• Lottapotta08

Hjälp! Hemsk smärta!

Hej,
    Har en son på sex månader som jag ammat mycket och relativt problemfritt. Men sedan igår har jag så fruktansvärt ont i ena bröstvårtan, känns som knivar som skär när han suger och det gör så ont att jag får världens blodsmak i munnen .
    Trodde först att det kunde vara mjölkstockning så jag har fortsatt amma i hopp om att smärtan ska avta men det gör den inte. Någon som haft något liknande? Vad kan det vara? Hur ska jag lösa detta? Är så ledsen, det är dessutom sonens favoritbröst

• Svar på tråden Hjälp! Hemsk smärta!
  • Lottapotta08

Tänker att det kanske är svamp fast det syns inget direkt. Kan man bli av med det själv? Kan man fortsätta amma (om inte smärtan stoppar ), måste bebisen behandlas? Usch, detta var inte alls kul.

• Alla hemma

Är sonen vit i munnen? Tänker att det kanske kan vara torsk?

Jag är inte så insatt, men tror att det är en typ av svamp. I så fall kan både du och sonen behöva behandlas. Kan du få tag på BVC imorgon?

Låter inte nåt kul i alla fall. Hoppas det ordnar sig för dig!

• Lottapotta08
    Alla hemma skrev 2013-12-22 07:01:39 följande:

Är sonen vit i munnen? Tänker att det kanske kan vara torsk?

Jag är inte så insatt, men tror att det är en typ av svamp. I så fall kan både du och sonen behöva behandlas. Kan du få tag på BVC imorgon?

Låter inte nåt kul i alla fall. smile4.gif Hoppas det ordnar sig för dig!

Tack för ditt inlägg! Nej, jag tycker inte att han är vit alls faktiskt.
  • Flickan och kråkan

Kolla på bröstvårtan om det finns någon liten vit prick. Jag har en white spot sedan ett par månader som gör väldigt ont periodvis. Fick en med andra barnet också men senare så inte lika mycket problem av det. Jag har superöm bröstvårta jag med. På samma bröstvårta som white spoten (som även ger mig kärlkramp , vårtan blir delvis vit en stund efter amning eller lite när som) så har min halvåring bitit mig två gånger så blivit någon liten spricka/sår som inte direkt syns men som gör ONT!

• Lottapotta08
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-22 08:42:37 följande:

Kolla på bröstvårtan om det finns någon liten vit prick. Jag har en white spot sedan ett par månader som gör väldigt ont periodvis. Fick en med andra barnet också men senare så inte lika mycket problem av det. Jag har superöm bröstvårta jag med. På samma bröstvårta som white spoten (som även ger mig kärlkramp , vårtan blir delvis vit en stund efter amning eller lite när som) så har min halvåring bitit mig två gånger så blivit någon liten spricka/sår som inte direkt syns men som gör ONT!

Har du behandlat på något sätt? Går det över av sig själv? Hur långa är dina perioder? Vet inte hur jag ska stå ut med smärtan då den varar hela amningen . Får ta dubbla doser smärtstillande, alvedon och Ipren då. Så sorgligt att amningen ska stöka, stackars bebis
  • malzac

Det kan inte vara som sonen håller på att få tänder då? Precis när en ny framtand bröt igenom så brukade jag få ömma bröstvårtor, och smärtan kunde vara olika på olika bröst pga position och så. Det tog sen bara några dagar innan tösen lärt sig hantera den nya tanden och då gick det onda över.

• moster helen

Jag hade ett sår på ena sidan som gjorde fruktansvärt ont, det visade sig vara svamp eller att såret iaf kom pga svamp. tror svamp kan göra att man får ont även fast de inte syns. Jag fick behandling med mycostatin till både mig och dottern.

• Flickan och kråkan
    Lottapotta08 skrev 2013-12-22 09:21:39 följande:
    Har du behandlat på något sätt? Går det över av sig själv? Hur långa är dina perioder? Vet inte hur jag ska stå ut med smärtan då den varar hela amningen . Får ta dubbla doser smärtstillande, alvedon och Ipren då. Så sorgligt att amningen ska stöka, stackars bebis
    Jag har kämpar och kämpar fortfarande för att få bort min white spot. Den gav mig stockning vid ett tillfälle, men så fick jag bort delar av den och efter det har den inte gett mig den typen av besvär. Jag "krafsar" mycket och ser till att hålla utfarten öppen. Området är lite ömt och jag känner av det vid amning men inte jätteont. När den var som störst gjorde det ont så fort jag la till honom och sedan under hela amningen. Har du någon synlig vit prick på bröstvårtan? Brukar vara som ett knappnålshuvud ungefär.

