Inlägg från: Anonym (ndfnf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ndfnf)

Gravid och röker cannabis.

Malmö01 skrev 2014-01-05 23:51:57 följande:

Roligt att du länkar till en sida utan källförteckning.
    Äsch då, jag hade fel. Det tog hela 45 minuter!
  • Anonym (ndfnf)
    Malmö01 skrev 2014-01-06 00:33:53 följande:

Återigen, vad är det för fel på källkritik? Du försöker försöker förminska en vital del i debatten eftersom du inte kan leva upp till den. Hade ni haft riktiga källor, och inte bara skrivit "ni får dom när jag tillbaka på jobbet " "du får googla själv" och "det finns massor" så hade ingen klagat, men faktum är att ni inte producerat en enda hållbar källa under hela debatten medan motståndarna har producerat flera.
    Inget fel alls. Som sagt. 
  • Anonym (ndfnf)
    Malmö01 skrev 2014-01-06 00:38:57 följande:

Känner du många som varken röker, dricker eller använder koffein?
    98% av alla människor använder tobak, alkohol eller nikotin? Kan du inte ta fram den källan?
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (logiken?) skrev 2014-01-06 10:25:53 följande:
    Det har påståtts att cannabisrökning under graviditeten orsakar ADHD. Din mamma rökte under graviditeten och du har ADHD. Trots det verkar du sätta sannolikheten att din mammas rökande orsakade din ADHD till noll.

Samtidigt anser du att det faktum att din son hittills har varit normal i storleken och utvecklingen räcker för att motbevisa all forskning om negativa effekter av cannabisrökning under graviditeten. Var är logiken i det?

Nu är det inte särskilt vetenskapligt att dra slutsatser utifrån individuella fall ändå, men hur motiverar du att du bortser helt från din personliga erfarenhet i det första fallet, men låter din personliga erfarenhet avgöra allt i det andra fallet? 

Sedan är det självklart viktigt att poängtera att det handlar om risker. Ingen har påstått att ALLA barn vars föräldrar röker cannabis under graviditeten har låg födslovikt och utvecklar ADHD. Däremot verkar studier visa en ökad risk för de sakerna jämfört med mödrar som inte röker cannabis under graviditeten. Ett enskilt fall säger varken till eller från, lika lite som vi kan säga att rökning inte orsakar lungcancer för att någons farfar Arne är 100 år och frisk som en nötkärna trots att han har rökt 10 paket om dagen hela livet.
    Väl talat!
  • Anonym (ndfnf)
    Malmö01 skrev 2014-01-06 11:26:03 följande:

Klart vi vill kämpa för vad som är rätt. Att människor blir straffade, stämplade, utfrysta och ignorerade för att de gjort ett val som vars förbud är orsakad av okunnighet och insnöad konservatism är något alldeles utmärkt att lägga sin tid och energi på.
    Jag tror och tänker lite som så att vi lever i helt olika världar och vi kommer aldrig förstå varandra. I min värld håller man inte på med droger, och här räknar vi cannabis som en drog. I min värld har man ambitioner och vill göra sitt bästa för sig själv och sin familj. Man lever ett rent liv och satsar sina pengar och sin tid i verkliga saker.

Jag läser att du gillar droger och du verkar ha bosatt dig på ett deprimerande ställe där man blir rånad om och om och om igen. Om du la dina cannabispengar på något vettigare (studielån, bostad etc) kanske du skulle kunna bo på ett säkrare ställe där du fick odla dina relationer och slippa droga ner dig för att må bra.
  • Anonym (ndfnf)
    Malmö01 skrev 2014-01-06 11:55:12 följande:

Nu påstår du igen att jag brukar illegala droger. Vilket jag inte gör.
    Nej okej. Du försvarar bara de som gör det. 
  • Anonym (ndfnf)
    korralin skrev 2014-01-06 12:32:34 följande:
    Tycker det är ganska sorgligt att cannabistrådar ALLTID spårar i att diskutera cannabis generella vara eller icke-vara istället för att behandla sakfrågan (i det här fallet cannabis under graviditet).
    Självklart har kritik/motkritik av cannabis plats i debatten men då kopplat till just graviditet.
    Det blir ett så jävla ohälsosamt debattklimat när parterna ska fara med one-liners och halmdockor hela tiden. 
    Medan ditt inlägg genast fick debatten på spår igen?

I stället för att klanka ner på andra kan du väl föregå med gott exempel och komma med något matnyttigt att diskutera kring?
  • Anonym (ndfnf)
    Malmö01 skrev 2014-01-06 21:22:27 följande:

Nej det handlar om att kunna fungera som förälder, sen håller jag med om att det är olämpligt men det finns betydligt värre föräldrar än de som röker på. Men någon abstinens får ingen nyfödd av cannabis och undervikten och andningssvårigheten är med all största sannolikhet inte orsakad av en drog som cannabis, dock kan jag inte veta om det finns ett samband eller inte.
    Nu har du skrivit en massa här i tråden om hur ofarligt cannabis är för de som brukar och även för de ofödda barn som råkar befinna sig i brukarens mage. Är du snäll och skakar fram lite källor på det. Det måste ju finnas beskrivet någonstans eftersom du så tvärsäkert kan hävda detta.
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (hellloo) skrev 2014-01-08 23:51:24 följande:
    det där stämmer ju absolut INTE, när man ska tala neg om något bör man stå med fakta i handen,
    jag har ADHD kraftigt, har alltid haft skolproblem, tills dagen jag började röka
    för då klarade jag helt plötsligt att koncentrera mig, klarade alla prov fick till och med vg och mvg,
    aldrig ens fått ett g innan i några ämne..

Så du borde nog läsa på mer riktiga sidor än det dära!
    Vad har det med en gravid som röker att göra? Om du ens tycker det är intressant med en personlig anekdot.

Min farmor rökte dagligen en paket cigg, hon blev 94 år. Alltså är det inget farligt att röka.

Eller hur var det?
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.