• Anonym (Vårdnadshavaren)

Hur mycket kan pappan kräva?

Jag och mitt ex har två barn och min fråga är nu om han trots att han har avsagt sig vårdnaden ändå har rätt att kräva att umgängesbiten ska vara likadan som förut dvs varannan helg? Pappan har inga direkta bra värderingar och ungarna är alltid uppspeedade och blir fruktansvärt uppkäftiga efter att dom varit där vilket gör det till ett litet helvete för oss här hemma sen. Vad har jag egentligen för skyldigheter gentemot pappan bortsett från att jag måste ordna med umgänge men det finns väl ingen skyldighet att det måste vara just varannan helg när vi skulle föredra att ha det med längre mellanrum?

• Svar på tråden Hur mycket kan pappan kräva?
  • hallontroll
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-15 21:32:46 följande:
    Precis det anser jag också men pappan anser att han alltid ska få träffa dom på hans helger oavsett vad. Därav har barnen gått miste om många kalas som dom varit bjudna på och andra aktiviteter som dom vill gå på men som inte är möjligt eftersom pappan inte vill ha något annat än umgänget hemma hos honom. Han anser att han har en massa rättigheter när det i verkligheten är barnen som har det. Han tog t.ex bara för givet att barnen skulle komma till honom denna helgen eftersom han inte ville köra och hämta dom förra helgen pga storm/halka och blev då sur på mig som hade planerat annat där barnen var involverade på "min" helg. Barnen borde ju inte känna sig tvingade att åka när dom egentligen inte vill men pappan kör den ynkliga stilen, att det är synd om honom som inte får träffa dom så ofta och inte har någonting annat att leva för, typ. Han är väldens barnsligaste.

Stackars barn. Jag tvingades också att träffa min "pappa" som barn , mått väldigt dåligt varenda gång.
    hallontroll skrev 2013-12-15 21:49:56 följande:

Stackars barn. Jag tvingades också att träffa min "pappa" som barn , mått väldigt dåligt varenda gång.
    Jag tycker synd om mina barn som får dåligt samvete när deras pappa uttrycker sig så ynkligt och då nästan känner sig tvingade att åka iväg för att han inte ska bli ledsen. Det är mycket därför som jag vill ändra det till var tredje helg också, varannan helg blir ganska ofta för barn som innerst inne inte alltid vill men som inte vill såra sin pappa. Jag älskar ju mina barn över allt annat och att se hur dom tar åt sig och mår dåligt över det dom får höra får mig att må ännu sämre än jag redan gör över hans agerade när dom är där och brist på sunt förnuft.

Men på riktigt så har väl inte pappan egentligen rätt att träffa barnen varannan helg eftersom det inte finns några papper skrivna utan det ska ske utifrån hur barnen vill ha det eller har någon någon synpunkt på det??

• BioBonus
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-15 22:09:32 följande:
    Men på riktigt så har väl inte pappan egentligen rätt att träffa barnen varannan helg eftersom det inte finns några papper skrivna utan det ska ske utifrån hur barnen vill ha det eller har någon någon synpunkt på det??

Med samma logik så har du ingen "rätt" att ha barnen boende hos dig. Har ni inga papper skrivna så har ni ingenting avtalet öht.

Har han fram tills nu haft barnen vh, så är det er "praxis" och skall den ändras så är det något ni gemensamt får komma fram till.

Gör nu som Sextiotalist säger - kontakta Familjerätten och be dem om hjälp att sätta upp ett umgängesschema som är bra för barnen.

BioBonus skrev 2013-12-16 09:37:26 följande:

Med samma logik så har du ingen "rätt" att ha barnen boende hos dig. Har ni inga papper skrivna så har ni ingenting avtalet öht.

Har han fram tills nu haft barnen vh, så är det er "praxis" och skall den ändras så är det något ni gemensamt får komma fram till.

Gör nu som Sextiotalist säger - kontakta Familjerätten och be dem om hjälp att sätta upp ett umgängesschema som är bra för barnen.

Och vad vet du om det om jag får fråga!?

Pappan avsade sig vårdnaden och i samband med att vi var på Familjerätten och skrev pappaer på att jag skulle stå så ensam vårdnadshavare pga hans ointresse gjordes en notis om att barnen har sitt boende hos mig precis som de alltid har haft.

