Inlägg från: Joohannah |Visa alla inlägg
  • Joohannah

Betala för att hjälpa till?

Jag har och har alltid haft medryttare på mina hästar. Till en början fick de rida gratis eftersom jag var glad att de hjälpte mig. Nu mera får mina medryttare betala för att rida mina hästar. Jag lägger ut så sjukt mycket pengar och jag studerar även på högskola utan att ta lån. För att ha råd att ha min ponny kvar måste jag ha folk som får betala för att rida hästen. Jag tycker inte att det är mer än rätt att ryttare som rider hälften av ridtimmarna betalar för hälften av hästens kostnader! Nu betalar dock inte mina ryttare hälften...

Har en tjej som tränar för mig på min häst en dag i veckan, rider ut med mig en dag i veckan och har en dag helt själv. Hon betalar 1250kr/månad. 

Har en annan tjej som klarar sig helt själv i stallet och mer "hjälper" mig med avlastning två gånger i veckan, denna tjej betalar endast 500 kr/månad. 

• Joohannah
    guinevere skrev 2014-01-08 16:32:52 följande:
    Grejen är väl att just det där är ett tankesätt som verkar rätt unikt för (vissa i) hästvärlden. Just därför som folk reagerar.

Hoppas du kommer ihåg att skatta för dessa inkomster och att anmäla dem till CSN.
    Det är ingen inkomst, det är pengar som går direkt till hästen. De står för hälften av kostnaderna, jag står för hälften. Att de betalar hyran till stallplatsen med sina redan skattade pengar som de arbetet sig till istället för att jag skall betala fakturan, i utbyte mot att de får hälften av alla ridtimmar på ponnyns rygg är ingenting som JAG skall skatta för! Heller ingenting som jag skall anmäla till csn! 

Trist med en tråkig ton....
  • Joohannah
    guinevere skrev 2014-01-08 21:34:23 följande:
    Inkomst är det, dock ska jag inte svära på att det är beskattningbart, även om jag tolkar det som det. En ridskola tex skattar ju även om lektionen inte är lärarledd. Så tänkte jag. Jag tolkar det även som inkomster som CSN skulle lägga sig i.

Jag ber dock om ursäkt för tonen, det var inte min mening, gick lite för fort där.
    Jojo, fast nu bedriver jag ju varken ridskola eller någon form av lektionsverksamhet? Att två individer delar på en häst och delar upp både ridtimmar, ansvar och kostnader men att den ena står som ägare på pappret behöver väl inte betyda att personen som står på pappret begår brott och misstag? 
    att man har var sin del och står för var sin halva av kostnaderna, vore det ju väldigt konstigt att jag skall skatta för ngt? Borde ju den andra halvan också göra isf. 

Tror inte riktigt att du förstått vårt upplägg och det är svårt att lägga sig i utan att vara insatt. 

Det enda jag ville dela med mig av var att JAG ser att en MEDHJÄLPARE inte bör betala, utan kanske få betalt? Medan det inte är mer än rätt att en ryttare som jag lånar ut min häst till bör stå för en del av hästens kostnader. 

Tack för mig. 
  • Joohannah
    guinevere skrev 2014-01-09 21:27:09 följande:
    Så här säger skatteverket:

"Har du bara en häst för privat bruk och tar betalt av en medryttare skall inkomster och utgifter redovisas som hobbyverksamhet.

Skall deklareras på blankett T2, skickar med en länk från våran hemsida på broschyren Hobbyverksamhet.

Spara kvitton på inkomster och utgifter."

Så nu vet du det. Jag har visst förstått ert upplägg.
    Fast uppebarligen har du inte förstått upplägget eftersom pengarna INTE GÅR TILL MIG. 
    Vi har avtal skrivit om att de har halva ansvaret för hästen! Kalla det medryttare eller fodervärd, eller vad som helst.

Men man kanske skattar när man lämnar iväg sin häst på foder också eller? Vad vet jag! För Lämnar man iväg sin häst på foder så har ju inte JAG några inkomster på det? Att dom har hästen hemma hos sig och betalar alla kostnader för hästen är väl ingenting som jag skall skatta för?Eller?

Nu har jag min häst utlånad fast den står i det stall som jag själv har honom från början. Vi har alltså samma upplägg fast att jag finns där och hjälper till. Alltså går inga pengar in på mitt konto utan det betalas DIREKT till hästen, i form av hyror, spån, grov-och kraftfoder osv osv. Är det något jag skall skatta för? 

Du kan omöjligt säga att du har förstått vårt upplägg utifrån en liten tråd på internet med ett par inlägg! Du har ingen helhetsbild och du kan inte komma och säga exakt hur det set ut för vår del och situation. 

Jag kan ha mycket fel i även detta, och isf står jag för det, men i mina öron och jag som vet hur vårt upplägg och situation ser ut så tycker jag det låter mycket konstigt att jag skall skatta för det. 
Svar på tråden Betala för att hjälpa till?