• Dexter dot com

Betala för att hjälpa till?

Min kompis har en bekant som behöver hjälp med sin häst då han inte hinner med den 7 dagar i veckan. Kompisen frågade om jag var intresserad av att rida och motionera hästen ett par dagar i veckan och jag har nu varit där och ridit ett par gånger. Det känns bra och jag kan tänka mig att fortsätta då hästen är trevlig och passar mig. Då säger ägaren att han vill ha betalt om jag ska rida.....
    Jag har varit medryttare och hjälpt många ägare men aldrig någonsin har det varit prat om pengar utan dom har varit tacksamma att hästen fått motion.

Är det vanligt att man kräver pengar av den som hjälper till och vad brukar summan ligga på om man pratar om ca 8 tillfällen i månaden?

• Svar på tråden Betala för att hjälpa till?
  • Kallebus

Det är ju som sagt helt olika hur man gör men....
    I ts fall så är det ju lite knäppt att frågan om betalning kommer upp efter ett tag!

Antingen så annonserar men efter betalande medryttare eller så gör man klart redan från början att men vill ha hjälp av något slag och då ska det givetvis inte betalas.

Jag har medryttare för att in sambo kräver att jag ska var hemma lite mer.
    Alltså behöver jag hjälp med mockning och rastning av hästen ett par dagar i veckan.
    Hon betalar inte.

Känner man att man måste "hyra ut" hästen för att ha råd att behålla den så är det fullt förståeligt i min värld men då ska man ju vara tydlig med det från början.
    Att någon betalar för att få låna (och slita på ) min häst och utrustning är väl inte konstigt?!
    Det finns ju alltid en risk att häst eller utrustning går sönder och då är det ju rätt vettigt att ta betalt för den risken.

• Joohannah

Jag har och har alltid haft medryttare på mina hästar. Till en början fick de rida gratis eftersom jag var glad att de hjälpte mig. Nu mera får mina medryttare betala för att rida mina hästar. Jag lägger ut så sjukt mycket pengar och jag studerar även på högskola utan att ta lån. För att ha råd att ha min ponny kvar måste jag ha folk som får betala för att rida hästen. Jag tycker inte att det är mer än rätt att ryttare som rider hälften av ridtimmarna betalar för hälften av hästens kostnader! Nu betalar dock inte mina ryttare hälften...

Har en tjej som tränar för mig på min häst en dag i veckan, rider ut med mig en dag i veckan och har en dag helt själv. Hon betalar 1250kr/månad. 

Har en annan tjej som klarar sig helt själv i stallet och mer "hjälper" mig med avlastning två gånger i veckan, denna tjej betalar endast 500 kr/månad. 

• guinevere
    Joohannah skrev 2014-01-08 15:45:39 följande:
    Jag har och har alltid haft medryttare på mina hästar. Till en början fick de rida gratis eftersom jag var glad att de hjälpte mig. Nu mera får mina medryttare betala för att rida mina hästar. Jag lägger ut så sjukt mycket pengar och jag studerar även på högskola utan att ta lån. För att ha råd att ha min ponny kvar måste jag ha folk som får betala för att rida hästen. Jag tycker inte att det är mer än rätt att ryttare som rider hälften av ridtimmarna betalar för hälften av hästens kostnader! Nu betalar dock inte mina ryttare hälften...

Har en tjej som tränar för mig på min häst en dag i veckan, rider ut med mig en dag i veckan och har en dag helt själv. Hon betalar 1250kr/månad. 

Har en annan tjej som klarar sig helt själv i stallet och mer "hjälper" mig med avlastning två gånger i veckan, denna tjej betalar endast 500 kr/månad. 
    Grejen är väl att just det där är ett tankesätt som verkar rätt unikt för (vissa i) hästvärlden. Just därför som folk reagerar.

Hoppas du kommer ihåg att skatta för dessa inkomster och att anmäla dem till CSN.
  • Joohannah
    guinevere skrev 2014-01-08 16:32:52 följande:
    Grejen är väl att just det där är ett tankesätt som verkar rätt unikt för (vissa i) hästvärlden. Just därför som folk reagerar.

Hoppas du kommer ihåg att skatta för dessa inkomster och att anmäla dem till CSN.
    Det är ingen inkomst, det är pengar som går direkt till hästen. De står för hälften av kostnaderna, jag står för hälften. Att de betalar hyran till stallplatsen med sina redan skattade pengar som de arbetet sig till istället för att jag skall betala fakturan, i utbyte mot att de får hälften av alla ridtimmar på ponnyns rygg är ingenting som JAG skall skatta för! Heller ingenting som jag skall anmäla till csn! 

Trist med en tråkig ton....
  • Linnez

TS det är vanligt att man betalar om man är medryttare. Dock om man ber någon om hjälp som de har bett dig så tycker jag inte att man ska ta betalt. Han har inte tid att sköta sin häst 7 dagar i veckan och alltså behöver "hästvakt", någon som är ut och rider hästen, mockar osv. Det var ju det som var förfrågan, om du kunde tänka dig att avlasta lite ser jag det som. Det tycker jag inte att du ska betala för.

