• Anonym (Pergo)

Pergotime + sex

Hej! Jag ska börja ta pergotime och på samtalet idag så sa Läkaren att man inte får ha sex förs en dom kollat på vul hur många ägg som lossnat

nån som vet varför ?

vill ju inte missa min älglossning och då inte ha sex förs en dom kollat med VUL

nån som tagit Pergo ?

• Svar på tråden Pergotime + sex
  • NenneLo

För att risken finns att man släpper fler ägg och det innebär en risk att få fler än ett barn.

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • Pepsi

Du kommer göra ett VUL innan det blir dags för ägglossning. De kommer kolla hur många ägg som växt till sig av pergotimen o som har möjlighet o låstna. Och detta görs för att se så du inte blir överstimulerad. Och det görs även för att se att du svarar på den dosen pergotime du fått.

• Anonym (ivfare)

Har också ätit pergotime. 4 kurer på raken utan vul. Fick inga restriktioner alls om sex. Nu spelade de ingen roll för de blev ivf iaf.

• Matilda03

Första tre Pergo kurerna jag tog behövde jag inte gå på vul men sen började på ett annat ställe och då var ajg tvungen att gå hela tiden, hatar det! Jag har fått utskrivet för flera månader och då har jag struntat I att gå dit o tagit ändå, andledningen till att de vill kola är ju så man inte blir överstimulerad. Det har jag blivit tre ganger men ju ändå haft sex ändå så det är ju helt onödigt med vul, jag har aldrig blivit gravid trots överstimulering alltså.... 

• Anonym (Pergo)
    Matilda03 skrev 2013-12-18 12:54:10 följande:
    Första tre Pergo kurerna jag tog behövde jag inte gå på vul men sen började på ett annat ställe och då var ajg tvungen att gå hela tiden, hatar det! Jag har fått utskrivet för flera månader och då har jag struntat I att gå dit o tagit ändå, andledningen till att de vill kola är ju så man inte blir överstimulerad. Det har jag blivit tre ganger men ju ändå haft sex ändå så det är ju helt onödigt med vul, jag har aldrig blivit gravid trots överstimulering alltså.... 
    Okej! så man vågar alltså ha sex efter man tagit pergo i 5 dagar,  fast man inte hunnit kolla om äggen lossnat/ hur många som lossnat ?

hur länge har du försökt ? vad är det som krånglar för er :( ?
  • Snigelkott

Jag fick pergotime för fyra månader utskrivet med orden "hör av dig när du blir gravid". Jag har alltid tyckt det är så konstigt att det för vissa verkar vara så viktigt med vul MEN har nu kommit på att det kan ju ha att göra med anledningen till barnlösheten. Vissa har ju inte egen ägglossning och får pergo, andra har det och får det utskrivet ändå - kan ju vara så att de med hyfsat fungerande ägglossning lättare överstimuleras medan vi som aldrig har ägglossning på egen hand löper mindre risk? Bara en teori...

• Anonym (Pergo)
    Snigelkott skrev 2013-12-18 15:18:20 följande:
    Jag fick pergotime för fyra månader utskrivet med orden "hör av dig när du blir gravid". Jag har alltid tyckt det är så konstigt att det för vissa verkar vara så viktigt med vul MEN har nu kommit på att det kan ju ha att göra med anledningen till barnlösheten. Vissa har ju inte egen ägglossning och får pergo, andra har det och får det utskrivet ändå - kan ju vara så att de med hyfsat fungerande ägglossning lättare överstimuleras medan vi som aldrig har ägglossning på egen hand löper mindre risk? Bara en teori...
    hm.. Ja hon sa att jag hade mycket ägg + jätte fina äggstockar! Men att när man då jag tar tabletterna så är det sexförbud tills dom kollat hur många som lossnat ( var det för att jag har MYCKET ägg ) ??

Har 1 barn sen tidigare på naturlig väg, men innan vi gick så sa hon "hör av er om ni blir gravida" ehhh vi har försökt i 2 år! + att jag inte har ÄL äggen finns men dom lossnar inte för att jag har för lite progesteron

hur går det för er +?
  • NenneLo

Med PCO har man iaf många ägg, kanske är större risk att släppa flera då? Trots att man inte har ägglossning varje månad

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • Matilda03
    Anonym (Pergo) skrev 2013-12-18 15:09:53 följande:
    Okej! så man vågar alltså ha sex efter man tagit pergo i 5 dagar,  fast man inte hunnit kolla om äggen lossnat/ hur många som lossnat ?

hur länge har du försökt ? vad är det som krånglar för er :( ?

Asså jag kan inte säga hur du ska göra men jag har gjort det flera gånger iaf. Läkaren är ju rädd att man ska bli överstimulerad som sagt och det kan man ju bli, jag hade sex mogna ägg en gång så då fanns det ju risk för flerbörd som läkaren brukar kalla det. Men jag har ju inte blivit gravid nån gång trots vanliga äl och överstimulering så jag är ju inte så rädd för flerbörd precis..
  • Snigelkott
    Anonym (Pergo) skrev 2013-12-18 15:28:52 följande:
    hm.. Ja hon sa att jag hade mycket ägg + jätte fina äggstockar! Men att när man då jag tar tabletterna så är det sexförbud tills dom kollat hur många som lossnat ( var det för att jag har MYCKET ägg ) ?? Har 1 barn sen tidigare på naturlig väg, men innan vi gick så sa hon "hör av er om ni blir gravida" ehhh vi har försökt i 2 år! + att jag inte har ÄL äggen finns men dom lossnar inte för att jag har för lite progesteron hur går det för er +?

Det gick bra för oss :) Blev gravid andra månaden med pergo och ligger nu och luktar på åttamånaders bebishuvud. :) mitt hjärtas fröjd och glädje.
Svar på tråden Pergotime + sex