Vi har oftast haft varannan helg ja, mot min vilja men han vägrar ju att tänja på tidsschemat ens för barnens skull utan då blir de lidande istället. Som jag skrivit tidigare så är det långt ifrån varje gång dom ska iväg som dom verkligen vill och då är min fråga om man verkligen kan tvinga fram ett umgänge mot barnens vilja för i min värld så är det ju till för barnens skull, pappan har ingen umgängesrätt??
  • Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-16 10:47:55 följande:

Pappan avsade sig vårdnaden och i samband med att vi var på Familjerätten och skrev pappaer på att jag skulle stå så ensam vårdnadshavare pga hans ointresse gjordes en notis om att barnen har sitt boende hos mig precis som de alltid har haft.

Vi har oftast haft varannan helg ja, mot min vilja men han vägrar ju att tänja på tidsschemat ens för barnens skull utan då blir de lidande istället. Som jag skrivit tidigare så är det långt ifrån varje gång dom ska iväg som dom verkligen vill och då är min fråga om man verkligen kan tvinga fram ett umgänge mot barnens vilja för i min värld så är det ju till för barnens skull, pappan har ingen umgängesrätt??

Pappan kan genom att gå till tingsrätten tvinga fram ett umgänge mot barnens, och din vilja.

Du kan nu mer eller mindre göra som du vill. Risken du tar är att pappan går till domstol och det blir ett fastställt umgänge.
    Kjell2 skrev 2013-12-16 10:56:34 följande:

Pappan kan genom att gå till tingsrätten tvinga fram ett umgänge mot barnens, och din vilja.

Du kan nu mer eller mindre göra som du vill. Risken du tar är att pappan går till domstol och det blir ett fastställt umgänge.
    Nu vet ju jag genom erfarenhet att han aldrig kommer att gå så långt då han är livrädd för folk, ja det är sant. Han kaxar med mig men det är okså allt.

Men varför heter det att det är barnen som har umgängesrätt och inte föräldern då?
  • BioBonus
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-16 10:47:55 följande:

Inte mer än det du har skrivit här. Du behöver inte bli så stingslig :) Du skrev själv att ni inte har något avtal, och utan avtal så blir det lite vilda västern. Även när det gäller boendet.

Och ja, som så många nu har svarat dig så kan man "tvinga" fram ett umgänge genom att vända sig till tingsrätten. Barnen lyssnar man på, men de har ingen bestämmanderätt.
  • Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-16 11:03:55 följande:
    Nu vet ju jag genom erfarenhet att han aldrig kommer att gå så långt då han är livrädd för folk, ja det är sant. Han kaxar med mig men det är okså allt.

Men varför heter det att det är barnen som har umgängesrätt och inte föräldern då?
    Om någon väcker talan i umgängesfrågan, en förälder tex, gör domstolen en bedömning vad som är bra för barnet. Är det att barnet ska träffa pappan varannan helg beslutar domstolen om det umgänget.

Om han aldrig kommer gå till domstol kan du i praktiken göra precis som du vill och känner för. Dock bör du ta en funderar på vad konsekvenserna bli, en tvärsur pappa, barn som i framtiden kommer vara sura på dig som inte lät dem träffa pappan t ex.

Kjell2 skrev 2013-12-16 11:14:07 följande:
    Om någon väcker talan i umgängesfrågan, en förälder tex, gör domstolen en bedömning vad som är bra för barnet. Är det att barnet ska träffa pappan varannan helg beslutar domstolen om det umgänget.

Om han aldrig kommer gå till domstol kan du i praktiken göra precis som du vill och känner för. Dock bör du ta en funderar på vad konsekvenserna bli, en tvärsur pappa, barn som i framtiden kommer vara sura på dig som inte lät dem träffa pappan t ex.

Om det skulle gå så långt att någon i hans släkt skulle ta upp frågan så fine, då får väl barnen bli ivägtvingade men jag har väldigt svårt att tänka mig det.

För mig så blir det ingen direkt skillnad från nu förutom att jag slipper att tvinga iväg mina barn mot deras vilja lika ofta så på sikt tror jag att de blir gladare. Bättre att träffa honom mer sällan och uppskatta de tidpunkterna mer än att tvingas iväg mot deras vilja mer eller mindre varenda gång.
    Att pappan blir sur skiter jag fullständigt i efter allt som han har gjort mot mig, så jag känner bara hat ändå.
  • Smuch

Ja precis, du känner hat.

Jag själv har erfarenhet från dessa meningslösa situationer, 9 år lång sådan.
    Varit i tingsrätt 2 ggr, blivit anmäld för barnmisshandel och andra luftskapade dramastycken.

Idag går min dotter regelbundet hos BUP för att bearbeta dom skuldkänslor hon konstant utsatts för, den förbjudna känslomässiga kontakt med halva sig själv. (Även andra oönskade upplevelser för ett barn)

Nu handlar den här tråden om dig och inte mig men jag hoppas min erfarenhet kan ge dig en tankeställare.

