Inlägg från: Jekkaliten |Visa alla inlägg
  • Jekkaliten

Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014

Vad kul att det trillar på så bra här i tråden - man hinner ju knappt hänga med! Varmt välkomna alla nya också! 

Fikadejt! (Yeahj!!!) Skriver upp 9 mars som fikadejt i kalendern och håller alla tummar och tår för att sambon inte jobbar helg då. Annars får ni dras med min fyraåring också (fast å andra sidan kanske mormor/farmor inte har nåt emot att barnvakta lite). Helleennaa undrade över bästa fiket med störst plats och bästa alternativ kanske är Mat och prat (som ändå är ett barnhäng), eller kanske Hildurs (lite bortglömt nere vid Pentik och Köpmantorget).

...Ser för övrigt precis som alla andra också fram emot dejter och barnvagnspromenader. Att vara f-ledig kan ju vara lite ensamt ibland, så det känns extremt bra att vi är så många i tråden.  

Apropå flyg: Härligt att ni är så många som har härligheter inplanerade i form av resor. Jag var lite sugen på en sthlms-tripp till kristi himmelsfärdshelgen, men det kändes för tätt inpå. Kanske får tänka om, med tanke på det ni luskat fram om regler, alltså att man faktiskt får flyga helt "fritt" fram till 4 v före BF  Flört

Om huruvida kaggen syns eller ej: Håller verkligen med Ninai om att det varierar dag för dag, men det känns som om att det inte går att dölja längre (i vecka 19 nu, efter att ha fått BF flyttat framåt till 3 juli). Jag vill dessutom berätta, hellre än att få de där undrande blickarna. 

Låg energi/krämpor: Känner verkligen igen mig i det Perniha skriver om att vara helt orkeslös och gå och lägga sig med storbarnet. Med barn 1 tränade jag till vecka 36. Känner att jag börjar prioritera bort träning nu, och det känns verkligen inte bra. Räknar dock med att kunna träna bra när bebben är ute, eftersom det kommer vara sommar/tidig höst och fullt av tillgängliga barnvakter, både för stora tjejen och lillknodden. Annars känner jag inte av några krämpor och hoppas att foglossning håller sig undan. Däremot är jag extremt dålig i hyn och har haft munsår två gånger sen plusset. Stråla som gravid? Knappast! Nån annan som känner sig osnygg? Gråter

• Jekkaliten

Huvva vad jobbigt det låter med den där glukosbekastningen, men förstås nödvändigt om man har riskfaktorer med sig.

Perniha: jag skulle också vilja ha en Kronan duo s, men vi har ju kvar vagnar efter stortjejen...skulle gärna köpa en ny liggvagn men sambon är liksom inte sugen. Har en kronan sulky som sittvagn och är jättenöjd, så Kronan är ett bra val!

Vet nån förresten om man kan färga barnvagnsklädsel? Vår liggvagn är så tråkigt solblekt.

• Jekkaliten

Vet du vad Perniha? Börjar misstänka att vi var i samma tråd förra gången vi väntade barn också :) om du hade en blommig teutonia och din kille har rötter i Tornedalen tror jag att jag har rätt. (Ursäkta stalkandet)

• Jekkaliten
    perniha skrev 2014-02-09 16:30:24 följande:
    Men jaa...alltså nu faller poletten ner! Tyckte jag på nått sätt kände igen ditt namn på FL men kunde inte placera, nu kan jag det dock! Pinsamt att jag inte kläckte det tidigare... Vad kul med syskon till stortjejen eran!
    Kul för er tjej också! Ser förresten i tråden att du skriver att ni bor i S-byn. Det blev inte lerbäcken för er då? Har som för mig att ni tittade på hus där. 
  • Jekkaliten

Kul med alla nya! Hoppas vi bli riktigt många på fikaträff den 9 mars! 

Idag var jag hos BM och lyssnade på hjärtljud. Det låg på 142, och enligt skrock är det då en tjej därinne (140 + = flicka tydligen). Storasyster skulle ju bli glad om det stämde… Vi vet ju inte eftersom liten inte ville visa kön på UL. Har ni några fler skrockmetoder på lager för att avgöra kön? Erfarenhet av vad som funkat för andra? 

