• hannis

Styra sömnen på 9-månaders?

Vår 9-månaders son vaknar så otroligt tidigt sedan några veckor tillbaka. Redan före 5 på morgonen, alltså mellan 4.30 och 5. Han är pigg då och det är omöjligt att få honom att somna om. Han är sedan vaken i 2-3 timmar och somnar alltså ofta redan kl 7 igen. 

Under dagen sover han ca 3 h utspritt på 2 sovpass och han somnar på kvällen runt 20.00. Sover alltså ca 12 h per dygn.

Skall vi försöka ändra på detta och i så fall hur? Eller skall man bara acceptera och hoppas att det går över? Det största problemet är att han även väcker storebror (snart 4 år) som får alldeles för lite sömn och har börjat sova på dagen igen för att han är så trött. Sen blir ju även vi föräldrar trötta såklart... 

• Svar på tråden Styra sömnen på 9-månaders?
  • straw2008

Skjut så mkt ni bara kan på dagssömnen, dvs skjut på fm vilan o ta em vilan lite tidigare. Till slut har du en vilopaus på dagen som helst inte ska ske inna kl 13... låt han då sova ca 1,5-2h. Det där beteendet är ju klassiskt på barn som sover för mkt på dagarna. HEEELT kolsvart i rummet om möjligt.

I kinamockaskogen.....
  • hannis

Alltså kolsvart är det ju redan ute och i vårt sovrum är det mörkt förutom en hallampa som måste vara tänd för att storebror skall se när han vaknar.

Och en sovstund så här tidigt? Det måste väl vara extremt ovanligt? De flesta börjar ju sova endast en gång mellan 1 och 1,5 år.

• hannis

Och just det. Skjuter jag på förmiddagsvilan så blir ju eftermiddagsvilan senare. Alltså sover han tex 10-12 i stället så somnar han inte förrän vid 16 på eftermiddagen... Och han klarar sig absolut inte utan eftermiddagsvilan.

• straw2008
    hannis skrev 2013-12-11 08:09:18 följande:
    Och just det. Skjuter jag på förmiddagsvilan så blir ju eftermiddagsvilan senare. Alltså sover han tex 10-12 i stället så somnar han inte förrän vid 16 på eftermiddagen... Och han klarar sig absolut inte utan eftermiddagsvilan.

Jag menade att han skulle ha en sovperiod, alltså inte 2 våra barn har alla börjat på dagis vid 12 mån o då har alla barn (dvs alla 12 mån) sovit endast 1 gång, har gått jättebra. Men givetvis är alla olika, klart du känner bäst vad han behöver. Behöver han 2 pass så låt de bli kortare pass? dvs väck honom ? Du vill ju få honom att sova längre på morgonen, den sömnen måste liksom "tas" någon stans ifrån.
    I kinamockaskogen.....
  • Natulcien

Jag skulle prova att korta ner sovpassen på dagen. Du skriver att han sover 3 timmar totalt. Det låter ganska mycket i mina öron?
    Alla barn är ju olika, men vår son sov endast en timme totalt, fast på två sovpass, i samma ålder. D.v.s. 2x30 min.

• hannis

Jo jag väcker honom redan. Han skulle helst sova 3 timmar på fm och 2 på em om jag inte väckte honom. Tyvärr verkar det inte göra någon skillnad på hur länge han sover på morgonen. Sedan jag började väcka honom har han fått från 14 h sömn per dygn till 12 h.

Sen är det ju rätt stor skillnad på en 9 månaders bebis och en 12 månaders. De 12 månaders bebisar som börjar på vårt dagis verkar allihopa sova 2 grr/dag.

• hannis

Det är ju svårt att hålla honom vaken också. Åker jag bil, går promenad eller ammar honom så somnar han om han är trött. 

• hannis
    Natulcien skrev 2013-12-11 09:32:11 följande:
    Jag skulle prova att korta ner sovpassen på dagen. Du skriver att han sover 3 timmar totalt. Det låter ganska mycket i mina öron?
    Alla barn är ju olika, men vår son sov endast en timme totalt, fast på två sovpass, i samma ålder. D.v.s. 2x30 min.
    Väckte du honom efter 30 minuter? Hur höll du honom vaken resten av dagen sen? 
  • Mli 014

Jag har exakt samma problem, men jag fick rådet att somna honom tidigare på kvällen, barn som kommer tidigare i säng, sover tydligen längre. Så det har vi provat nu sen måndag.

Ingen direkt förändring ännu, men det tar ju tid att komma in i rytmen.

=)

Lycka till och kramen!

• Natulcien
    hannis skrev 2013-12-11 12:10:21 följande:
    Väckte du honom efter 30 minuter? Hur höll du honom vaken resten av dagen sen? 
    Nä, det behövdes inte. Han vaknade själv. Som en klocka. Och han höll sig vaken själv. Så det är ju skillnad, förstås. Din lille kanske behöver sömnen på dagen mer? Om ni nu minskar totalsömnen med 2 timmar, och han ändå vaknar i svinottan, så kanske det är svårt att styra om?
Svar på tråden Styra sömnen på 9-månaders?