Just nu är samma bröstvårta ett rent helvete rent ut sagt. Är ömt mellan och gör djävulusiskt ont när han tar tag och sedan under amningen. Han bet mig vid två tillfällen och jag fick ett litet sår. Det hinner ju aldrig läka känns det som då han ammar så ofta och hela tiden. Har blivit biten av barn tidigare men aldrig fått sår av det tidigare. Hoppas att det blir bättre snart för för tillfället har jag ångest varje gång det är dags för höger bröst. 
  • maggie84

Min dotter är ju betydligt yngre, bara 5 veckor. När hon var två veckor gammal fick jag fruktansvärt ont på ena bröstvårtan, det var som att sticka in fullt med nålar i bröstet och jag blundade och grät när jag ammade... Så fick jag feber en natt och ringde dagen efter för att få komma till en läkare. De sa inget om svamp då, men såg ut som att det var en spricka runt yttre delen av bröstvårtan. Hade fått någon infektion, med 116 i sänka så det blev penicillin. Däremot sa de inget om hur jag skulle lindra smärtan så jag kämpade ett par dagar till. Sedan skaffade jag en bröstvårtsnapp från Apoteket - tack gode gud att de finns! Har använt den på vänstra bröstet sen dess och det har inte gjort ont alls. Nu är det läkt och jag mår bra men vågar inte riktigt sluta använda den för jag är så rädd att det ska komma tillbaka. Funkar jättebra för mig att använda den på ena bröstet iaf, hon tar både den och det "naturliga" bröstet utan problem.
    Ni kanske redan har provat en sådan, men annars är mitt tips att testa!

• En bebis i magen

Jag tipsar också om amningsnapp vid smärta på vårtan.
    Om du misstänker att du har svamp på vårtan kan jag tipsa om vad som hjälpte mig efter två och en halv månad med mediciner som inte funkade och svamp som gjorde så ont att jag funderade på att sluta amma.
    Badda med samarin, lufta, smörj med lanolin vid torrhet. Och sluta med socker. Trist, men det gav resultat efter två dagar och efter en vecka var det borta. Efter en månad med åtminstone lågsocker så har jag inga besvär alls längre.

• minerva123

Jag hade svampinfektion två gånger medan jag ammade och det gjorde fruktansvärt ont. Det var värst precis när sonen tog tag om bröstet och de första fem minuterna, sedan lättade det lite fram tills en kvart efter amning då bröstvårtan och vårtgården sprängvärkte i säkert en timme. Bröstvårtan blev vitfläckig efter amning och absolut inga kläder fick nudda bröstet. Till och med att duscha gjorde ont. Mellan amningarna var bröstvårtorna ganska starkt ljusrosa och liksom lite glansiga. Däremot såg man inga beläggningar eller liknande i sonens mun. Dactacortkräm på bröstvårtorna (jag torkade bort det vichyvatten när jag skulle amma) och badda vichyvatten i sonens mun funkade jättesnabbt.

• Lottapotta08

Tack för alla inlägg! Som tur är försvann smärtan efter någon dag. Jag körde med värktabletter och ammade på och det släppte till slut. Måste ha varit en mjölkstockning fastän det kändes annorlunda.

• Flickan och kråkan
    Lottapotta08 skrev 2014-01-01 13:20:44 följande:
    Tack för alla inlägg! Som tur är försvann smärtan efter någon dag. Jag körde med värktabletter och ammade på och det släppte till slut. Måste ha varit en mjölkstockning fastän det kändes annorlunda.
    Vad skönt . Om du samtidigt hade ont i bröstvårtan så skulle jag ändå vara lite uppmärksam på white spot. Det är ju att stoppet blir i en utfart istället för inne i bröstet. Ofta suger barnet bort den åtminstone delvis själv.
Svar på tråden Hjälp! Hemsk smärta!