….Och förresten är jag sjukt avis på alla som ska titta på vagnar/redan beställt. Man borde ha sålt gammelvagnen Tungan ute

• Jekkaliten
    perniha skrev 2014-02-11 07:15:41 följande:
    Nej vi drog oss ur det köpet efter besiktningen som visade mögel i grunden...sen har vi varit inne på S-byn ända sedan dess och förra våren hittade vi det här huset och flyttade in i slutet av Juli i somras! Jag är ju född och uppvuxen i byn så jag har ju kommit hem nu
    Men så härligt att ni "hittat hem" igen då!
  • Jekkaliten

Även jag har gått med i gruppen! Bra med ett till ställe där det står att man ska fika. Jag menar, vem vill väl missa det? Skrattande

Har inte skrivit på ett tag, men har läst allt ni andra skrivit. Har bara haft tillgång till telefonen och då blir man lite lat. Men nu så… 

Så varmt välkomna alla nya! {#emotions_dlg.flower}

Om KUB, NUPP och liknande: När jag väntade nummer 1 så var jag extremt nojig och ville göra alla tester man kunde (inte för nån speciell anledning, bara för att…) men backade när allt var så långt bort. Konstigt det där egentligen, att Norrbotten inte erbjuder testning, särskilt nu när mammor blir mammor högre upp i åldrarna. 

Ni som gjort glukostestet: Blä och fy! Som att man inte mått nog illa redan. Hoppas man slipper. 

Sparkar? …Det för er där inne? Är i vecka 21 nu och Harry/Polly drar igång showen varje kväll klockan 20.00, punktlig som OS-magasinet på TV. Det är så mysigt att känna att det lever om där inne. I går kväll kunde till och med min sambo känna det utanpå. Allt är mycket kraftigare denna gång än med nummer 1. Undrar om det är för att man vet hur det ska kännas, eller för att hen därinne är vildare än storasyster (som är ett lugnt barn överlag). 

• Jekkaliten

Hörni, insåg precis att vårt fika den 9 mars är söndagen på sportlovet. Någon mer än jag som tänkt resa bort över den veckan? Kanske vi kan flytta fram det en vecka, till den 16 mars? Vad känner ni andra? 

• Jekkaliten

Nya Unik låter fint!!!!

Heelleennaa: härligt med 11-sparkar, så får man påminnelse på dagtid också!

• Jekkaliten

Jag ska jobba så länge jag kan, har deadline på ett projekt sista juni (BF enl. Bm och mig 25 juni, UL 3 juli). Ska försöka skriva rapporten på förhand så att jag bara kan släppa och gå när det behövs.

Fick planerat snitt med nummer 1 och hoppas innerst inne på det nu också. Men då ska ju även denna skrutt lägga sig i säte.

Ang. Ledigheten så har vi inte bestämt än. Förra gången var jag hemma 1 år och min sambo 5 mån. Skulle vilja dela mer lika. Förutsättningarna är bättre denna gång, eftersom jag har ett jobb att gå tillbaka till. Förra gången blev jag uppsagd på grund av arbetsbrist i vecka 15 (jobbade då fram till vecka 30) :(

• Jekkaliten
    min lilla groda skrev 2014-02-25 19:29:08 följande:
    Vi var på rul igår och de såg då att vår lilla bebis har tre tecken på kromosomförändringar. Vi ska till en expert som kommer till Luleå imorgon och då vet vi förhoppningsvis mer. Han ska göra ett ultraljud och säga om han rekommenderar fostervattensprov. Vi ska ha bestämt oss till imorgon om vi i sådana fall vill göra det eller inte men vi bestämde oss redan igår för att göra fostervattensprovet om han rekommenderar det. Mest för att få veta om det är någon av de allvarligare kromosomförändringarna då barnet ofta inte ens överlever förlossningen. Vi har mest försökt härda ut den här dagen.
    Vilken mardrömsdag. Känner förstås inte er, men känner med er. Här hade ni (som alla andra) säkert sett fram emot ett "vanligt" RUL och att få tjuvkika på hen därinne och så blir ni ställda inför ett så svårt läge. Håller tummarna för att experten har svar på alla era frågor och att ni får ett bra bemötande. Vad ni än landar i för beslut gör ni det som är bäst för just er familj.
  • Jekkaliten

Min lilla groda: vet inte om du hinner läsa det här men... Beklagar verkligen det ofattbara som händer er. Overkligt och orättvist, speciellt om man kämpat så.

Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014