Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hur mycket kan pappan kräva?

Inget du kan göra något åt, umgänget med pappan kan inte hindras pga detta. Att hindra pappan att träffa barnen kan slå tillbaka på dig, i värsta fall så kan du förlora både vårdnade och boendet

• sextiotalist

Och en sak till, barnen (även de med ADHD) klarar en regelfri helg då och då, det blir tuffare för dig när de kommer tillbaka, men barnen lider inte av det

• sextiotalist
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-12 11:35:38 följande:
    Vad jag vet så finns det väl inga riktlinjer för hur ofta och hur ett umgänge ska vara? Dvs pappan har inga andra rättigheter än att han har rätt till umgänge men kan inte kräva att det ska vara på ett visst sätt???
    Om du menar på ett visst sätt ett umgängeschema så ja, det kan nog pappan kräva. I ert fall skulle jag faktiskt råda till det.
  • sextiotalist
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-12 11:38:15 följande:
    Så jag som alltid tagit hand om barnen kan bli av med vårdnaden trots att det var pappan som inte ville vara delaktig? Barnen vill inte bo hos pappan så att dom skulle flytta ifrån mig är lika med noll.
    Hur gamla är barnen till att börja med?
    De är ju vana vid dig och din man, så det är inte så konstigt att de hellre vill vara hos dig.
    Nu drog jag det ut till sin spets, men jag vet att det har förekommit, att även väldigt olämplga föräldrar har fått boendet och vårdnaden pga den andra föräldern inte tillåtit umgänge.

Så mitt tips är att på t.ex familerätten utverka ett schema som ni kan följa.
  • sextiotalist
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-12 11:41:53 följande:
    Umgängesschema!? Jag trodde inte att någon som avsagt sig vårdnaden frivilligt kunde komma och kräva en massa saker??
    Jodå, de kan de visst det. Enligt lag har barnen rätt till umgänge, oavsett vårdnadsform. Så ja, pappan kan driva igenom ett umgänge, och så länge han inte vanvårdar barnen (vanvårdar är inte detsamma som att inte ha samma uppfostran som mamman) så kan han få det
  • sextiotalist
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-12 11:47:50 följande:
    Jag har aldrig tänkt att hindra umgänget bara skjuta på det så att det inte är lika ofta utan typ var tredje helg istället kanske.

Ja, du, jag var ung och dum och hade en ganska mörkt period i mitt liv plus att han började att misshandla mig när jag väntade tvåan. Därav kastade jag ut honom när den minsta var knappt 4 månader.
    Men då är det välidgt smart att vända sig till familjerätten och försöka få fram ett sådant schema, har du tillräckligt på fötterna så kan det gå bra.
  • sextiotalist
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-12 11:52:57 följande:
    Barnen är 6 och 8 år.

Hade det varit så fel om jag som vårdnadshavare anser att det hade varit bättre att det blev var tredje helg istället för varannan?? Har inte jag någonting att säga till om? Jag vill att mina barn ska utvecklas i rätt rikting och varje gång dom har varit hos pappan går dom bakåt och detta är någonting som även lärare och andra nära personer märker av.

Men än en gång, vänd till familjerätten, arbeta för att få till ett umgängesschema som fungerar för barnen, om det är var tredje vecka som är bäst, så arbeta för det.

Att förekomma är bättre än att förekommas.
  • sextiotalist
    Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2013-12-12 12:00:44 följande:
    Jag vet mycket väl att det är olika saker. Att han skulle kräva något i den stilen existerar inte då han absolut inte vill ha något ansvar.

Men låt säga såhär, att jag säger att jag anser att var tredje är bättre och han håller fast vid varannan och han vill inte blanda in Familjerätten. Då är det väl självklart han som får igenom sin vilja där också, lr? För jag har ju ingenting att säga till om!?

Nej, det är inte alls självklart och om du vill ta in familjerätten för att upprätta ett schema, så är det du som drar det längsta strået. Om han stenvägrar att samarbeta, så kan du även få umgänget fastställt i tingrsätten.

Så jag tycker fortfarande du ska ta kontakt med familjerätten, för även om de inte är beslutande så lyssnas de på i en eventuellt tvist och då är det inte till hans fördel att vägra samarbete
Svar på tråden Hur mycket kan pappan kräva?