• Anonym (Ungmaammaa91)

3 missfall i rad på 4 månader

Hej. Vet inte riktigt hur jag ska börja men har fått 3 missfall i rad på 4 månader. . jag fick mitt första missfall sep-13 o sen mitt andra november -13 och igår på julafton fick jag mitt tredje missfall :( Bara kände en enorm smärta i magen och sem bara kom det färskt blod och en stor klump samt blött klumpar och färskt blod under natten. Är det något fel på mig ? Jag har 2 friska pojkar sen innan och aldrig fått något missfall innan dom :-/. Kommer jag kunna ett tredje barn? För tre missfall är ju inte normalt :(. Vet inte vad jag ska göra eller ta mig till bara bryter ihop och är ledsen :'(. Vill så gärna ha ett tredje barn

• Svar på tråden 3 missfall i rad på 4 månader
  • Viljan finns

TS det positiva är ju ändå att du verkar ha lätt för att bli gravid - alltid nåt även om det säkert inte känns som det. Har du blivit ordentligt undetsökt efter dina missfall? Tänker att det kanske är efterverkningar o att du haft/har rester kvar? Har även läst i andra trådar här inne att det inte ska vara ökad risk för mf om man blir gravid på en gång om allt kommit ut sen innan o man inte blivit skrapad/fått cytotec. Kom från en som blivit undersökt av en som forskade kring mf. Sen säger väl ändå alla landsting olika liksom gynekologer vs barnmorskor. Lyssna till din kropp säger jag.... Iaf, lycka till o självklart är din sorg lika stor även fast du har barn sen innan. Om inte annat vet du ju verkligen vad som nu inte blir.... Kram o ta hand om dig!

• rosenknopp83

Beklagar dina mf,om jag hade varit dig hade jag dels skyddat mig o vilat kroppen ett tag,3mf på så kort tid kan nog inte vara bra.Vänd dig till mvc el kk och kolla upp vad som kan ligga till grund för dessa mf.Troligen är det inget men bäst är nog att kolla upp det!

• Anonym (tror)

Har en teori om att de som har väldigt lätt för att bli gravida och får många upprepade missfall har lite sämre kvalitet på äggen. De blir gravida lätt men det är ofta kromosomfel osv, så ägg som egentligen inte borde fäst fäster ändå men går inte längre än några veckor.

• Anonym (Ungmaammaa91)

Jag har blivit undersökt efter varje gång och allt har varit ute. Jag skyddar mig för jag går på P-piller så de va oplanerade graviditeter men slutade ta dom så fort jag fick reda på graviditeten. Jag ska vila kroppen nu o inte ha sex fortsätta med mina P-piller o sedan låta naturen ha sin gång och hoppas att jag kan få behålla graviditeten nästa gång! Tack för stöd och svar !

• Anonym (tror)
    Anonym (Ungmaammaa91) skrev 2013-12-25 18:27:11 följande:
    Och du Anonym (!). Klart jag är glad för som barn jag har men vill gärna ha ett till och är ledsen för jag fått upprepade missfall. Måste du hoppa på mig direkt eller?? Du måste va allvarligt bitter för du har PMS eller nåt!!
    Du vill ha ett barn till, men äter p-piller som uppenbarligen INTE funkar eftersom du blivit gravid 3 ggr, och ändå tänker du fortsätta ta p-piller. Hur tänker du nu?
  • Anonym (!)
    Nataligbg skrev 2013-12-25 18:25:18 följande:
    Vill själv ha barn men har inga än så menade inte att barnlöshet är nåt fult. Men skriver man "va glad för de barn du har" till någon som är ledsen över missfall så är man förmodligen bitter pga sin egen barnlöshet.

Oroa dig inte jag har barn och jo då man är glad att man har barn vid missfall och nej att tala ren fakta är inte att sparka på nån på det sätt som du gör! Men vi som har barn vet att man är glad för dem även om man genomgått missfall
  • Anonym (klara)
    Anonym (Ungmaammaa91) skrev 2013-12-25 18:24:50 följande:
    Jag har blivit undersökt efter varje gång och allt har varit ute. Jag skyddar mig för jag går på P-piller så de va oplanerade graviditeter men slutade ta dom så fort jag fick reda på graviditeten. Jag ska vila kroppen nu o inte ha sex fortsätta med mina P-piller o sedan låta naturen ha sin gång och hoppas att jag kan få behålla graviditeten nästa gång! Tack för stöd och svar !
    Jag beklagar dina förluster.

För det första, sluta ta p-piller. De fungerar itne för dig och att då utsätta sig för alla hormonerna i onödan är inte bra för kroppen.
    Om ni vill försöka bli gravida snart igen så är kondom eller pessar kanske något för dig?

Har man haft mer än tre missfall i rad så har man rätt till en sk. missfallsutredning. Kanske behöver din kropp hjälp att behålla nästa graviditet. Det kan vara värt att prata med gyn om.
  • Nataligbg
    Anonym (Varför?) skrev 2013-12-25 18:40:52 följande:
    För det har ju gått så lysande hittills. . .

Hur lyckas du bli gravid tre gånger oplanerat om du skyddar dig? Mitt råd är att fortsätta med dina p-piller, om du är född -91 så lär du ha tid på dig att skaffa fler barn och hinna uträtta annat under tiden.
  • Limalie
    Nataligbg skrev 2013-12-25 18:45:24 följande:

Hur lyckas du bli gravid tre gånger oplanerat om du skyddar dig? Mitt råd är att fortsätta med dina p-piller, om du är född -91 så lär du ha tid på dig att skaffa fler barn och hinna uträtta annat under tiden.
    Fast p-piller funkar ju inte för TS uppenbarligen. Varför ska hon då ta dom?
  • Anonym (klara)
    Nataligbg skrev 2013-12-25 18:45:24 följande:

Det är väl inte så konstigt? Funkar inte p-pillerna så är ju ts inte skyddad.

Att råda någon att fortsätta med ett preventivmedel som uppenbarligen inte fungerar för dom är inte så smart.
Svar på tråden 3 missfall i rad på 4 månader