• Anonym (Vårdnadshavaren)

Hur mycket kan pappan kräva?

Jag och mitt ex har två barn och min fråga är nu om han trots att han har avsagt sig vårdnaden ändå har rätt att kräva att umgängesbiten ska vara likadan som förut dvs varannan helg? Pappan har inga direkta bra värderingar och ungarna är alltid uppspeedade och blir fruktansvärt uppkäftiga efter att dom varit där vilket gör det till ett litet helvete för oss här hemma sen. Vad har jag egentligen för skyldigheter gentemot pappan bortsett från att jag måste ordna med umgänge men det finns väl ingen skyldighet att det måste vara just varannan helg när vi skulle föredra att ha det med längre mellanrum?

• Svar på tråden Hur mycket kan pappan kräva?
  • sextiotalist
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-12 12:00:44 följande:
    Jag vet mycket väl att det är olika saker. Att han skulle kräva något i den stilen existerar inte då han absolut inte vill ha något ansvar.

Men låt säga såhär, att jag säger att jag anser att var tredje är bättre och han håller fast vid varannan och han vill inte blanda in Familjerätten. Då är det väl självklart han som får igenom sin vilja där också, lr? För jag har ju ingenting att säga till om!?

Nej, det är inte alls självklart och om du vill ta in familjerätten för att upprätta ett schema, så är det du som drar det längsta strået. Om han stenvägrar att samarbeta, så kan du även få umgänget fastställt i tingrsätten.

Så jag tycker fortfarande du ska ta kontakt med familjerätten, för även om de inte är beslutande så lyssnas de på i en eventuellt tvist och då är det inte till hans fördel att vägra samarbete
  • Queenie70

Du har inga skyldigheter gentemot pappan. Däremot har du skyldighet gentemot dina barn att inte strula med deras umgänge. Umgängesrätten har inget med vårdnadsformen att göra. Att man har olika "värderingar" är inget skäl till att inskränka umgänge.

• Queenie70

Föräldrar som håller på å bråka och strida om umgänge etc. är förövrigt oftast otroligt skadligt för barnen att växa upp med. Antagligen 100 gånger mer skadligare än de "värderingsfrågor" som du hänvisar till. TÄnk på det, om det nu är barnens bästa du har i åtanke.

• Queenie70
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-12 11:41:53 följande:
    Umgängesschema!? Jag trodde inte att någon som avsagt sig vårdnaden frivilligt kunde komma och kräva en massa saker??
    Då trodde du fel. Det är faktiskt så att även helt utan vårdnad, så kan man ¨ha rätt till både varannan vecka och rent av heltidsboende.
  • Anonym (j)
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-12 11:47:50 följande:
    Jag har aldrig tänkt att hindra umgänget bara skjuta på det så att det inte är lika ofta utan typ var tredje helg istället kanske.

Ja, du, jag var ung och dum och hade en ganska mörkt period i mitt liv plus att han började att misshandla mig när jag väntade tvåan. Därav kastade jag ut honom när den minsta var knappt 4 månader.
    Om han har misshandlat dig så tar jag förgivet att du polisanmält honom?

• Anonym (Vem?)
    Queenie70 skrev 2013-12-12 13:06:42 följande:
    Föräldrar som håller på å bråka och strida om umgänge etc. är förövrigt oftast otroligt skadligt för barnen att växa upp med. Antagligen 100 gånger mer skadligare än de "värderingsfrågor" som du hänvisar till. TÄnk på det, om det nu är barnens bästa du har i åtanke.
    Trodde som du tidigare men har fått ändra mig efter att ha sett hur dåligt mina barn kan må efter att pappan har tagit hand om dem. 

Mår barnen verkligen dåligt hos eller efter de har varit hos den andra föräldern anser jag att det är boendeförälderns skyldighet att agera för ändrat umgänge. Vem ska annars skydda barnen?

Sen är det självklart att man ska sköta det vuxet och inte bråka inför barnen.
  • Queenie70
    Anonym (Vem?) skrev 2013-12-12 13:49:19 följande:
    Trodde som du tidigare men har fått ändra mig efter att ha sett hur dåligt mina barn kan må efter att pappan har tagit hand om dem. 

Mår barnen verkligen dåligt hos eller efter de har varit hos den andra föräldern anser jag att det är boendeförälderns skyldighet att agera för ändrat umgänge. Vem ska annars skydda barnen?

Sen är det självklart att man ska sköta det vuxet och inte bråka inför barnen.
    Självklart kan det finnas situationer där det är olämpligt för en förälder att ens träffa sina barn, och då är det den andre förälderns skyldighet att försöka skydda dem och att strida för dem. Men om det är på det viset är det ju inte ens lämpligt för denna pappa att ha barnen ens var tredje vecka. Oftast så är det dock så att dåligt mående pga separationer eller umgängesboende etc. är saker som går att lösa så att barnen INTE mår dåligt av det om det finns en förmåga för föräldrarna att samarbeta och ha flexibilitet.
    Anonym (j) skrev 2013-12-12 13:38:06 följande:
    Om han har misshandlat dig så tar jag förgivet att du polisanmält honom?

Självklart gjorde jag det men det har ju ingenting med barnen att göra. På vilket sätt hör egetligen det här till sammanhanget?
  • hallontroll
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-12 11:30:54 följande:
    Flytta fokus från mig själv!? Nu är det ju inte mig själv jag tänker på utan jag anser inte att det är sunt att barnen får leva helt utan regler när dom är iväg. Pappan har inga som helst problem med att ge dottern med Adhd en massa socker, låta dom titta på barnförbjudna filmer och låta dom tjata till sig allt och slipper alltid undan saker dom inte vill trots att det ibland är en nödvändighet dvs det är raka motsatsen till hur vi (jag och min man) uppfostrar barnen. Det är barnen vi tänker på här. Sen så är det långt ifrån varje gång som barnen vill åka iväg så ofta heller.

Vill barnen inte åka borde de slippa. Det är för barnets skull de ska ha umgänge med pappan , inte för pappans skull.
    hallontroll skrev 2013-12-15 21:16:46 följande:

Vill barnen inte åka borde de slippa. Det är för barnets skull de ska ha umgänge med pappan , inte för pappans skull.
    Precis det anser jag också men pappan anser att han alltid ska få träffa dom på hans helger oavsett vad. Därav har barnen gått miste om många kalas som dom varit bjudna på och andra aktiviteter som dom vill gå på men som inte är möjligt eftersom pappan inte vill ha något annat än umgänget hemma hos honom.
    Han anser att han har en massa rättigheter när det i verkligheten är barnen som har det.
    Han tog t.ex bara för givet att barnen skulle komma till honom denna helgen eftersom han inte ville köra och hämta dom förra helgen pga storm/halka och blev då sur på mig som hade planerat annat där barnen var involverade på "min" helg. Barnen borde ju inte känna sig tvingade att åka när dom egentligen inte vill men pappan kör den ynkliga stilen, att det är synd om honom som inte får träffa dom så ofta och inte har någonting annat att leva för, typ. Han är väldens barnsligaste.

Svar på tråden Hur mycket kan pappan kräva?