Joohannah skrev 2014-01-08 15:45:39 följande:
Jag har och har alltid haft medryttare på mina hästar. Till en början fick de rida gratis eftersom jag var glad att de hjälpte mig. Nu mera får mina medryttare betala för att rida mina hästar. Jag lägger ut så sjukt mycket pengar och jag studerar även på högskola utan att ta lån. För att ha råd att ha min ponny kvar måste jag ha folk som får betala för att rida hästen. Jag tycker inte att det är mer än rätt att ryttare som rider hälften av ridtimmarna betalar för hälften av hästens kostnader! Nu betalar dock inte mina ryttare hälften...
Har en tjej som tränar för mig på min häst en dag i veckan, rider ut med mig en dag i veckan och har en dag helt själv. Hon betalar 1250kr/månad.
Har en annan tjej som klarar sig helt själv i stallet och mer "hjälper" mig med avlastning två gånger i veckan, denna tjej betalar endast 500 kr/månad.
Det är precis den här mentaliteten hos "hästfolk" som gör att så jäkla många hästmänniskor eller hästkretsen över lag har dåligt rykta och anses som snåla jävlar. Har man inte råd, eller tid att sköta eller betala för sin egen häst får man helt enkelt sälja. Rätta mun efter matsäck brukar man väl säga..
Och jo, hon rider lektion för DIG det betyder att det är en "ridskoleverksamhet". Beskattsningsskyldigt och en inkomst CSN ska räkna med.
Ja, jag har själv haft häst. Men jag skulle aldrig, aldrig, aldrig kräva betalt av någon för att ta hand om MIN häst, som JAG valt att köpa, för att JAG vill rida.
Kräks över hela tankesättet.
Och jo, jag står fast vid att jag tycker att majoriteten av "hästfolket" är dumma i huvudet.