• Limalie

MA - hur stor risk?

Risken är väldigt liten när du sett hjärtat slå i v 9. Har läst om detta på massor av sidor, även engelska där det står mer fakta och kunskap än svenska sidor. Eftersom jag själv nojjar en hel del

• Limalie
    Anonym (Måste hända någon...) skrev 2014-01-02 19:51:04 följande:
    Såg ett hjärta i vecka 9 och vecka 14 hade bäbisen varit död sen vecka 12... Så tillhör väll dom där 3%....
    Förmodligen. Beklagar!
  • Limalie

Hittade en amerikansk sida med massa info, minns dock inte adressen. Alla personer ingår inte i de 3% eller 5% som jag tror det stod där. Det handlar lite om ens historia tidigare också, har man haft mf innan är risken fortfarande drygt 17% för missfall även om man sett hjärtat slå, ålder och sjukdomar spelade också in.

• Limalie
    Cayenna skrev 2014-01-04 00:26:24 följande:
    Antar att jag oxå tillhör dem 3%en. Hjärtat slutade slå 8+6 och upptäcktes i v13. Om det är 3% så undrar man verkligen varför det händer en själv...
    Hade ni gjort vul innan dess och sett hjärtat? 
  • Limalie

Hua vad nojjig jag blev nu för MA. Vi såg visserligen hjärtat i v 8 men nu blir jag nojjig igen.

Överallt på massa sidor jag googlat står det att risken går ner till drygt 5% efter man sett normala hjärtslag i v 8 men du som är BM säger du ser massor av MA som sker i v 9. Är i v 10 nu och ska göra KUB 28:e. Vilken jobbig väntan dit nu.....

• Limalie
    emi skrev 2014-01-04 17:20:12 följande:
    Men vid dessa MA som jag ser har man oftast inte kollat upp graviditeten innan MA konstateras. Man vet alltså när fostrets tillväxt har stannat av men man vet inte hur hjärtat slagit innan. Det finns t.ex. gånger där man på vul i typ h 7 sett att  hjärtat slår men oregelbundet eller för långsamt och då kan man misstänka att det kommer att stanna. Så om ditt fosters hjärtslag var ok när du kollades så tycker jag att du ska utgå från att det kommer att gå bra och om det inte gör det så tar du den krisen då. Lycka till
    Tack för svar!

Ja du har rätt, ska försöka att inte oroa sig men det är svårt när vi kämpat 2 år och gjort en IVF för att äntligen bli gravida. Vet ju att går det åt skogen nu kommer vi ju ha supersvårt att bli gravida igen förmodligen.
  • Limalie
    emi skrev 2014-01-04 20:02:05 följande:
    Vet precis hur du känner dig. Vårt mellanbarn är ivf-baby. Jag var också jääättenervös när jag väntade honom (och hans lillasysyter också för den delen). Det är svårt att applicera den fakta man har på egen graviditet :)

Men vet också att man överlever ett missfall trots att det är ivf, hade ett missfall (fet) mellan mellanbarnet och hans lillasyster (som kom naturligt efter skrapningen). Men som sagt, bestäm dig för att det går vägen :)
    Ska göra det tack för pepp och grattis till dina 3 barn!
Svar på tråden MA - hur stor risk?