• frappa

Gravid och röker cannabis.

Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 13:51:53 följande:
    Hej!

Vill berätta min historia. Jag har ända sen jag blev gravid spytt 5-25ggr per dag. Har åkt in och ut på sjukan för att jag fick ketoner och blev jättesjuk. Har testat ALLA knep mot illamående, alla mediciner man får. Fick diagnosen Hyperemesis sv.wikipedia.org/wiki/Hyperemesis_gravidarum. Tillslut då inget hjälpt mig fick jag utskrivet en medicin som cancerpatienter får efter strålbehandling osv. Starka tabletter som det inte finns ordentliga forskningar på, hur dom påverkar fostret. Jag hade sådan ångest över att ta dessa tabletter men fick välja mellan pest eller kolera då jag allvarligt talat hade hamnat permanent på sjukan om jag inte tog dessa.  Sen testade jag att använda cannabis. Det räckte att jag rökte en/två jointar på kvällen så slapp jag det värsta illamåendet under hela resterande dag. Inte ens den starka medicinen jag fick utskrivet gav mig detta resultat.

När man mår såhär dåligt som jag mår/mått så letar man efter allt som kan hjälpa en. Jag är väl medveten om att det inte finns forskningar som säger till 100% att det inte är farligt för barnet. Lever med ångest varje dag för att jag kanske utsatt mitt ofödda barn för detta. Men ibland måste man välja. Hade jag inte rökt så hade jag mått ännu sämre och som ni kan se ang min diagnos så är det farligt och riskfyllt för barnet. 

Nu vågar jag dock inte röka mer då jag är sjukt rädd att det ska bli komplikationer under förlossningen som kommer avslöja att jag rökt och sedan förlora mitt älskade barn för. Rökte min sista joint igårkväll.

Fråga till er som VET. Hur lång tid tar det innan ämnena går ur kroppen? Jag är i v30 nu. Kan jag på något sätt snabba på processen? Hört att citron (syran) ska påskynda? 

Kan inte se någon anledning till de ska ta några drogtester på dig.
    Dricka vatten och motion brukar skynda på att metaboliterna av THC försvinner snabbare.

Detta med C-vitamin används i syfte att få färg på urinen.

Hoppas du skippade tobaken när du rökade, för den är ju farlig.

• frappa
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 14:10:15 följande:
    Så om det skulle hända något under Fl så tar dom inte drogtester eller andra tester som skulle kunna visa positivt på cannabis? Alltså dom kan inte bara råka se det för att dom tar andra tester?

Kanske dum fråga, men varför vill man ändra färgen på urinen? 

Tyvärr har det vart lite tobak inblandat också. En fråga om det. Blir det ännu farligare med tobaken om man blandar den med cannabis, eller är den lika farligt som vanligt "bara"?

Svårt att se en anledning till att de ska ta drogtest, speciellt om det är en okomplicerad förlossning.

Man vill färga urinen pga när man dricker mycket vatten så blir urinen färglös.

I normala fall hade ingen brytt sig om din urin är ofärgad.

Men om de tar drogtest, så blir dom helt plötsligt superintresserad av din färg på urinen.Tänk på att vatten är farligt, så överdriv inte drickandet.

Det finns en del kontriverser med just tobak och cannabis tillsammans, att detta är väldigt illa för dina lungor.

Men nu pratar vi om luftvägssjukdomar, så borde inte ha någon påverkan på barnet som så.

Mer än de problem tobaken redan har då.

• frappa
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-11 14:26:50 följande:
    Och jag skulle med lätthet lägga in mig i de 6-8 veckor som skulle krävas hellre än riskera med att röka på. Vad random personer på Familjeliv anser om droger är för mig rätt ointressant, jag skulle aldrig chansa (lika lite som jag skulle ta medicin som kunde skada barnet osv). Aldrig. Det är ett liv vi pratar om, inte en prydnadskudde eller fällstol.

Hon är i vecka 30 nu och de kommer troligen sätta igång henne i vecka 36-38 om hon fortfarande är såpass dålig att dropp fortfarande behövs då. Många ser dock en klar förbättring de sista veckorna så det kanske inte behövs ens 6 veckors inläggning.

Rätt ointressant vad familjeliv's användarna säger.

Här låter vi forskarna ta över, som inte i sina forskning kan se att de klassiska skadorna man pinnar på cannabis finns.

Som lågfödelsevikt och förtidig födsel.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20171023
    2010 USA 5871st mödrar, slutsats  cannabis påverkar inte födelsevikt eller orsakar förtidig födsel.

www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_53354_EN_Cannabis%20volume%202%20FINAL.pdf
    2008 EMCDDA Säger cannabisskador låga mot tobak.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10489797
    1999 Danmark, mellan 92-95 12885st mödrar, där mammorna hade fått fylla i hälsoformulär och man kunde först se att nyfödda vägde mindre och var kortare hos cannabisrökande kvinnor.
    När man justerade för alkoholanvändning så fanns avvikelsen kvar, men när man justerade för tobak
    så försvann den.
    Det visar att sambandet mellan cannabis och låg födelsevikt inte enbart kan skyllas på cannabis utan andra, tidigare förbisedda faktorer, men i flera fall just tobak.