• guinevere
    Joohannah skrev 2014-01-08 19:58:48 följande:
    Det är ingen inkomst, det är pengar som går direkt till hästen. De står för hälften av kostnaderna, jag står för hälften. Att de betalar hyran till stallplatsen med sina redan skattade pengar som de arbetet sig till istället för att jag skall betala fakturan, i utbyte mot att de får hälften av alla ridtimmar på ponnyns rygg är ingenting som JAG skall skatta för! Heller ingenting som jag skall anmäla till csn! 

Trist med en tråkig ton....
    Inkomst är det, dock ska jag inte svära på att det är beskattningbart, även om jag tolkar det som det. En ridskola tex skattar ju även om lektionen inte är lärarledd. Så tänkte jag. Jag tolkar det även som inkomster som CSN skulle lägga sig i.

Jag ber dock om ursäkt för tonen, det var inte min mening, gick lite för fort där.
  • Joohannah
    guinevere skrev 2014-01-08 21:34:23 följande:
    Inkomst är det, dock ska jag inte svära på att det är beskattningbart, även om jag tolkar det som det. En ridskola tex skattar ju även om lektionen inte är lärarledd. Så tänkte jag. Jag tolkar det även som inkomster som CSN skulle lägga sig i.

Jag ber dock om ursäkt för tonen, det var inte min mening, gick lite för fort där.
    Jojo, fast nu bedriver jag ju varken ridskola eller någon form av lektionsverksamhet? Att två individer delar på en häst och delar upp både ridtimmar, ansvar och kostnader men att den ena står som ägare på pappret behöver väl inte betyda att personen som står på pappret begår brott och misstag? 
    att man har var sin del och står för var sin halva av kostnaderna, vore det ju väldigt konstigt att jag skall skatta för ngt? Borde ju den andra halvan också göra isf. 

Tror inte riktigt att du förstått vårt upplägg och det är svårt att lägga sig i utan att vara insatt. 

Det enda jag ville dela med mig av var att JAG ser att en MEDHJÄLPARE inte bör betala, utan kanske få betalt? Medan det inte är mer än rätt att en ryttare som jag lånar ut min häst till bör stå för en del av hästens kostnader. 

Tack för mig. 
  • Sweet life
    Joohannah skrev 2014-01-08 15:45:39 följande:

Det är precis den här mentaliteten hos "hästfolk" som gör att så jäkla många hästmänniskor eller hästkretsen över lag har dåligt rykta och anses som snåla jävlar. Har man inte råd, eller tid att sköta eller betala för sin egen häst får man helt enkelt sälja. Rätta mun efter matsäck brukar man väl säga..

Och jo, hon rider lektion för DIG det betyder att det är en "ridskoleverksamhet". Beskattsningsskyldigt och en inkomst CSN ska räkna med.

Ja, jag har själv haft häst. Men jag skulle aldrig, aldrig, aldrig kräva betalt av någon för att ta hand om MIN häst, som JAG valt att köpa, för att JAG vill rida. 

Kräks över hela tankesättet. 

Och jo, jag står fast vid att jag tycker att majoriteten av "hästfolket" är dumma i huvudet. 
  • Sweet life

I min bekantskapskrets säger man bara. "ja, du vet. Det är hästfolk" då fattar alla vilka typer det är man pratar om. Alltså inte så smickrande intryck "ni" ger.

• guinevere
    Joohannah skrev 2014-01-09 11:30:57 följande:
    Jojo, fast nu bedriver jag ju varken ridskola eller någon form av lektionsverksamhet? Att två individer delar på en häst och delar upp både ridtimmar, ansvar och kostnader men att den ena står som ägare på pappret behöver väl inte betyda att personen som står på pappret begår brott och misstag? 
    att man har var sin del och står för var sin halva av kostnaderna, vore det ju väldigt konstigt att jag skall skatta för ngt? Borde ju den andra halvan också göra isf. 

Tror inte riktigt att du förstått vårt upplägg och det är svårt att lägga sig i utan att vara insatt. 

Det enda jag ville dela med mig av var att JAG ser att en MEDHJÄLPARE inte bör betala, utan kanske få betalt? Medan det inte är mer än rätt att en ryttare som jag lånar ut min häst till bör stå för en del av hästens kostnader. 

Tack för mig. 
    Så här säger skatteverket:

"Har du bara en häst för privat bruk och tar betalt av en medryttare skall inkomster och utgifter redovisas som hobbyverksamhet.

Skall deklareras på blankett T2, skickar med en länk från våran hemsida på broschyren Hobbyverksamhet.

Spara kvitton på inkomster och utgifter."

Så nu vet du det. Jag har visst förstått ert upplägg.
Svar på tråden Betala för att hjälpa till?