• Erla

Tempar/Fertility friend

Glömde bilden...

• Erla
    Malin 845 skrev 2016-03-30 10:18:18 följande:

Pratade med bm nu som haft så mycket att de inte hunnit ringa och säga att de skrivit ut Pergo. Men hon sa så här: jag måste ha ett BMI på 32 innan jag tar Pergo. Sen så ska vi boka in tid för blodprov på cd 3 och ultraljud sen för att kolla äggblåsorna. Samt boka in tid för spermaprov för sambon :). Så hon sa att jag ska vänta med Pergo tills vi tagit alla prover. Det går framåt nu!! :D
    Men sa att jag ska till bm på måndag och ta gravtest då jag inte är säker på om jag är det. Hon ringer då mig på tisdag morgon så bokar vi in tider :). Och hon var världens gulligaste bm!! :)

Tjoho!! härligt Malin!! :D Skönt att de verkligen tänker hjälpa dig.
  • Erla
    frestelsen skrev 2016-03-30 07:58:03 följande:
    Jag ser en liten skugga, men den är inte lätt att se. Tycker alltid att det är svårt att tyda test på bilder via fl :/
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-03-30 11:05:09 följande:
    Ja känns underbart! :). Måste ändå fokusera på viktnedgången men vi får hjälp samtidigt :).

Ang din graf. Den dippen du hade med äl - flytningarna gör att ff är osäker på när äl var då du hade ew flytningar efter den preliminära utsatta ägglossningen. Håller tummarna!! :)

Ja jag läste på om det och förstod att ff kunde bli osäker om det fanns tecken på fertilitet efter ev. äl eller om det inte fanns andra saker som stödjer en ev. äl :) 

Kommer du ihåg förresten hur det var med hcg:t? Vet att det fördubblas varannan dag och att ett ev plus på st tidigt beror på hur mycket hcg man har i kroppen sedan innan. Räknar man från en ev. dipp eller från äl? Känner att jag bara babblar på, men blir så osäker på om jag ska börja ta progesterAll eller inte trots att jag inte fått något plus än. Vill heller inte vänta för länge ifall mina mf beror på progesteronundersskott. 

• Erla
    frestelsen skrev 2016-03-30 11:31:57 följande:
    Ah vet men skönt att du ser nått iaf. Man blir ju knäpp att inte veta om de är på riktigt eller så
    Tiden mellan äl och mens är alltid så jäkla jobbig! Och det är ännu jobbigare när allt som finns att göra är att vänta :/ när har du BIM?
  • Erla
    frestelsen skrev 2016-03-30 13:04:48 följande:

Jadu.. min cykel har varit mellan 25-33 dagar efter ett ma i nov. Är idag på cd 23. Hade inte ens tänkt o testa förns om mensen inte kom på typ cd 33 men va så osäker på om äl va cd14. Så fick jag en sån lustig kännsla i brösten som jag fick när jag va grav sist. Har barn sen tidigare o får inte så vid pms, är som brösvårtorna ryser till o ömmar eller stramar.. så dumt nog hade jag test hemma o fick ju nått så då kan man inte sluta tänka på det haha. Tycker inget stämmer längre, inte att tempa och ältest som visar plus fast temp som inte går upp. Denna månad tog jag inga äl test men fick äl smärta o liten blödning på äl+14. Så hoppas äl va då!

Okej, då kan jag förstå att du testade faktiskt. Hoppas du får tydligare plus snart :)
  • Erla
    Allex skrev 2016-03-30 14:08:42 följande:
    Du vet säkert redan men...när ägget släpps från äggblåsan så börjar den växa och producera progesteron och i mitten av lutealfasen (typ) så når den sin högsta produktion av progesteron, allt för att förbereda äggets infäste i slemhinnan som oxå sker typ nu. Om det fästs så fortsätts progesteron att öka, även så tempen. Om inte ägget fästs så skjunker progesteronhalten som signalerar "släpp slemhinnan". Om du tillsätter extra progesteron så kommer nog dels tempen gå upp samt hjälpa till att hålla slemhinnan kvar. Detta i kombination med ett äggfäste är guld :)

Om nu ägget inte fästs och du tillsätter extra progesteron så kanske slemhinnan håller sig kvar nån extra dag, men till slut kommer den släppa iomed att äggblåsan slutar producera progesteron och därmed signalerar " släpp slemhinnan". Det är just att progesteronet minskar som signalerar mens. Så - jag tror inte det är försent. Antingen har ägget fästs och då hjälper du det att stanna kvar, eller så har det inte fästs och du skjuter mensen fram 1-2 dagar. Ta kräm men håll koll på din bim och sluta bara med krämem om du får negativt på graviditetstestet. För vissa så skjuts mensen frammåt och kommer 1-2 dagar efter man slutat med krämen. För mig så kommer mensen innan jag slutat med krämen. Så det är lite olika.
    Tusen tack för svar!! Jag forskade runt lite kring hur det kan vara och fick också fram att mensen kommer om jag inte är gravid även om jag skulle tillsätta progesteron. Tog chansen och smörjde första dosen idag. Har de två tidigare gånger jag blivit gravid, inte haft några problem med att ägget ska fästa utan snarare att behålla så jag tänker att progesteronet förhoppningsvis kommer hjälpa ett eventuellt befruktat ägg att stanna kvar :P 

Ska hålla koll på temp, mens och testar igen om några dagar :) har ändå två kvar från förra gången plus två digitala. 
  • Erla
    Symetrical skrev 2016-03-30 17:25:20 följande:

Såhär ligger det till med hcg-ökning.

Ponera att du har 5 (vilket är max) i hcg vid infästningen och att denna i ditt fall skedde på äl +7. Isf har du ca 10 i hcg på äl +9 och sedermera 20 i hcg på äl +11. Med andra ord borde du inte kunna få ett svagt plus på ett test som mäter från 25 mIU förrän tidigast äl +11. Och detta är OM du har så pass högt hcg som 5 redan vid infästningen. Säg att du istället har 3 i hcg => 6 på äl +9 => 12 på äl +11 => 24 på äl +13.

Med andra ord inte alls konstigt att olika individer plussar så väldigt olika.

Åh tack! Precis detta jag undrade över! Då är det inte konstigt att jag inte fick något plus idag. Får testa igen till helgen kanske. På söndag är jag på äl+14. Förhoppningsvis har ingen mens dykt upp och förhoppningsvis syns det något på test då ^^
  • Erla
    frestelsen skrev 2016-03-30 18:38:18 följande:

Finns ju ingen säker äl men nu är den ändrad till tidigare o då är de inte fel att få svagt plus på äl+9-10. Dock vet jag ju inte riktigt om jag är på äl+5-6 eller äl+10. Får väl bara vänta o se:) men med tanke på den lilla blödningen cd14 tror jag på det

Vad spännande! Då är vi kanske lika långt gångna :D är ju också på äl+10
Svar på tråden Tempar/Fertility friend