Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Betala för att hjälpa till?

Min kompis har en bekant som behöver hjälp med sin häst då han inte hinner med den 7 dagar i veckan. Kompisen frågade om jag var intresserad av att rida och motionera hästen ett par dagar i veckan och jag har nu varit där och ridit ett par gånger. Det känns bra och jag kan tänka mig att fortsätta då hästen är trevlig och passar mig. Då säger ägaren att han vill ha betalt om jag ska rida.....
    Jag har varit medryttare och hjälpt många ägare men aldrig någonsin har det varit prat om pengar utan dom har varit tacksamma att hästen fått motion.

Är det vanligt att man kräver pengar av den som hjälper till och vad brukar summan ligga på om man pratar om ca 8 tillfällen i månaden?

• Svar på tråden Betala för att hjälpa till?
  • Dexter dot com
    Moolie skrev 2013-12-22 07:55:25 följande:
    Det är vanligt. Men vill du inte betala så får du sluta rida! :)
    Ja, det förstår jag men det var inte riktigt frågan utan om det är vanligt att kräva någon som hjälper till på pengar.
  • Dexter dot com

Tack alla för snabba svar!
    Det verkar alltså förekomma men är alltså inte självklart.... Det känns som det här med pengarna borde ha kommit fram direkt när han frågade, jag hade inte en tanke på att jag skulle betala och blev helt överrumplad.

Får väl helt enkelt tacka nej och han får annonsera efter någon annan som vill betala och det beror egentligen inte på pengarna utan principen att ta betalt för hjälp man får.

• Dexter dot com
    Moolie skrev 2013-12-22 14:01:15 följande:
    Jag skrev ju att det var vanligt! ;) Så jag svarade ju faktiskt på frågan! :P
    Förlåt!! Såg inte det första....bara det sista ;)
  • Dexter dot com
    Maria 434 skrev 2013-12-22 14:59:16 följande:
    Jag känner också hästfolk och där är det vanligt att man betalar.

Hur mycket beror på stallhyra och andra kostnader.

Att betala för att rida 2 ggr i veckan är inget konstigt. Det man får betala brukar ligga långt under vad man skulle få betala till en ridskola
    Men på en ridskola lär jag ju mig någonting och betalar för undervisning. Det här är en häst som ska promenadridas dvs ridas i skog och mark.
  • Dexter dot com
    guinevere skrev 2013-12-22 16:59:03 följande:
    Föreslå att du rider hälften av gångerna, för vilket han får betalt, och motionerar hästen på annat sätt hälften av gångerna, för vilket du tar betalt lika mycket betalt!

Jag tycker det är helt galet med tanke på att det var han som behövde hjälp! "Är det någon som har lust att dammsuga hos mig och betala för det, dammsugare och el kostar ju pengar, dessutom får du motion" typ.
    Det känns lite som om min hundvakt skulle få betala för att hon får promenera min hund ;)
  • Dexter dot com

Tack för alla svar!
    Jag har iaf sagt ifrån att hjälpa denna hästägare att motionera hans häst och han har hittills inte hittat någon annan som betala.

• Dexter dot com
    Madick skrev 2014-02-01 21:55:00 följande:
    Tillgång och efterfrågan sätter priset. Ägaren har hela risken och det är inte direkt arbetsfritt att hitta och behålla en bra medryttare.

Om jag vill ha betalt för att låta någon rida min häst är det ju upp till kig. Vill du inte betala så låt bli att rida då. Det är knappast så att jag tvingar någon att rida mot betalning.

Ang jämförelsen med hundvakt vill jag ha kvällstiden med hunden i soffan eller vid mina fötter men det tror jag onte särskillt många hundägare skulle gå med på.
    Jag förstår att det inte är lätt att hitta en bra och pålitlig medryttare och just därför förstår jag inte varför man vill ha betalt när man faktiskt hittat en? Hästen står idag 2-3 dagar i veckan eftersom han inte hittat någon som är beredd att betala vilket innebär att han både går miste om dom pengar han vill ha och att hästen motioneras....

Visst är det upp till var och en men min fråga var om det var vanligt.

Tror faktiskt många kvällsarbetande gladeligen skulle låta deras hund hellre ligga i din soffa och mysa än ligga ensam hemma och inte skulle dom kräva dig på pengar för det ;)
Svar på tråden Betala för att hjälpa till?