• Anonym (Vårdnadshavaren)

Hur mycket kan pappan kräva?

Jag och mitt ex har två barn och min fråga är nu om han trots att han har avsagt sig vårdnaden ändå har rätt att kräva att umgängesbiten ska vara likadan som förut dvs varannan helg? Pappan har inga direkta bra värderingar och ungarna är alltid uppspeedade och blir fruktansvärt uppkäftiga efter att dom varit där vilket gör det till ett litet helvete för oss här hemma sen. Vad har jag egentligen för skyldigheter gentemot pappan bortsett från att jag måste ordna med umgänge men det finns väl ingen skyldighet att det måste vara just varannan helg när vi skulle föredra att ha det med längre mellanrum?

• Svar på tråden Hur mycket kan pappan kräva?
  • Modernmom

Flytta fokus från dig själv och dina behov, så tänker du snart i rätta banor.

Barnen kan mycket väl ha umgänge med sin pappa varannan helg. Var i ligger problemet?

Flytta fokus från mig själv!?
    Nu är det ju inte mig själv jag tänker på utan jag anser inte att det är sunt att barnen får leva helt utan regler när dom är iväg. Pappan har inga som helst problem med att ge dottern med Adhd en massa socker, låta dom titta på barnförbjudna filmer och låta dom tjata till sig allt och slipper alltid undan saker dom inte vill trots att det ibland är en nödvändighet dvs det är raka motsatsen till hur vi (jag och min man) uppfostrar barnen.
    Det är barnen vi tänker på här. Sen så är det långt ifrån varje gång som barnen vill åka iväg så ofta heller.

• sextiotalist

Inget du kan göra något åt, umgänget med pappan kan inte hindras pga detta. Att hindra pappan att träffa barnen kan slå tillbaka på dig, i värsta fall så kan du förlora både vårdnade och boendet

• sextiotalist

Och en sak till, barnen (även de med ADHD) klarar en regelfri helg då och då, det blir tuffare för dig när de kommer tillbaka, men barnen lider inte av det

Vad jag vet så finns det väl inga riktlinjer för hur ofta och hur ett umgänge ska vara? Dvs pappan har inga andra rättigheter än att han har rätt till umgänge men kan inte kräva att det ska vara på ett visst sätt???

• sextiotalist
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-12 11:35:38 följande:
    Vad jag vet så finns det väl inga riktlinjer för hur ofta och hur ett umgänge ska vara? Dvs pappan har inga andra rättigheter än att han har rätt till umgänge men kan inte kräva att det ska vara på ett visst sätt???
    Om du menar på ett visst sätt ett umgängeschema så ja, det kan nog pappan kräva. I ert fall skulle jag faktiskt råda till det.
    sextiotalist skrev 2013-12-12 11:33:51 följande:
    Inget du kan göra något åt, umgänget med pappan kan inte hindras pga detta. Att hindra pappan att träffa barnen kan slå tillbaka på dig, i värsta fall så kan du förlora både vårdnade och boendet
    Så jag som alltid tagit hand om barnen kan bli av med vårdnaden trots att det var pappan som inte ville vara delaktig? Barnen vill inte bo hos pappan så att dom skulle flytta ifrån mig är lika med noll.
    sextiotalist skrev 2013-12-12 11:37:20 följande:
    Om du menar på ett visst sätt ett umgängeschema så ja, det kan nog pappan kräva. I ert fall skulle jag faktiskt råda till det.
    Umgängesschema!? Jag trodde inte att någon som avsagt sig vårdnaden frivilligt kunde komma och kräva en massa saker??
  • Anonym (j)

Du kan heller inte hindra umgänge eller diktera hur det ska vara.

Varför skaffar man två barn med någon man tycker är en sån idiot?

• sextiotalist
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-12 11:38:15 följande:
    Så jag som alltid tagit hand om barnen kan bli av med vårdnaden trots att det var pappan som inte ville vara delaktig? Barnen vill inte bo hos pappan så att dom skulle flytta ifrån mig är lika med noll.
    Hur gamla är barnen till att börja med?
    De är ju vana vid dig och din man, så det är inte så konstigt att de hellre vill vara hos dig.
    Nu drog jag det ut till sin spets, men jag vet att det har förekommit, att även väldigt olämplga föräldrar har fått boendet och vårdnaden pga den andra föräldern inte tillåtit umgänge.

Så mitt tips är att på t.ex familerätten utverka ett schema som ni kan följa.
Svar på tråden Hur mycket kan pappan kräva?