• Anonym (Pergo)

Pergotime + sex

Hej! Jag ska börja ta pergotime och på samtalet idag så sa Läkaren att man inte får ha sex förs en dom kollat på vul hur många ägg som lossnat

nån som vet varför ?

vill ju inte missa min älglossning och då inte ha sex förs en dom kollat med VUL

nån som tagit Pergo ?

• Svar på tråden Pergotime + sex
  • CaptainEm

jag har gjort en spolning och allting så utmärkt ut! :) däremot ägglossar jag inte själv (på dom månaderna jag provat) jag har aldrig fått positivt på ett ägglossningstest innan, men den 12 januari fick jag för första gången pos på äl.stickan och jag är med nästan 100% säker på att det var äl, då jag haft lite känningar och värk några dagar innan och det var såå tydligt med värken då jag fick pos på äl.testet.

men det får vi reda på om någon vecka, för på måndag 20/1 ska jag tillbaka och ta blodprov, sen tar det väl ungefär två veckor innan jag får svar om jag ägglossat, vilket dom ser på blodprovet (otroligt!)

men då jag med all säkerhet hade äl den 12, så väntar jag nu på min BIM. då min cykel aldrig varit regelbunden så funderar jag, hur länge efter äl. brukar mensen komma? det är la ungefär en vecka? :)

• Anonym (Pergo)
    CaptainEm skrev 2014-01-18 19:32:17 följande:

jag har gjort en spolning och allting så utmärkt ut! :) däremot ägglossar jag inte själv (på dom månaderna jag provat) jag har aldrig fått positivt på ett ägglossningstest innan, men den 12 januari fick jag för första gången pos på äl.stickan och jag är med nästan 100% säker på att det var äl, då jag haft lite känningar och värk några dagar innan och det var såå tydligt med värken då jag fick pos på äl.testet.

men det får vi reda på om någon vecka, för på måndag 20/1 ska jag tillbaka och ta blodprov, sen tar det väl ungefär två veckor innan jag får svar om jag ägglossat, vilket dom ser på blodprovet (otroligt!)

men då jag med all säkerhet hade äl den 12, så väntar jag nu på min BIM. då min cykel aldrig varit regelbunden så funderar jag, hur länge efter äl. brukar mensen komma? det är la ungefär en vecka? :)

Gör det ont ?? är rädd :(  Fan dom hade klantat sig med ett av proverna så jag måste in å ta ett nytt .(  ja gud jag har ingen aning är det inte 14 dagar innan mens man har äl ???  okey så ni har inte sex varjedag ? tänker det är ju enklast behöver du inte oroa dig för att missa :;)
  • CaptainEm

jag jobbar på en skola, så pratade med skolsköterskan och fick naproxen och Alvedon av hemma på förmiddagen och sen som jag tog typ en halvtimme innan spolningen, sen när jag kommer dit säger min gynekolog, "har du tagit värktabletter?" tur jag gjorde det, men det hade jag inte fått någon information alls om att jag skulle göra. men fick även någon antibiotika av honom där innan spolningen. jag var ganska nervös och trodde det skulle göra skitont, det gjorde ont, men gick fortare än vad jag trodde (han sa att det skulle ta 20 min, men gick på 5 min tror jag) jag var nervös mest för att jag skulle få höra att jag aldrig skulle kunna få barn.

så det kommer gå bra jag lovar dig! aldrig kul att ligga där med benen upp. men det gick bättre än väntat för mig :) mest obehaglig känsla, lite ont men mest obehagligt.

nej jag vet inte varför men jag har inte så mycket sexlust :/ men vi hade sex 3-4 dagar (runt ägglossning) då jag väntade in "sexet" för att jag var rädd, om vi hade sex flera dagar och sen när jag väl ha äl. så kommer ej han ex. 

läste mig runt lite, man brukar ha mens 10-16 dagar efter äl. ;)

• Svente

Vi är på vår första kur nu. Vi får alltså inte ha sex förrän jag har varit på VUL? Det är ju mer än två veckor dit! :(

• Anonym (Pergo)
    Svente skrev 2014-01-21 23:14:26 följande:
    Vi är på vår första kur nu. Vi får alltså inte ha sex förrän jag har varit på VUL? Det är ju mer än två veckor dit! :(
    Okey, vad har ni för problem ? hur länge har ni försökt ? barn sen tidigare ?

*nyfiken*

Vi har sex varje dag för då kan man ju inte missa ÄL  även då man äter pergo

man får ju bara ett x antal försök...
  • Svente

Jag har PCO och vi har försökt sedan november 2012. Och det vore ju lite segt att inte få ha sex nu när vi äntligen får hjälp :P

• CaptainEm
    Svente skrev 2014-01-24 10:24:15 följande:
    Jag har PCO och vi har försökt sedan november 2012. Och det vore ju lite segt att inte få ha sex nu när vi äntligen får hjälp :P

hm, jag har aldrig fått sexförbud, eller aldrig :P men jag har ätit min första pergokur och har BIM på söndag, tror dock mensen är påväg :/

här är det inget snack om vul, utan bara blodprov dag 22 i cykeln. men det är ju så olika. bästa är väl att följa DIN läkares råd.. :)

• Anonym (Pergo)
    Svente skrev 2014-01-24 10:24:15 följande:
    okey,  Jo men det som kan hända är väl att man får 2 ägg befruktade ..

• Svente
    Anonym (Pergo) skrev 2014-01-25 04:32:08 följande:

Åh det skulle inte göra mig något :D min man är tvilling så det vore roligt om vi också fick det!
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (Pergo) skrev 2014-01-25 04:32:08 följande:

...eller fler... När man får första kuren vet läkaren inte hur lättstimulerad man är, det finns alltså en risk för att man släpper alldeles för många ägg. Tvillingar kan nog de flesta tänka sig, men det går ju inte att komma ifrån att  riskerna ökar en del när det är två eller fler bebisar i magen....
Svar på tråden Pergotime + sex