött usa pendlare
    Aidaaaa skrev 2015-01-30 15:18:10 följande:

VI FICK ETT JAAAAAAAA HEREEGUD SÅ LYCKLIG JAG ÄR nu!!!! Han är på jobbet o ska överraska när han kommer hem åååååååå äntligen är denna bördan över

STORT GRATTIS!!! GUD SÅ UNDERBART!!!

Hur lång tid tog det nu allt som allt?

• Aidaaaa
    trött usa pendlare skrev 2015-01-30 15:28:19 följande:

STORT GRATTIS!!! GUD SÅ UNDERBART!!!

Hur lång tid tog det nu allt som allt?

Tack tack tack!! :D vi ansökte 18 juli, så 6 månader o 2 veckor typ allt som allt.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid