Inlägg från: Anonym (Vårdnadshavaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vårdnadshavaren)

Hur mycket kan pappan kräva?

Jag och mitt ex har två barn och min fråga är nu om han trots att han har avsagt sig vårdnaden ändå har rätt att kräva att umgängesbiten ska vara likadan som förut dvs varannan helg? Pappan har inga direkta bra värderingar och ungarna är alltid uppspeedade och blir fruktansvärt uppkäftiga efter att dom varit där vilket gör det till ett litet helvete för oss här hemma sen. Vad har jag egentligen för skyldigheter gentemot pappan bortsett från att jag måste ordna med umgänge men det finns väl ingen skyldighet att det måste vara just varannan helg när vi skulle föredra att ha det med längre mellanrum?

• Svar på tråden Hur mycket kan pappan kräva?

Flytta fokus från mig själv!?
    Nu är det ju inte mig själv jag tänker på utan jag anser inte att det är sunt att barnen får leva helt utan regler när dom är iväg. Pappan har inga som helst problem med att ge dottern med Adhd en massa socker, låta dom titta på barnförbjudna filmer och låta dom tjata till sig allt och slipper alltid undan saker dom inte vill trots att det ibland är en nödvändighet dvs det är raka motsatsen till hur vi (jag och min man) uppfostrar barnen.
    Det är barnen vi tänker på här. Sen så är det långt ifrån varje gång som barnen vill åka iväg så ofta heller.

Vad jag vet så finns det väl inga riktlinjer för hur ofta och hur ett umgänge ska vara? Dvs pappan har inga andra rättigheter än att han har rätt till umgänge men kan inte kräva att det ska vara på ett visst sätt???

sextiotalist skrev 2013-12-12 11:33:51 följande:
    Inget du kan göra något åt, umgänget med pappan kan inte hindras pga detta. Att hindra pappan att träffa barnen kan slå tillbaka på dig, i värsta fall så kan du förlora både vårdnade och boendet
    Så jag som alltid tagit hand om barnen kan bli av med vårdnaden trots att det var pappan som inte ville vara delaktig? Barnen vill inte bo hos pappan så att dom skulle flytta ifrån mig är lika med noll.
    sextiotalist skrev 2013-12-12 11:37:20 följande:
    Om du menar på ett visst sätt ett umgängeschema så ja, det kan nog pappan kräva. I ert fall skulle jag faktiskt råda till det.
    Umgängesschema!? Jag trodde inte att någon som avsagt sig vårdnaden frivilligt kunde komma och kräva en massa saker??
    Anonym (j) skrev 2013-12-12 11:42:49 följande:
    Du kan heller inte hindra umgänge eller diktera hur det ska vara.

Varför skaffar man två barn med någon man tycker är en sån idiot?
    Jag har aldrig tänkt att hindra umgänget bara skjuta på det så att det inte är lika ofta utan typ var tredje helg istället kanske.

Ja, du, jag var ung och dum och hade en ganska mörkt period i mitt liv plus att han började att misshandla mig när jag väntade tvåan. Därav kastade jag ut honom när den minsta var knappt 4 månader.
    sextiotalist skrev 2013-12-12 11:43:05 följande:
    Hur gamla är barnen till att börja med?
    De är ju vana vid dig och din man, så det är inte så konstigt att de hellre vill vara hos dig.
    Nu drog jag det ut till sin spets, men jag vet att det har förekommit, att även väldigt olämplga föräldrar har fått boendet och vårdnaden pga den andra föräldern inte tillåtit umgänge.

Så mitt tips är att på t.ex familerätten utverka ett schema som ni kan följa.
    Barnen är 6 och 8 år.

Hade det varit så fel om jag som vårdnadshavare anser att det hade varit bättre att det blev var tredje helg istället för varannan?? Har inte jag någonting att säga till om? Jag vill att mina barn ska utvecklas i rätt rikting och varje gång dom har varit hos pappan går dom bakåt och detta är någonting som även lärare och andra nära personer märker av.
    Wira skrev 2013-12-12 11:52:54 följande:
    Ts, VÅRDNADEN har ingenting med UMGÄNGET att göra. Han kan ha noll vårdnad med kräva och beviljas varannan veckas boende. Du har ingenting att sätta emot det så länge han inte skadar eller är direkt farlig för barnen.
    Jag vet mycket väl att det är olika saker. Att han skulle kräva något i den stilen existerar inte då han absolut inte vill ha något ansvar.

Men låt säga såhär, att jag säger att jag anser att var tredje är bättre och han håller fast vid varannan och han vill inte blanda in Familjerätten. Då är det väl självklart han som får igenom sin vilja där också, lr? För jag har ju ingenting att säga till om!?
    Tadelle skrev 2013-12-12 11:59:49 följande:
    Vad skulle du själv tycka om att bara träffa dina barn en helg var 3e vecka? Oavsett vem som har vårdnaden så är det hans barn och både han och barnen har rätt till umgänge sen spelar de ingen roll om du tycker det är jobbigt för dig.
    För det första så skulle jag aldrig avsäga mig vårdnaden och jag hade ordnat med växelvis boende direkt så han och jag kan inte jämföras.
    Men att barnen inte vill åka iväg varenda gång då för så har det varit ganska så ofta på sista tiden, ska man då ändå tvinga dom??
    Anonym (j) skrev 2013-12-12 13:38:06 följande:
    Om han har misshandlat dig så tar jag förgivet att du polisanmält honom?

Självklart gjorde jag det men det har ju ingenting med barnen att göra. På vilket sätt hör egetligen det här till sammanhanget?
    hallontroll skrev 2013-12-15 21:16:46 följande:

Vill barnen inte åka borde de slippa. Det är för barnets skull de ska ha umgänge med pappan , inte för pappans skull.
    Precis det anser jag också men pappan anser att han alltid ska få träffa dom på hans helger oavsett vad. Därav har barnen gått miste om många kalas som dom varit bjudna på och andra aktiviteter som dom vill gå på men som inte är möjligt eftersom pappan inte vill ha något annat än umgänget hemma hos honom.
    Han anser att han har en massa rättigheter när det i verkligheten är barnen som har det.
    Han tog t.ex bara för givet att barnen skulle komma till honom denna helgen eftersom han inte ville köra och hämta dom förra helgen pga storm/halka och blev då sur på mig som hade planerat annat där barnen var involverade på "min" helg. Barnen borde ju inte känna sig tvingade att åka när dom egentligen inte vill men pappan kör den ynkliga stilen, att det är synd om honom som inte får träffa dom så ofta och inte har någonting annat att leva för, typ. Han är väldens barnsligaste.

hallontroll skrev 2013-12-15 21:49:56 följande:

Stackars barn. Jag tvingades också att träffa min "pappa" som barn , mått väldigt dåligt varenda gång.
    Jag tycker synd om mina barn som får dåligt samvete när deras pappa uttrycker sig så ynkligt och då nästan känner sig tvingade att åka iväg för att han inte ska bli ledsen. Det är mycket därför som jag vill ändra det till var tredje helg också, varannan helg blir ganska ofta för barn som innerst inne inte alltid vill men som inte vill såra sin pappa. Jag älskar ju mina barn över allt annat och att se hur dom tar åt sig och mår dåligt över det dom får höra får mig att må ännu sämre än jag redan gör över hans agerade när dom är där och brist på sunt förnuft.

Men på riktigt så har väl inte pappan egentligen rätt att träffa barnen varannan helg eftersom det inte finns några papper skrivna utan det ska ske utifrån hur barnen vill ha det eller har någon någon synpunkt på det??

BioBonus skrev 2013-12-16 09:37:26 följande:

Med samma logik så har du ingen "rätt" att ha barnen boende hos dig. Har ni inga papper skrivna så har ni ingenting avtalet öht.

Har han fram tills nu haft barnen vh, så är det er "praxis" och skall den ändras så är det något ni gemensamt får komma fram till.

Gör nu som Sextiotalist säger - kontakta Familjerätten och be dem om hjälp att sätta upp ett umgängesschema som är bra för barnen.

Och vad vet du om det om jag får fråga!?

Pappan avsade sig vårdnaden och i samband med att vi var på Familjerätten och skrev pappaer på att jag skulle stå så ensam vårdnadshavare pga hans ointresse gjordes en notis om att barnen har sitt boende hos mig precis som de alltid har haft.

Vi har oftast haft varannan helg ja, mot min vilja men han vägrar ju att tänja på tidsschemat ens för barnens skull utan då blir de lidande istället. Som jag skrivit tidigare så är det långt ifrån varje gång dom ska iväg som dom verkligen vill och då är min fråga om man verkligen kan tvinga fram ett umgänge mot barnens vilja för i min värld så är det ju till för barnens skull, pappan har ingen umgängesrätt??
    Kjell2 skrev 2013-12-16 10:56:34 följande:

Pappan kan genom att gå till tingsrätten tvinga fram ett umgänge mot barnens, och din vilja.

Du kan nu mer eller mindre göra som du vill. Risken du tar är att pappan går till domstol och det blir ett fastställt umgänge.
    Nu vet ju jag genom erfarenhet att han aldrig kommer att gå så långt då han är livrädd för folk, ja det är sant. Han kaxar med mig men det är okså allt.

Men varför heter det att det är barnen som har umgängesrätt och inte föräldern då?
    Kjell2 skrev 2013-12-16 11:14:07 följande:
    Om någon väcker talan i umgängesfrågan, en förälder tex, gör domstolen en bedömning vad som är bra för barnet. Är det att barnet ska träffa pappan varannan helg beslutar domstolen om det umgänget.

Om han aldrig kommer gå till domstol kan du i praktiken göra precis som du vill och känner för. Dock bör du ta en funderar på vad konsekvenserna bli, en tvärsur pappa, barn som i framtiden kommer vara sura på dig som inte lät dem träffa pappan t ex.

Om det skulle gå så långt att någon i hans släkt skulle ta upp frågan så fine, då får väl barnen bli ivägtvingade men jag har väldigt svårt att tänka mig det.

För mig så blir det ingen direkt skillnad från nu förutom att jag slipper att tvinga iväg mina barn mot deras vilja lika ofta så på sikt tror jag att de blir gladare. Bättre att träffa honom mer sällan och uppskatta de tidpunkterna mer än att tvingas iväg mot deras vilja mer eller mindre varenda gång.
    Att pappan blir sur skiter jag fullständigt i efter allt som han har gjort mot mig, så jag känner bara hat ändå.
Svar på tråden Hur mycket kan pappan kräva?