• Dexter dot com

Betala för att hjälpa till?

Min kompis har en bekant som behöver hjälp med sin häst då han inte hinner med den 7 dagar i veckan. Kompisen frågade om jag var intresserad av att rida och motionera hästen ett par dagar i veckan och jag har nu varit där och ridit ett par gånger. Det känns bra och jag kan tänka mig att fortsätta då hästen är trevlig och passar mig. Då säger ägaren att han vill ha betalt om jag ska rida.....
    Jag har varit medryttare och hjälpt många ägare men aldrig någonsin har det varit prat om pengar utan dom har varit tacksamma att hästen fått motion.

Är det vanligt att man kräver pengar av den som hjälper till och vad brukar summan ligga på om man pratar om ca 8 tillfällen i månaden?

• Svar på tråden Betala för att hjälpa till?
  • Moolie

Det är vanligt. Men vill du inte betala så får du sluta rida! :)

• gbgumman

Rider inte men min dotter vill börja. Prata med en granne som är insatt då hans dotter rider. Hela sporten verkar vara uppochnervända värden. Hans dotter betslar för att rida någon annans häst. Överallt i samhället så betslar man för tjänster förutom ridsporten där man får betalt för att anda gör tjänster för en. Hästsport kan dottern glömma. Det du skriver är skumt men nog rätt vanligt.

• Liesh

Är inte alls isatt i hästvärlden, men det låter helt bakvänt. Han vill ha hjälp med att motionera hästen och då ska du betala för att du ställer upp. Känns som han skulle betala dig istället. Men som sagt känner inte alls till hästvärlden.

• Vinterankan

Ja det är normalt att man betalar för att vara medryttare. Undantag brukar vara om medryttaren mer är en som rider hästen så bra att den kan anses träna hästen med sin ridning. Var 20 år sedan jag var hästtjej men då brukade man betala 4-500 kr i månaden för att rida 2 gånger i veckan.

• sextiotalist

Det är inte alls vanligt, vanligare förr, då det var ovanligt att ha häst.

Min syster har två hästar i ett privatstall med 20 hästar (nära en större stad), där finns många medryttare och ingen tar betalt för det.
    Inte ens (för 15 år sedan) så jag bodde utanför Stockholm så var det vanligt att ta betalt för medryttare. Vi var 5 stycken på jobbet som var medryttare och vi hade alla ridit sedan 70-talet och då var det vanligt med kostnad för medryttare.

Jag hade en kollega som sökte medryttare och hade svårt att få en alls.

Nej betala inte.

• Dexter dot com
    Moolie skrev 2013-12-22 07:55:25 följande:
    Det är vanligt. Men vill du inte betala så får du sluta rida! :)
    Ja, det förstår jag men det var inte riktigt frågan utan om det är vanligt att kräva någon som hjälper till på pengar.
  • sextiotalist
    Vinterankan skrev 2013-12-22 08:30:14 följande:
    Ja det är normalt att man betalar för att vara medryttare. Undantag brukar vara om medryttaren mer är en som rider hästen så bra att den kan anses träna hästen med sin ridning. Var 20 år sedan jag var hästtjej men då brukade man betala 4-500 kr i månaden för att rida 2 gånger i veckan.
    Ja, förut tog man betalt, men nu när det är mer hästar än någonsin så är det ovanligt.
  • Dexter dot com

Tack alla för snabba svar!
    Det verkar alltså förekomma men är alltså inte självklart.... Det känns som det här med pengarna borde ha kommit fram direkt när han frågade, jag hade inte en tanke på att jag skulle betala och blev helt överrumplad.

Får väl helt enkelt tacka nej och han får annonsera efter någon annan som vill betala och det beror egentligen inte på pengarna utan principen att ta betalt för hjälp man får.

• Moolie
    Dexter dot com skrev 2013-12-22 08:35:01 följande:
    Ja, det förstår jag men det var inte riktigt frågan utan om det är vanligt att kräva någon som hjälper till på pengar.
    Jag skrev ju att det var vanligt! ;) Så jag svarade ju faktiskt på frågan! :P
  • Moolie
    Dexter dot com skrev 2013-12-22 08:40:54 följande:

Tack alla för snabba svar!
    Det verkar alltså förekomma men är alltså inte självklart.... Det känns som det här med pengarna borde ha kommit fram direkt när han frågade, jag hade inte en tanke på att jag skulle betala och blev helt överrumplad.

Får väl helt enkelt tacka nej och han får annonsera efter någon annan som vill betala och det beror egentligen inte på pengarna utan principen att ta betalt för hjälp man får.

Jag tycker att du gör rätt! :)
Svar på tråden Betala för att hjälpa till?