har ett dilemma jag gärna tar feedback på. Jag är 41 och min pojkvän 40. ingen av oss har barn. i inledningen av vårt förhållande (som startade för 8 mån sen) så fanns det flera tillfällen för honom att vara tydlig med att barn var ett ultimatum för honom. Men det sa han aldrig. Jag däremot talade om varför det inte hade blivit barn för min del men att jag inte heller var helt emot tanken. nu har vårt förhållande ställts på sin spets för han vill absolut ha ett barn (han kommer dessutom från en kultur som starkt rekommenderar minst ett barn, annars kommer familj o vänner att vända honom ryggen vilket jag personligen tycker är ett fördjävligt synsätt). Jag har talat om för honom att jag kan absolut tänka mig att gå den vägen med honom, men behöver få veta av honom vad händer om jag är steril?
först ville han inte ens närma sig frågan OM jag kan bli gravid utan tyckte att jag ens uttalade det ordet visade på att jag var negativ, skulle hitta på lögner o ursäkter för att inte skaffa barn.
nu efter tid så kan jag uttala detta ord efter att ha stångat mig blodig för att förklara för honom att det är en skillnad på att vara possitiv eller helt ignorant o förbeka verkligheten. att jag försöker vara realistisk och även se saker ur olika perspektiv. Riskbedömning typ.
Men fortfarande kan han inte uttala vad som sker om jag inte kan få barn alls utan han säger bara ?låt oss prova först?? jag vet dessutom att adoption är inget alternativ för honom. Så mellan dessa två punkter, genom det han inte säger högt, så känner jag att jag har börjat få mitt svar. Att han vill att jag ska undersöka mig för att se om jag ens kan bli gravid först, för att se om jag är värd att behållas eller inte. när jag frågade honom ?men kärlek då? Tillit? Respekt? Vänskap? Engageman och åtagande? Att ta hand om varandra? så sa han att han inte behövde någon som tar hand om honom o att han är van att ta hand om sig själv. Som att han kastade tillbaka min kärlek i ansiktet på mig. Dessutom flyr han konversationen om jag ens det lilla minsta höjer rösten för att betona saker. Då anser han att jag skriker o sådana personer går inte att prata med säger han. Dessutom om jag öppnar upp mig o berättar o förklarar saker om min historia o som gör att jag reagerar som jag gör? om jag fäller tårar då vilket är väldigt lätt för mig att göra, så säger han att han kan inte prata med mig om jag gråter för det klarar han inte av. Så det är som att om jag blir upprörd så är jag inte värd att lyssna på.
jag frågade honom om han kan tänka sig att gifta sig? Ja om jag blev gravid sa han. Barn är Nr1 på hans lista av vad som är prioriterat i ett förhållande. Att genom att skaffa barn så befäster man sin kärlek till varandra. Att ett förhållande inte är ett riktigt förhållande om man inte har barn. Och om en kvinna väljer att stanna med en man utan att barn blir till så gör hon det för att hon bara är ute efter sex o att ha kul. Och där krossade han mitt hjärta o har inte egentligen gjort något för att reparera den skadan. Han har en historik av att ha blivit utnyttjad varav flickvänner har gjort abort utan att de pratat med honom. Jag kan bara tala om för honom hur ledsen jag blir för hans skull, men att jag är inte dem o jag skulle aldrig kunna göra så mot honom. Trots detta håller han fast vid orden ?låt oss försöka först??