Din rubrik "Hur mycket kan Pappan kräva?" är tillsammans ditt avslut,
    "Att pappan blir sur skiter jag fullständigt i efter allt som han har gjort mot mig, så jag känner bara hat ändå."
    är för mig ett väl bekant tankesätt hos alltför många "biomammor".

I mina ögon har du just omyndigförklarat dig själv som förälder. Fråga dig själv varför du ska överföra dina känslor för ditt ex på ditt barn ? Tror du på riktigt att barnet en dag kommer säga; ok mamma, jag struntar i Pappa för du verkar inte gilla honom.

Nej, däremot löper ditt barn stor risk för framtida eller nutida psykisk ohälsa då du dagligen indirekt talar om för barnet att halva barnet duger inte/är fel på.

Vissa människor anser att vi inte ska leka Gud när det gäller tillverkning av barn.
    Jag själv har ingen åsikt om det, men enskilda föräldrar, Mammor eller Pappor ska heller inte anse sig ha rättigheten att beröva barnet halva dess ursprung, vilket jag tycker att du är inne på här.
    Jag tycker att du borde lägga din yxa åt sidan, hjälpa barnet i kontakten med den andre föräldern som t.ex telefonsamtal då detta åligger dig som en av dina skyldigheter som boendeförälder.

Jag är själv bonusfarsa till 2 tjejer mellan 5-10 år.
    Dom är också uppsnurrade när dom kommer tillbaka efter varannan helg, men jag slår dom i huvet så brukar som lugna ner sig. (nä, nu drev jag med er)

Kanske är det så att även trådstartaren själv hade varit lite vilsen om hon hade varit i samma sits som barn ?

Detta var mitt absolut första inlägg här på FL efter ha läst runt lite i några månader.
    Din tråd fick bägaren att rinna över för mig som man säger..

Och nej, självklart ska inte barnet "uttsättas" för en förälder som är direkt olämplig såsom knarkare osv så bomba inte på det, tack för mig.

• Sweet life
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-15 22:09:32 följande:
    Ja, men obstruera och var motvalskärring så stämmer han dig i tingsrätten istället. DU har ingen rätt att bestämma hur du vill oavsett om du är vårdnadshavare. DU har skyldighet att främja umgänge och faktiskt bete dig i dina barns närvaro och peppa dom inför pappans umgänge..

Du låter inte speciellt positiv till umgänge alls, så jag förstår att dina barn tar åt sig av dina åsikter och dina känslor....
  • Anonym (xxx)

Synd att tonen i sådana här trådar alltid ska bli så otrevligt anklagande. Innan man gått några mil i nån annas skor så kan man förstå hur deras liv ser ut. Ödmjukhet verkar vara totalt frånvarande på detta forum. Trist men sant.

Grejen är den att du ska se till att umgänget fungerar med den andre föräldern, MEN då du ensam har vårdnaden ska du också göra det som är bäst för dina barn. Det som du alltså anser är det bästa, även på sikt. Som andra påpekat har inte umgänget med vårdnaden att göra MEN då du ensam bestämmer över dina barn så ska du göra det som du anser är bäst för dem. Visst kan pappan stämma dig. Men om du gör det som är bäst för dina barn - i det långa loppet så får du ju vara berädd på att ta en stämning om den kommner.

Om pappan misshandlat dig och du har anmält/inte anmält detta har inget med barnet och dess umgänge med den andre föräldern att göra, tyvärr. Mina barn såg mig bli slagen men det påverkade ändå inte vad rätten ansåg om umgänget. De tyckte visst att pappan var en lämplig pappa. (Fast sen tröttnade han helt på att vara pappa så nu har dom inte träffat honom på många år - och det är enbart pappans val).
    Jag försökte få igenom att mina barn skulle vara hos sina farföräldrar, och eventuellt träffa pappa där (om andan föll på och han blev sugen) men det var inte farmor och farfar intresserade av. Annars kanske den lösningen kan vara ett alternativ för er? Man är som boförälder ansvarig för att barnen ska ha möjlighet att träffa även den andra sidan av släkten om jag inte minns helt fel.

Att barnen är speedade när dom kommer hem är ju kanske inte så konstigt. Det är mina med när dom kommer hem efter en helg hos sin kontaktfamilj. Och det har dom alltid varit. Och jag får ta mycket "skit". Och det har jag alltid fått när dom kommer hem. Men det är inte alls ovanligt har jag förstått, och jag har lärt mig att slå bort det även om det ibland sårar.

Lycka till, och kom ihåg att du ska göra det som är bäst för dina barn. Inte vad som är bäst för dig, eller pappan.

• en glad
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-12 11:01:51 följande:
    Jag och mitt ex har två barn och min fråga är nu om han trots att han har avsagt sig vårdnaden ändå har rätt att kräva att umgängesbiten ska vara likadan som förut dvs varannan helg? Pappan har inga direkta bra värderingar och ungarna är alltid uppspeedade och blir fruktansvärt uppkäftiga efter att dom varit där vilket gör det till ett litet helvete för oss här hemma sen. Vad har jag egentligen för skyldigheter gentemot pappan bortsett från att jag måste ordna med umgänge men det finns väl ingen skyldighet att det måste vara just varannan helg när vi skulle föredra att ha det med längre mellanrum?
    Ett beslut/avtal om umgänge förändras inte för att vårdnaden ändras ....
  • Anonym (abc)

TS: Skriv ner allt som har med pappan och umgänget att göra. Försök att ha all kommunikation per mail eller sms och spara detta.
    Om det är som du säger att även skolan börjat reagera så är det nog där du har din bästa chans. Om du kan få skolan att styrka ett något mer sällan umgänge så har du större chanser att det kommer gå igenom. Det handlar ju inte om att avbryta umgänget utan om att ta bort 8 helger per år för att se om barnen blir lugnare.

• Anonym (Tacksam för hjälp)
    Anonym (xxx) skrev 2014-01-02 15:01:33 följande:

Synd att tonen i sådana här trådar alltid ska bli så otrevligt anklagande. Innan man gått några mil i nån annas skor så kan man förstå hur deras liv ser ut. Ödmjukhet verkar vara totalt frånvarande på detta forum. Trist men sant.

Grejen är den att du ska se till att umgänget fungerar med den andre föräldern, MEN då du ensam har vårdnaden ska du också göra det som är bäst för dina barn. Det som du alltså anser är det bästa, även på sikt. Som andra påpekat har inte umgänget med vårdnaden att göra MEN då du ensam bestämmer över dina barn så ska du göra det som du anser är bäst för dem. Visst kan pappan stämma dig. Men om du gör det som är bäst för dina barn - i det långa loppet så får du ju vara berädd på att ta en stämning om den kommner.

Om pappan misshandlat dig och du har anmält/inte anmält detta har inget med barnet och dess umgänge med den andre föräldern att göra, tyvärr. Mina barn såg mig bli slagen men det påverkade ändå inte vad rätten ansåg om umgänget. De tyckte visst att pappan var en lämplig pappa. (Fast sen tröttnade han helt på att vara pappa så nu har dom inte träffat honom på många år - och det är enbart pappans val).
    Jag försökte få igenom att mina barn skulle vara hos sina farföräldrar, och eventuellt träffa pappa där (om andan föll på och han blev sugen) men det var inte farmor och farfar intresserade av. Annars kanske den lösningen kan vara ett alternativ för er? Man är som boförälder ansvarig för att barnen ska ha möjlighet att träffa även den andra sidan av släkten om jag inte minns helt fel.

Att barnen är speedade när dom kommer hem är ju kanske inte så konstigt. Det är mina med när dom kommer hem efter en helg hos sin kontaktfamilj. Och det har dom alltid varit. Och jag får ta mycket "skit". Och det har jag alltid fått när dom kommer hem. Men det är inte alls ovanligt har jag förstått, och jag har lärt mig att slå bort det även om det ibland sårar.

Lycka till, och kom ihåg att du ska göra det som är bäst för dina barn. Inte vad som är bäst för dig, eller pappan.

Fick barnet bevakat umgänge? Det är fördärvligt att man är lämplig... Sitter i samma sits dom du varit i. Tacksam för svar!
  • Anonym (mörkrädd)

TS du har fått svar på din fråga flertal gånger ändå letar du efter något kryphål? Pappan kommer alltid vara pappa med rättigheter att träffa sina barn och med all rätt. Utveckla gärna dina anledningar till att barnen ska förlora sin pappa så kanske du kan få lite mer precisa råd. ;)

• Tess1990
    Anonym (mörkrädd) skrev 2014-01-13 03:44:45 följande:
    TS du har fått svar på din fråga flertal gånger ändå letar du efter något kryphål? Pappan kommer alltid vara pappa med rättigheter att träffa sina barn och med all rätt. Utveckla gärna dina anledningar till att barnen ska förlora sin pappa så kanske du kan få lite mer precisa råd. ;)
    fast det är barnen som har rättigheter, inte han (eller mamman) 
    och vadå förlora sin pappa? dom kommer ju få träffa honom, bara inte precis varannan helg
Svar på tråden Hur mycket kan pappan kräva?