• Anonym (Pergo)

Pergotime + sex

Hej! Jag ska börja ta pergotime och på samtalet idag så sa Läkaren att man inte får ha sex förs en dom kollat på vul hur många ägg som lossnat

nån som vet varför ?

vill ju inte missa min älglossning och då inte ha sex förs en dom kollat med VUL

nån som tagit Pergo ?

• Svar på tråden Pergotime + sex
  • Anonym (Pergo)
    Matilda03 skrev 2013-12-18 12:54:10 följande:
    Första tre Pergo kurerna jag tog behövde jag inte gå på vul men sen började på ett annat ställe och då var ajg tvungen att gå hela tiden, hatar det! Jag har fått utskrivet för flera månader och då har jag struntat I att gå dit o tagit ändå, andledningen till att de vill kola är ju så man inte blir överstimulerad. Det har jag blivit tre ganger men ju ändå haft sex ändå så det är ju helt onödigt med vul, jag har aldrig blivit gravid trots överstimulering alltså.... 
    Okej! så man vågar alltså ha sex efter man tagit pergo i 5 dagar,  fast man inte hunnit kolla om äggen lossnat/ hur många som lossnat ?

hur länge har du försökt ? vad är det som krånglar för er :( ?
  • Anonym (Pergo)
    Snigelkott skrev 2013-12-18 15:18:20 följande:
    Jag fick pergotime för fyra månader utskrivet med orden "hör av dig när du blir gravid". Jag har alltid tyckt det är så konstigt att det för vissa verkar vara så viktigt med vul MEN har nu kommit på att det kan ju ha att göra med anledningen till barnlösheten. Vissa har ju inte egen ägglossning och får pergo, andra har det och får det utskrivet ändå - kan ju vara så att de med hyfsat fungerande ägglossning lättare överstimuleras medan vi som aldrig har ägglossning på egen hand löper mindre risk? Bara en teori...
    hm.. Ja hon sa att jag hade mycket ägg + jätte fina äggstockar! Men att när man då jag tar tabletterna så är det sexförbud tills dom kollat hur många som lossnat ( var det för att jag har MYCKET ägg ) ??

Har 1 barn sen tidigare på naturlig väg, men innan vi gick så sa hon "hör av er om ni blir gravida" ehhh vi har försökt i 2 år! + att jag inte har ÄL äggen finns men dom lossnar inte för att jag har för lite progesteron

hur går det för er +?
  • Anonym (Pergo)
    Snigelkott skrev 2013-12-23 16:32:35 följande:

Det gick bra för oss :) Blev gravid andra månaden med pergo och ligger nu och luktar på åttamånaders bebishuvud. :) mitt hjärtas fröjd och glädje.
    Åh grattis :) försökt länge ?? vad var erat problem ?
  • Anonym (Pergo)
    CaptainEm skrev 2013-12-28 20:58:03 följande:

Hej

kul att hitta en relativt "ny" tråd.

Jag har tagit provera i 7 dagar för att få igång en blödning (slutade för 2 dagar sedan, väntar ännu på mens)

och när jag fått min mens ska jag börja med pergotime, dag 5-9.

Jag har PCO och fick "diagnosen" i oktober 2012. har sedan dess försökt bli gravida utan resultat då jag inte haft äl, dock har jag haft mens varje månad..

Hur går det för er med pergotime? jag ska bara ta pergotime varannan månad annars risk för flerbörd och cystor..

Hej! okey hoppas du får igång mensen fort :) hur ofta har du mens ?

hm har inte börjat med pergo ännu! då sambon ska lämna spermie prov den 14e. Dock så är min mens försenad med 12 dagar :) men ska testa den 13 jan :)  hur går det för er ?  Varför finns det risk för flerbörd ? vad är farligt med det ? cystor ?
  • Anonym (Pergo)
    CaptainEm skrev 2014-01-06 20:51:14 följande:

Jag fick igång mensen och tar min sista tablett på min första kur idag, :) inga biverkningar, dock rädd att det inte funkat.. ja exakt, risk för cystor och flerbörd. Därför ska jag bara äta pergotime varannan månad.. Jag har haft mens varje månad innan, men ingen äglossning.. Därför äter jag pergotime nu för att hoppas på ägglossning :) efter ca 1,5 års försök.. Hoppas spermatestet går bra! :)
     Va kul :) håller tummarna ;) Cystor vars ? för det sa inte min läkare nått om.... Jag tänker så här man har inte så många pergo kurer på sig att bli gravid, så vi kommer att ha sex oavsett vad läkaren säger! Men inte om det är risk för fler en 2! Vi har sex 2-3 ggr varje dag och vill fortsätta med det :) Inte testa med äl test " när man ska sexa"

Fick min mens idag ( om en konstig) så typiskt men men..
  • Anonym (Pergo)
    CaptainEm skrev 2014-01-11 11:03:40 följande:

cystor i underlivet, livmodern eller så. vet ej riktigt men han sa till mig att jag ska ta kuren varannan månad, med risk för överstimulering (flerfödsel) och cystor. vi gick inte in mer på det. men däremot ska jag inte gå och se hur många ägg som är på gång, där kan det ju vara fler ägg, men då är det "försent" att få sexförbud, för jag ska tillbaka dag 22 och ta blodprov, för att se om jag ägglossat.

jag väntar på äl. har tagit äl.test men inget positivt ännu.. jag är på dag 14 i cykeln.

jag har varit ganska nojjig och nervös, inte kunnat sova på nätterna, drömt lite konstigt, varit gråtfärdig just för att jag tänker att inte detta ska funka på mig, att jag inte ska få någon äl.. men jag tänker också, eftersom jag haft biverkningar såsom svettningar och dizzines (snurrig) så borde någonting fungerar!!

varför vill du inte ta äl.test? jag tycker det känns skönt att veta, (om jag får någon äl..)

Okej :) håller alla tummar för dig :) Min dr sa att ingen ide med äl test , eftersom att dom visar bara att man har ägglossning men inte om äggen lossnar ! + att jag som har oregelbunden mens mellan 28-48 dagar typ så är det svårt, men vi har sex varje dag här .) till å med under mens :) Nu väntar jag på att dr ska ringa och jag ska in å spola mig + börja med pergo ;) har du gjort spolning ?
  • Anonym (Pergo)
    Anonym (Snart så!) skrev 2014-01-13 21:41:32 följande:
    Fick pergo då jag fick väldigt ojämn cykel efter ett missfall. Fick inget vul inbokat. Tur är väl det, jag släppte fler ägg och är nu gravid i v 35 med tvillingar. Räckte med en omgång i vårt fall. Innan dess hade vi kämpat över 2år med ett missfall på vägen och skulle starta utredning.
    Grattis :)

hoppas på samma tur som er :)
  • Anonym (Pergo)
    CaptainEm skrev 2014-01-18 19:32:17 följande:

jag har gjort en spolning och allting så utmärkt ut! :) däremot ägglossar jag inte själv (på dom månaderna jag provat) jag har aldrig fått positivt på ett ägglossningstest innan, men den 12 januari fick jag för första gången pos på äl.stickan och jag är med nästan 100% säker på att det var äl, då jag haft lite känningar och värk några dagar innan och det var såå tydligt med värken då jag fick pos på äl.testet.

men det får vi reda på om någon vecka, för på måndag 20/1 ska jag tillbaka och ta blodprov, sen tar det väl ungefär två veckor innan jag får svar om jag ägglossat, vilket dom ser på blodprovet (otroligt!)

men då jag med all säkerhet hade äl den 12, så väntar jag nu på min BIM. då min cykel aldrig varit regelbunden så funderar jag, hur länge efter äl. brukar mensen komma? det är la ungefär en vecka? :)

Gör det ont ?? är rädd :(  Fan dom hade klantat sig med ett av proverna så jag måste in å ta ett nytt .(  ja gud jag har ingen aning är det inte 14 dagar innan mens man har äl ???  okey så ni har inte sex varjedag ? tänker det är ju enklast behöver du inte oroa dig för att missa :;)
  • Anonym (Pergo)
    Svente skrev 2014-01-21 23:14:26 följande:
    Vi är på vår första kur nu. Vi får alltså inte ha sex förrän jag har varit på VUL? Det är ju mer än två veckor dit! :(
    Okey, vad har ni för problem ? hur länge har ni försökt ? barn sen tidigare ?

*nyfiken*

Vi har sex varje dag för då kan man ju inte missa ÄL  även då man äter pergo

man får ju bara ett x antal försök...
  • Anonym (Pergo)
    Svente skrev 2014-01-24 10:24:15 följande:
    Jag har PCO och vi har försökt sedan november 2012. Och det vore ju lite segt att inte få ha sex nu när vi äntligen får hjälp :P
    okey,  Jo men det som kan hända är väl att man får 2 ägg befruktade ..

Svar på tråden Pergotime + sex