• Reflexen
    Eva 77 skrev 2015-02-09 10:41:08 följande:

Hur beräknar jag ÄL dag med tempa och kolla flytningar? Enligt flytningar så ska ÄL vara cykeldag 13, enligt temp så är ÄL cykeldag 10, enligt beräkningar av app är ÄL cykeldag 13, ÄLtester har misslyckats i dag 10 och dag 11 sedan så tänkte jag sparar testerna till dag 12 med då hade jag ÄL-smärta med ömma bröst. ÄL-smärta och ömma bröst cykeldag 12 och 13. När hade jag ÄL??? Med detta förvirrande olika uträkningar så blir det svårt få in ett sprut på exakt rätt tid... :( Tycker ni att Fertility friend stämmer? Enligt den så ska uträknande vara ÄL cykeldag 16 men av flyningar är det cd 13 och av temp är det ÄL cd 10.

Hej!

Jag tycker att ff brukar stämma, men det kan såklart bli fel ibland ändå.

Kan du lägga upp bild på ditt ff-diagram? Det är så svårt att förstå utifrån din förklaring.
  • Reflexen
    1234abcd skrev 2015-02-09 23:59:51 följande:

Jag har en fråga , hade efter mens 36.0 ända fram tills efter ägglossning då höjdes den till 37.0-37.1 igår låg den på 37.5 och idag fick jag en rosa flytning och väntar på min mens, men tempen ligger stadigt kvar på 37.1 trots flytningen , kan de vara nidblödning eller startar mensen bara segt jag förstår ingenting. Har svårt o formulera mig också känner jag! Någon som kan hjälpa mig som är lite mer erfaren?

Hur har det gått för dig? Mens eller var det bara en liten blödning?

Det är lite olika när tempen sjunker vid mens, för en del är det samma dag som blödningen startar, för en del dagen innan eller några dagar efter.
  • Reflexen

Välkommen nisopa!

Visst är det häftigt att tempen kan berätta så mycket om vad som händer i kroppen!!

Om du inte hittar svar, så fråga. Ibland är det många inlägg på kort tid, o då kan det vara svårt att hitta svar mitt i allt.

Detsamma gäller såklart alla andra också, ställ om frågan om ni inte fått svar - ibland missar man inlägg i farten.

• Reflexen

Nisopa: den bör nog höjas mer för att det ska räknas som ÄL. Det är ju inte heller helt säkert att ägget verkligen släppte bara för att du fick positivt test. Har du fortsatt stt testa efter dag 11? Hoppas på rejäl höjning söndag morgon.

Eva: vilken cykeldag fick du ÄL och hur lång lutealfas brukar du ha? Har för mig att din äl kom ganska tidigt? Testdagen sätts ut efter lutealfasens längd, inte cykelns vanliga längd. Alltså: tidig ÄL - tidigare testdag, sen ÄL -senare testdag.

• Reflexen

Eva: Det var väl typiskt att dippen berodde på nåt så tråkigt som dåligt med täcke! men implantationsdippar är ju inte ett måste (eller garanti) för graviditet, så hoppet behöver inte vara ute!

Nisopa: det känns som lite för långsam stegring, men vet inte. Jag har bara erfarenhet av fertility friend, har lättare att analysera där testa att lägga in temparna i ff o se om du får ÄL utsatt. (Jag har gratisvarianten, den funkar super. Ifall du inte är så sugen på att köpa vip-versionen bara för att testa)

• Reflexen

Joss: jag har fått precis samma. Är nu mellan mens o ÄL, men ligger i underkant på min vanliga lutealfastemp. Brukar ligga 0,2 grader lägre vid denna tidpunkt annars. Äter inga mediciner.

Har ingen förklaring, men det borde väl inte vara nåt farligt iaf!

• Reflexen
    pugsnotdrugs skrev 2015-03-02 08:07:07 följande:

Nu är det nog kört denna månaden. Bin imorgon o negativt på känsligt test:(

Din tempkurva visar ju inte på nån sänkning, så tappa inte hoppet ännu! Jag har också kort lutealfas och har inte plussat innan/på bim. Verkar som om min kropp behöver ca 14 dagar på sig innan jag ser ett plus!
  • Reflexen

Vad kul att ni diskuterar så mycket, vad bra när man kan hjälpas åt m tolkningarna.

Ang när äl sätts ut: FF går främst på tempen, allt annat är sekundära tecken (tapp, sekret, test). Så om man inte fyllt i tempen innan äl, kan FF inte sätta ut äl (har inga tempar att analysera). Så för att få en så klar kurva som möjligt bör man tempa i princip hela cykeln.

ÄL sätts ut efter tre högre tempar i rad. Själv kan man ju ana att äl skett redan första dagen när tempen hoppar upp. Om du fyller i de sekundära tecknen hjälper det FF att sätta ut ÄL säkrare, men ÄL sätts inte ut utan temphöjning.

Höjningen ska väl vara ca 0,2 grader tror jag.

ÄL sätts ut till dagen innan tempen gick upp.

Håller tummarna för en massa novemberbebisar nu!! :)

Svar på tråden Tempar/Fertility friend