• Erfdgt

Sommarsemester i Sverige, tips?

Ja, det är väl helt fel årstid, men jag kan inte tänka på annat än sommaren och vår första semester på annat håll än hemmaplan.

Vi skulle vilja bila någonstans i Sverige och hyra en stuga på en camping en vecka sisådär. Vi kommer vara två vuxna, ett barn på 7år och ett barn på ca 3-4 månader. Vi är inte såna som ligger på en strand eller vid en pool en hel vecka, utan det får gärna finnas annat att se och göra i närheten.

Vi kommer utgå från Västerbotten, men har inga problem med att köra en bit. En lång bit om det behövs.

Alla förslag och tips tas tacksamt emot :)

• Svar på tråden Sommarsemester i Sverige, tips?
  • Erfdgt
    RogerVBG skrev 2014-01-03 23:15:19 följande:
    Dalarna:Orsa, Rättvik och Mora är mysiga städer med massa sevärdheter.Björnparken utanför Orsa är grymt bra 

Rättvik var vi till när jag var barn och det var rätt trevligt tyckte jag. Vi var dock med hela gänget kusiner, så man hade alltid någon att leka med. Vi åkte till Leksand en dag för någon lek- eller vattenpark där, badade på stranden där i Rättvik och firade midsommar där. Jag vet dock inte om jag tyckte det fanns så mkt att göra där, men det var ju några år sedan och våra föräldrar trivdes nog bra i stugan och på stranden ;) Värt att kolla upp, tack :)
  • Erfdgt
    kgv skrev 2014-01-03 23:22:25 följande:
    Lindvallen i Sälenfjällen har satsat väldigt mycket på barnfamiljer på sommaren sista åren och det blir mer och mer för varje år. Vi åker alltid en vecka på sommaren.

Fjällen har vi inte ens tänkt på för sommarsemester, vad finns det att hitta på där om sommaren? :)

Har varit i Hemavan på sommaren och då var det fjällvandring, mountainbike, kanot och sådant som gällde.
  • kgv
    Erfdgt skrev 2014-01-03 23:30:29 följande:

Fjällen har vi inte ens tänkt på för sommarsemester, vad finns det att hitta på där om sommaren? :)

Har varit i Hemavan på sommaren och då var det fjällvandring, mountainbike, kanot och sådant som gällde.

Jag har spenderat  en sommarvecka i fjällen hela min uppväxt. Sen en paus på 10 år. Nu är vi igång igen när nya generationen är här.

Förutom att gå på fjället (finns en jättebra led där man kan ta med barnvagn) finns massor att göra. Bada, bikepark, Lindvallens fäbod, Trollskogen i Hundfjället, Experium osv. Sälen är mitt sommarparadis  http://www.skistar.com/sv/Salen/Om-Salen/Sommar/

• LadyInRed

Kom ut till Finnhamn i Stockholms skärgård. Tälta på campingplatsen eller hyr en stuga en dag eller två. Alltid nära till fiske, bad och ett par goda miner under sensommaren. Den som är äventyrlig kan ge sig ut på promenad i naturreservatet och har man tur man tur stöter man på två eremiter som besöker ön två gånger om året ute i det vilda.

En upplevelse man inte glömmer.

Du vet vad som har hänt, när allt har slutat i rött
  • mia maria
    kgv skrev 2014-01-03 23:39:32 följande:

Jag har spenderat  en sommarvecka i fjällen hela min uppväxt. Sen en paus på 10 år. Nu är vi igång igen när nya generationen är här.

Förutom att gå på fjället (finns en jättebra led där man kan ta med barnvagn) finns massor att göra. Bada, bikepark, Lindvallens fäbod, Trollskogen i Hundfjället, Experium osv. Sälen är mitt sommarparadis  www.skistar.com/sv/Salen/Om-Salen/Sommar/

Ååh vad roligt med någon mer som rekommenderar Sälen om sommaren - vi har varit dit en sommar för två år sedan o bara måste åka dit i sommar igen (vi är även där varje vinter)!! 

TS; här är ett inlägg i min blogg med bilder från Sälen på sommaren: http://ensammamammansvarld.blogg.se/2012/july/salen-sommar-2012.html
  • Prefix87

vi bor också i västerbotten.

En sommar åkte vi till Vimmerby och Pippis värld, då var barnen 3 och 5.
    Förra sommaren då barnen var 5 och 7 så åkte vi till Danmark, Legoland. Det var såååå värt det!!
    Det tog ca 2 övernattningar att ta sig dit, men vi tog lite omväg förbi ullared, gränna och köpte polkagrisar och tog sedan färjan från göteborg område till Danmark. För mig är resan lika mycket som själva målet :)

• clembke

Skara sommarland. Ölands djurpark (djurpark, nöjespark o badland i ett) Löttorp på Öland (lådbilsland).

• zingoalla
    Erfdgt skrev 2013-12-23 07:55:49 följande:
    Tack, bra tips som ska kollas upp :)

Vi vill nog helst passera Sthlm tror jag. Vi ska till Göteborg en vecka, men vill stanna någon annanstans en vecka före det :)

Att "bara" åka till Ö-vik känns nästan som att semestra på hemmaplan och Lycksele brukar vi hinna med ändå varje sommar, så vi vill nog längre :)

Astrid Lindgrens värld har jag inte ens tänkt på, men det kan nog vara ett alternativ :)

Är det någon som vet av en fin camping kring Kalmar?
    Öland är ju alltid trevligt, många campingar men har inte koll på hur dom är. Men vill man inte till djurparken så är eketorps fornborg väl värt ett besök. Och norra öland är ju härligt om man vill ta fika med och vandra i trollskogen.
  • Erfdgt
    mia maria skrev 2014-01-12 18:37:38 följande:
    Ååh vad roligt med någon mer som rekommenderar Sälen om sommaren - vi har varit dit en sommar för två år sedan o bara måste åka dit i sommar igen (vi är även där varje vinter)!! 

TS; här är ett inlägg i min blogg med bilder från Sälen på sommaren: ensammamammansvarld.blogg.se/2012/july/salen-...
    Tack, ska absolut kika in där :)
  • Erfdgt

Ja, Öland är ett alternativ som vi kikat en del på, men att då bo på fastlandet. Vi har även sneglat lite på Gävle. Hehe får se vart vi hamnar :P

Svar på tråden Sommarsemester i Sverige, tips?