Det sista vi ska göra är att stigmatisera och sparka nedåt.

Jag får känslan att denna gravida har haft ett riktigt helvete.

Det är ju inte optimalt att ta till droger, men när empatin försvinner för en människas svåra situation.

Då är man ute på hal is.

• frappa
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 14:41:51 följande:
    Nej precis, skrev ju det. Att dom inte anser mig såpass sjuk. Trots viktnedgång och hade 4+ i ketoner varje gång jag kom in. Jag hade heller inte orken att kämpa för min rätt. Vad ska man göra när man inte får den hjälpen man behöver av vården? Ligga hemma och riskera att dö?
    Det tråkiga i det du skrev där, är exakt vad en del föredrar du ska göra framför att du ska ta nått som Kineserna för 4000år sedan pysslade mot illamående.
  • frappa
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-11 14:44:18 följande:
    Finns det bara ett sjukhus i din stad? Jag hade aldrig gått tillbaka till samma ställe om jag var så sjuk som du säger och inte fick hjälp.

Kan man tycka, men blir man dåligt bemött eller alldeles för låg förståelse för problemen.

Så kanske man känner att man inte orkar med ett besök till, det kan ju vara långt till nästa inrättning.

• frappa
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-11 14:50:32 följande:
    Du får väl gå ut till pressen. Berätta att du måste röka droger för att sjukvården inte hjälper dig

Den måste vi skicka tummen upp på.

Frågan är dock om det blir en saklig artikel med fakta och forskning.

Eller inte.

Sen hur det ska gå till vet jag inte.

Jag skulle då aldrig vågat mig till media och riskera så mycket som detta innebär.

Där varje gravid på gatan sen även skulle misstänkas att det är den där knarkajävlen som knarkar sitt barn.

• frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-11 15:48:04 följande:
    Om du får i dig 3-4 liter vatten om dan är det inte så konstigt att du inte blir inlagd

Om man spyr 5-25ggr per dag, så kan det nog vara tom i underkant med att dricka såpass så mycket.

frågan är hur mycket hon lyckas ta upp, men är hon törstig.

Så är ju detta ett tecken på att det är för lite vatten.

• frappa
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 15:51:24 följande:
    Tack Frappa! :)

Vill bara säga det att jag skulle inte använda cannabis om det inte vore för att jag ser det som en sista utväg. Med tanke på alla konsekvenser som kan bli av denna diagnos jag har och att det faktiskt finns en del forskning kring cannabis och gravida så går jag hellre denna vägen att röka lite när det blir som värst. Folk får tycka att jag är en egoist eller dum i huvudet, det skiter jag i. JAG vet att jag och bebisen skulle må sämre i stunden om jag inte använde cannabis. När man mår såhär fruktansvärt dåligt som jag gjort/gör så kan man bara se en dag framåt. Sen om man ska se det krasst så tar jag hellre dom konsekvenserna av mitt brukande sen än att riskera att ta död på oss båda två nu. För så förjävligt kan det bli med denna diagnos och så svag och nära att hamna i koma? medvetslöshet? som jag var så känner jag att jag vart tvungen. Det är svårt för folk att förstå om man inte vart i detta helvete själv. 

Jag med smärtproblematik vet vilka problem man kan ställas inför sjukvård och itne få tillräcklig hjälp.

Visserligen fick jag massa smärtstillande, men man bara kände de slutade att fungera, plus att om man råkade ha en bra dag.

Så kunde man inte bara låta blir, bara för man var beroende och mådde skit om man lät bli.

Det var då jag kom ihåg att jag såg en artikel i Illustrerad Vetenskap med titeln hasch som medicin eller nått sånt ett gäng år tidigare.

Så läste upp mig såklart och sen tog steget, det blev för min sömn en direkt hit.

Då jag första gången på mycket länge sov en hel natt.

Normalt var att vakna upp 20-50ggr per natt.

Idag är jag inte smärtfri, men smärtan är såpass låg att jag kan hantera den och vaknar oftast inte alls på nätterna.
    Så inte rökt/ätit nått på 18månader eller nått sånt, och inte haft en enda reflektion över detta i att ha slutat.

• frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-11 15:52:17 följande:
    Nej, det är ett tecken på att hon är gravid.
    Vad är ett tecken på att hon är gravid?
  • frappa
    Anonym (hm34) skrev 2014-01-11 16:01:47 följande:
    man kan bli vattenförgiftad

3-4L ska man palla om man inte är en väldans liten tjej.

Sen spyr hon ju upp en hel del verkar det som, så då är ju 3-4L noll och ingenting.

Svar på tråden Gravid och röker cannabis.