Inlägg från: Anonym (ndfnf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ndfnf)

Gravid och röker cannabis.

Mysan8601 skrev 2014-01-05 17:05:01 följande:
    Det är väl som med alkohol kan jag tänka mig? Man bör nog hålla sig borta från det under tiden man är gravid, speciellt eftersom att jag tror inte det finns någon forskning kring vad som händer med fostret om det får i sig cannabis. Jag hade då tagit uppehåll till efter graviditeten och om man ammar så även under tiden man gör det :) Men det är ju upp till var och en.
    Det upphör att vara upp till var och en när det är ytterligare en person med i sammanhanget. I detta fallet ett ofött barn som troligen inte är speciellt intresserad att få sitt liv och sin hälsa förstörd.
  • Anonym (ndfnf)
    Iarwain skrev 2014-01-05 17:16:35 följande:
    Det finns inga tillförlitliga studier på cannabis och ofödda barn. Så det går inte att säga något om risker med säkerhet. Frågan du måste ställa dig är; Är detta en risk jag är villig att ta?
    På en enkel googling får man rejält med träffar och det är inga roliga biverkningar. Det är inlärningsproblem, koncentrationssvårigheter och leukemi. Varför riskera det? Vill man inte ha barn måste man inte skaffa några.
  • Anonym (ndfnf)
    Malmö01 skrev 2014-01-05 17:32:46 följande:

Lär dig skillnaden mellan bruk och missbruk.
    Du menar att 6-7 spliffar om dagen 7 dagar i veckan är bruk? Var går din gräns för missbruk?
  • Anonym (ndfnf)
    Malmö01 skrev 2014-01-05 17:38:49 följande:

Om det är bruk eller missbruk har inget med mängden att göra utan har med konsekvenserna och anledningen bakom bruket att göra.
    Självklart har det med mängden att göra. Det är samma sak med alkohol. Dricker du 6-7 glas vin om dagen 7 dagar i veckan är det ett missbruk.

Du måste ju även se till längden av ruset och vid tillräckligt stort intag, som 6-7 spliffar per dag, bör den "nyktra" tiden vara ganska liten. Hur länge håller ett rus i sig? 2-3 upp till 9-10 timmar. Hur mycket nykter tid har TS? Som minst 12h/dygn, som mest dygnet runt. Hon är alltså drogar 50-100% av sin tid.

Fortfarande ett "bruk"?
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-05 17:43:01 följande:
    Självklart har det med mängden att göra. Det är samma sak med alkohol. Dricker du 6-7 glas vin om dagen 7 dagar i veckan är det ett missbruk.

Du måste ju även se till längden av ruset och vid tillräckligt stort intag, som 6-7 spliffar per dag, bör den "nyktra" tiden vara ganska liten. Hur länge håller ett rus i sig? 2-3 upp till 9-10 timmar. Hur mycket nykter tid har TS? *Som minst 12h/dygn, som mest dygnet runt. Hon är alltså drogar 50-100% av sin tid.

Fortfarande ett "bruk"?
    *Som minst 12h/dygn, som mest dygnet runt.

Svängde på orden. Det ska naturligtvis vara tvärtom. Den nyktra tiden per dygn blir som mest 12h och som minst 0 h
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 18:23:43 följande:

Jag måste ha ett öga för sånt, dom använder tushkin som referens. det gjorde man i sverige också i ramströms propaganda häfte, samma problem är att tushkin har reviderat sin forskning medan varken ramström eller häftet du länkade till gjorde det.

Så oväntat att du dissade länken

Alla som skriker på källa här på FL verkar lida av samma sak. Vilka källor som än presenteras kommer de ogiltigförklaras av källskrikan, det ligger nämligen i källskrikans natur. Det spelar ingen roll om det är wiki, pubmed eller lancet - källan är icke trovärdig!
  • Anonym (ndfnf)
    Malmö01 skrev 2014-01-05 18:37:23 följande:

Ja fyfan för källkritik..
    Nej då, jag är helt med på att det är bra med både källor och källkritik. Det är källskrikans omättliga behov av ANDRA källor än de som presenteras jag är kritisk mot. För källskrikan hittar alltid fel. Alltid. Eller så försvinner den från sin lilla buske för att aldrig höras av igen.

Välkänt fenomen här på FL.
  • Anonym (ndfnf)
    Iarwain skrev 2014-01-05 19:01:04 följande:

Det där är ingen studie. Den säger ingenting säkert om graviditet och cannabis, endasten kort rad om att det finns möjlighet till låg födslovikt. Ge mig länk till en studie!
    Du är säkert lika bra på att googla som jag, det står dig fritt att leta fram egna studier som bevisar antingen det ena eller det andra. Eller så rotar du i din hög med vetenskapliga tidningar, där finns det säkert något matnyttigt.

Anledningen till att jag inte sitter och "hjälper" dig med länkar osv är att jag aldrig kommer hitta någon du blir nöjd med. Det är ok. Du får tycka att det är ok att missbruka cannabis under graviditeten. Du är nämligen inte mamma till mina barn och med all säkerhet är du inte heller någon jag någonsin kommer umgås med heller!
  • Anonym (ndfnf)
    Iarwain skrev 2014-01-05 19:35:09 följande:

Jag blir nöjd om du hittar en artikel,publicerad i en peer-review tidsskrift, som säger det du påstår. Men för säkerhet måste studien även ha upprepats, med samma resultat. Det är vad som krävs för att vetenskapligt säkerställa något. Allt annat är ovetenskapligt tyckande och verkar vara vad du pysslar med...
    Jag kan nog leva med att du tycker det, droger och graviditet hör helt enkelt inte ihop i min värld och det är inget jag känner att jag måste leta upp studier eller artiklar för att stödja.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.