• Anonym (barnlycka)

Kraftigt överviktig och gravid

Hej. Har aldrig testat skriva här så jag hoppas det blir rätt Behöver råd! Fick mitt första barn för 13 mån sedan och gick då upp 25 kilo varav 6 kg kvar Hade tänkt vänta med syskon tills jag gått ner i vikt men av misstag blev vi gravida och jag vill ju inte göra abort. Mitt bmi landar idag på 38, alltså kraftigt överviktig. Hur ska jag göra för att försöa stå still i vikt denna graviditet? Äter alltid kl 9 , 12, 15 och 17 och börjat räkna kcal. Och går två promenader per dag på 30 min vardera. Började på 1800 kcal , är det lämpligt i min storlek som gravid? Är gravid i v 5 och har inte skrivit in mig på mvc än, förra graviditeten mådde jag jättedåligt såklart pga vikten och min bm påpekade varje gång att jag var så tjock! Man kan inte ta blodprov för jag är för tjock (fast hon lyckades första försöket) osv kom hela tiden. Vill inte att min nästa bm ska trycka ner mig varje besök. Hur mkt kcal bör jag ligga på och är det farligt för barnet om jag går ner något kilo?

• Svar på tråden Kraftigt överviktig och gravid
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Grattis till din graviditet. Synd att du upplevde att din bm tryckte ner dig, personligen tycker jag att det räcker att påtala riskerna med övervikt vid inskrivningen och sedan göra en avstämning runt vecka 30. Man behöver inte påtala det varje gång. Jag råder dig att denna gången byta bm då att du kan känna förtroende för din bm och få en bra relation. Ett normalt kcal intag under första trimesterna är 2300kcal. Kcal är beroende av vikt och ju större man är destår mer kcal använder man. 1800 kcal kan vara lite i underkant, men då jag inte är dietist skulle jag nog råda dig att ringa din Vc och rådgörs med en dietist. Generellt säger man att ett kg bär 7000kcal vilket skulle innebära att du skulle gå ner 1kg på 14 dagar om du minskar med 500 kcal per dygn. Lycka till

Svar på tråden Kraftigt överviktig och gravid