MA - hur stor risk?
Vi har sett bebisen med tickande hjärta i vecka 9. Är i vecka 13 nu. Hur stor risk är det att det blivit ett MA? Helst siffror om någon kan länka till nåt. Jag oroar mig att bebisen ska vara död men inte komma ut...
Vi har sett bebisen med tickande hjärta i vecka 9. Är i vecka 13 nu. Hur stor risk är det att det blivit ett MA? Helst siffror om någon kan länka till nåt. Jag oroar mig att bebisen ska vara död men inte komma ut...
Hittade en amerikansk sida med massa info, minns dock inte adressen. Alla personer ingår inte i de 3% eller 5% som jag tror det stod där. Det handlar lite om ens historia tidigare också, har man haft mf innan är risken fortfarande drygt 17% för missfall även om man sett hjärtat slå, ålder och sjukdomar spelade också in.
Jag vet ingen statisktik men enligt det jag ser i verkliga livet (jobbar som bm) så skulle jag vilja påstå att många MA har stannat i h 8+ några dagar (ungefär). Så var det även för mig själv, vi såg hjärtslag i h 7+1 men sedan hade hjärtat slocknat i ca 8+1 - 8+5 (olika vid olika mätningar). Har en egen teori om att det är något problem när moderkakan börjar ta över försörjningen av fostret men detta har jag inga vetenskapliga belägg för.
Dock finns det ju alltid de som det sker även senare (eller tidigare) för. Samt att de foster som aldrig får hjärtverksamhet ibland kan ligga kvar utan att stötas ut.
Jag har också hört/läst att v.7-8 dör de flesta foster som blir MA. Sen kan det ske före och efter också och tyvärr ligga kvar obemärkt ända till RUL om man har otur,men är man ung och inte haft m.f innan är risken definitivt jättelåg om man sett hjärtat slå v.9. Sen drabbas vissa ändå,jag drabbas av allt som kan hända inom infertilitetsvärlden,men sånt är livet. Lagen om alltings jävlighet...
Moderkakan tar över stegvis, det anges lite olika veckor beroende på vilken litteratur man läser men ca h 12 borde den sköta t.ex. progesteronproduktionen helt.
Hua vad nojjig jag blev nu för MA. Vi såg visserligen hjärtat i v 8 men nu blir jag nojjig igen.
Överallt på massa sidor jag googlat står det att risken går ner till drygt 5% efter man sett normala hjärtslag i v 8 men du som är BM säger du ser massor av MA som sker i v 9. Är i v 10 nu och ska göra KUB 28:e. Vilken jobbig väntan dit nu.....
Tack och lycka till :)