• Erla

Tempar/Fertility friend

SecretlyMe skrev 2016-02-06 17:35:12 följande:

De flesta av mina kurvor är identiska - ingen har resulterat i graviditet. Så genom att jämföra mina kurvor med varandra kan jag se när det gått vägen och inte. Nästan en hel vecka innan bim faktiskt. Både häftigt och jävligt jobbigt :-/

Har du? Kanske blir så för mig också då :) kan förstå frustrationen av att veta att det inte tagit sig, men samtidigt häftigt den dagen det ser annorlunda ut ^^

Själv kan jag inte se några samband från mina fyra kurvor och då blev jag ändå gravid vid andra cykeln jag tempade. Förutom att denna och den förra liknar varandra en del kan jag inte se så mycket likheter. Får fortsätta studera och fylla i mer info så jag får bättre koll på kroppen :)
  • Erla

Tänkte bara höra med er som kollar läget på tappen under cykeln. Upptäckte i förrgår att min tapp är superhögt upp i jämförelse med innan. Läser runt att det kan vara äl på g, men kan tappen vara hög av andra orsaker också? Den var även mjuk igår och öppen, men börjar hårdna nu. Hade låg temp i morse, men med mina hoppiga tempar kan det betyda typ vad som helst. Första gången jag kompletterar med tappen och har liksom inte känt av att den kan vara så hög att man nästan inte når den :P

• Erla
    Loppan84 skrev 2016-02-07 20:14:55 följande:

Jag kollar inte tappen varje månad men gjort det några gång när jag varit osäker på cykeln och då var det iaf runt äl den var hög :)

Tack för svar! Vad spännande :) då får vi se vad som händer framöver, om äl kommer extra tidigt denna gången eller om kroppen bara är skum :P
  • Erla

Är så sjukt trött på allt idag. Sambon kläckte ur sig igår att han inte vill ha ett sent barn och vill satsa på januari-barn. Själv föredrar jag allt annat än januari-barn pga att näst intill ALLA i min släkt fyller i januari, inklusive min sambo. "Det är synd om sena barn" låter det tydligen... Hur skulle ni ställa er i denna frågan?

• Erla
    Malin 845 skrev 2016-02-12 18:53:18 följande:

Jag och sambon kände det med först. Att det viktigaste är att inte få barn i typ november eller december. Men vad gör det? Visst barnet är yngst bland sina kompisar och fyller år nära jul. Men sen vet man ju inte om det tar sig nu för en eller i typ maj? Då blir det ju ändå nästa år den kommer.

Vad har han mer som argument än att det är "synd" om barnet?

Det viktigaste är att man kan bli gravid ens, och vilken månad hen kommer kvittar iallafall för mig.

Jag förstår varför lite för jag har ju också velat ha tidigt, men har liksom börjat känna att jag inte riktigt bryr mig så länge det inte blir när alla andra fyller år.

Han har även iq-argumentet. Jag försöker kontra med att det är mer till än bara när man är född på året. Tar jag upp fertilitet blir han bara arg. "Det är inte kul att tänka så", men jag tror inte riktigt han har fattat att man inte bara kan välja månad :P
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-02-12 19:22:18 följande:

Vadå iq argumentet? Har man enligt honom lägre iq av att vara född på vintern? Blir han arg av att du nämner fertilitet? På vilket sätt?

Nej men det hade varit mycket enklare ;). Vill bli gravid det datumet & så blir det så ;).

Tydligen finns det forskning som tyder på att barn som är födda tidigt på året är mer intelligenta än barn födda sent, men han förstår liksom inte att det är en av extremt många faktorer. Det är ett så trångsynt argument att komma med.

Vad det gäller fertiliteten blir han arg därför att han inte vill kännas vid eventuella problem. Tror mest att han är lite trött på att jag ser "om:en". Det finns inga problem förrän de dyker upp. Kanske lite negativt av mig men ...
  • Erla
    SecretlyMe skrev 2016-02-12 19:54:20 följande:

Haha åh. Har en gammal vän som är född december, jag föddes januari samma år. Hennes iq är fan pinsamt högre än min Så nä. Vilken tid på året barnet föds fattar inte embryots hjärna, sen beror det på föräldrarna hur mycket de uppmanar och stöttar i skolgång

Det är precis det jag försöker tala om för honom! Det är en liiiiten faktor bland många faktorer. Ibland känns det bara som att han inte riktigt vågar ta steget att skaffa barn. Då har han ändå haft stor barnlängtan sedan hans syster fick barn för ett par år sedan.
  • Erla
    Loppan84 skrev 2016-02-12 22:56:00 följande:

Jag ställer mig så här - det skiter jag i ;) Jag kommer älska mitt oktoberbarn tills det hatar mig om jag bara får ett nån gång. Och då ska du veta att här i Norge är det sjukt opraktiskt med barn sent på året för du är bara garanterad dagisplats från 1 september efter barnet är 1 år - det vill säga att om man får barn i oktober är det potentiellt 23 månader utan dagisplats, vilket inte ofta händer såklart men kan fort bli 15-18 månader - och inga extra föräldraledigghet. Så opraktiskt - men bryr mig inte. Vad som helst bara det är ett barn!

Oj! Ja det kan jag förstå blir väldigt opraktiskt, men jag känner som du. Kommer älska barnet oavsett. Det är ju ett friskt barn man längtar efter och önskar sig.
  • Erla
    Loppan84 skrev 2016-02-12 22:58:52 följande:

Och det har inget med "iq" att göra utan utveckling. Ett smart barn fött i december kan mycket väl vara före ett "dumt" barn fött i januari - men om de är på exakt samma nivå kommer barnet i januari ligga 1 år före inutvecklingen (eftersom det är 1 år äldre) och decemberbarnet får alltså kämpa lite i uppförsbacke första åren i skolan. Men det tar igen sig efter ett tag. Sen är ju killar långt bak tjejer i utvecklingen så du kan ju fråga din sambo om ni ska göra abort om ni får en kille pga "iq-argumentet" :P

Haha! Vad du är bäst alltså! Tänk om det blir en pojk OCH sent barn! Då är det ju kört för det barnet om man ska tänka som min sambo.

Jag tror den där eventuella skillnaden inte är något att prata om ens. Det lär ju jämna ut sig efter några år. Tänker också att det har med utvecklingen att göra och inte iq.
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-02-12 22:58:53 följande:

Fast det kan inte stämma! Det är så mycket som påverkar intelligensen, och när man föds tror inte jag att det påverkar alls

Aha kan vara att han automatiskt tror att ni är superfertila, är ju inte ovanligt att det är något som inte står rätt till. Nu hoppas jag att ni är superfertila och det är er tur snart :).

Ja, jag tror att han tror det, men jag har en mor som kämpade i 8 år för att få första barnet. Har själv fått veta att jag har tendenser till endo och det är precis vad hon hade, men det har inte gått vidare eftersom vi inte riktigt har börjat försöka ännu.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend