• hannis

Styra sömnen på 9-månaders?

Vår 9-månaders son vaknar så otroligt tidigt sedan några veckor tillbaka. Redan före 5 på morgonen, alltså mellan 4.30 och 5. Han är pigg då och det är omöjligt att få honom att somna om. Han är sedan vaken i 2-3 timmar och somnar alltså ofta redan kl 7 igen. 

Under dagen sover han ca 3 h utspritt på 2 sovpass och han somnar på kvällen runt 20.00. Sover alltså ca 12 h per dygn.

Skall vi försöka ändra på detta och i så fall hur? Eller skall man bara acceptera och hoppas att det går över? Det största problemet är att han även väcker storebror (snart 4 år) som får alldeles för lite sömn och har börjat sova på dagen igen för att han är så trött. Sen blir ju även vi föräldrar trötta såklart... 

• Svar på tråden Styra sömnen på 9-månaders?
  • hannis
    Natulcien skrev 2013-12-11 12:19:35 följande:
    Nä, det behövdes inte. Han vaknade själv. Som en klocka. Och han höll sig vaken själv. Så det är ju skillnad, förstås. Din lille kanske behöver sömnen på dagen mer? Om ni nu minskar totalsömnen med 2 timmar, och han ändå vaknar i svinottan, så kanske det är svårt att styra om?
    Jo det är så jag tänker med... 
  • straw2008
    hannis skrev 2013-12-11 12:10:21 följande:
    Väckte du honom efter 30 minuter? Hur höll du honom vaken resten av dagen sen? 

Jo vi gjorde det, det resulterade ju i att våra barn sov mer på natten så totalt fick de samma sömn. Efter några dagar vaknade de av sig själva. Man kan ju öppna dörren tända stöka med något osv.
    I kinamockaskogen.....
  • hannis
    straw2008 skrev 2013-12-11 12:43:23 följande:

Jo vi gjorde det, det resulterade ju i att våra barn sov mer på natten så totalt fick de samma sömn. Efter några dagar vaknade de av sig själva. Man kan ju öppna dörren tända stöka med något osv.
    Och hur höll ni dem vakna resten av dagen sen? Åkte ni aldrig bil eller gick på promenad tex? 
  • straw2008
    hannis skrev 2013-12-11 12:53:24 följande:
    Och hur höll ni dem vakna resten av dagen sen? Åkte ni aldrig bil eller gick på promenad tex? 

Första dagarna får man ju planera, så att man inte sätter sig i bilen på långkörning. Skulle vi någonstans tog det MAX 30 min med bil o det var ingen katastof om det sket sig. O nää just dessa dagar fokade vi på att hålla oss vakna, har de sovit 2,5h från 11-13.30 så var det faktiskt inga problem direkt. Vi tog ett bad mitt på dagen gungade eller det som behövdes. Ammade aldrig mina barn så de somnade aldrig på det sättet heller.
    I kinamockaskogen.....
  • HannaS

Hade samma problem med min son och det var först nu i somras när han fyllde 2 år som det ändrade sig. Vi försökte med allt möjligt när han var mellan 1 till 2 år, för vi var så vansinnigt trötta på att bli väckta 4:30-5:00 varje morgon. Men allt vi försökte med (råd från BVC, andra föräldrar, egna "metoder") bet inte på honom. Han hade sin rytm när han skulle vakna helt enkelt. Spelade ingen roll om han somnade 18:30 eller 21:30 på kvällen eller hur mycket/lite han sovit på dagen, han vaknade alltid samma tid! Vi höll på att bli tokiga ett tag. 
    Men så i somras så började han ändra på sig. Helt plötsligt började hand sova till 6-7 på morgonen och det var helt underbart! Nu kan han vissa dagar sova ända till kl 8-9 ibland! 
    Så jag har inga råd att ge, vill bara delge vår erfarenhet. Jag tror att ibland går det inte att styra sömnen, man får gilla läget och hoppas att det ger med sig när de blir äldre. 

• hannis

HannaS: Känner igen det där. Vår äldre son vaknade också kl 5 när han var yngre och runt 2-årsåldern blev det kl 6. Han sover inte längre på dagen utan sover 20-06 på natten. Aldrig längre oavsett när han somnar. Egentligen att vi väl inte förväntat oss att lillebror skulle blir någon 7-sovare han heller men till 6 fick han gärna sova i alla fall.

• hannis
    straw2008 skrev 2013-12-11 13:21:49 följande:

Första dagarna får man ju planera, så att man inte sätter sig i bilen på långkörning. Skulle vi någonstans tog det MAX 30 min med bil o det var ingen katastof om det sket sig. O nää just dessa dagar fokade vi på att hålla oss vakna, har de sovit 2,5h från 11-13.30 så var det faktiskt inga problem direkt. Vi tog ett bad mitt på dagen gungade eller det som behövdes. Ammade aldrig mina barn så de somnade aldrig på det sättet heller.
    Vi åker bil överallt. Måste åka bil till storebrors dagis 2 grr/dag tex och då är det ju omöjligt att hålla lillebror vaken om han är trött. Måste åka bil 2,5 mil till närmsta affär. Promenerar 1-2 timmar/dag. Likaså vid amning som sagt. Jag ammar 4-5 grr under dagen och då kommer han ju somna om han är trött. 

Jag fortsätter nog att låta honom sova max 3 timmar under dagen ett tag till så får vi se. I morse vaknade han kl 6 så kanske börjar det ordna till sig! Glad 9 timmar under natten och 3 under dagen blir ju 12 timmar och det borde hann ju klara sig på hoppas jag. 
  • straw2008
    hannis skrev 2013-12-12 16:09:25 följande:
    Vi åker bil överallt. Måste åka bil till storebrors dagis 2 grr/dag tex och då är det ju omöjligt att hålla lillebror vaken om han är trött. Måste åka bil 2,5 mil till närmsta affär. Promenerar 1-2 timmar/dag. Likaså vid amning som sagt. Jag ammar 4-5 grr under dagen och då kommer han ju somna om han är trött. Jag fortsätter nog att låta honom sova max 3 timmar under dagen ett tag till så får vi se. I morse vaknade han kl 6 så kanske börjar det ordna till sig!  9 timmar under natten och 3 under dagen blir ju 12 timmar och det borde hann ju klara sig på hoppas jag. 

Ok, prova för det första att ha honom sovandes inne. När du går ut med honom får han uppleva allt o inte sova sig igenom det. O som det låter nu så har ju ditt barn upp till 6-7 sovperioder per dag? 2 "stora" vilor samt dagis *2 plus när ni åker till affären o alla gånger ni ammar?
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Dvs du går ut efter ett längre sovpass, då borde han väl kunna vara vaken om du vill promenera 1h ?

I kinamockaskogen.....
  • hannis
    straw2008 skrev 2013-12-13 09:12:54 följande:

Ok, prova för det första att ha honom sovandes inne. När du går ut med honom får han uppleva allt o inte sova sig igenom det. O som det låter nu så har ju ditt barn upp till 6-7 sovperioder per dag? 2 "stora" vilor samt dagis *2 plus när ni åker till affären o alla gånger ni ammar?
    Ha ha, nej! Tungan ute Han somnar bara när han är trött, inte varje gång vi går ut, ammar eller åker bil. Vad jag menar är att han är ju ordentligt trött 2 grr per dag och då somnar han om jag åker bil eller promenerar vilket jag måste göra vissa tider. Självklart upplever han massa saker under dagen när han inte sover också. 
  • hannis
    straw2008 skrev 2013-12-13 09:13:39 följande:
    Dvs du går ut efter ett längre sovpass, då borde han väl kunna vara vaken om du vill promenera 1h ?
    Ja visst kan jag det men när han vaknar behöver han ju äta. Har hundar som måste gå ut och de kan ju inte gärna vänta med promenad till efter lunch. Och så kul är det inte för honom att sitta i vagnen när jag promenerar så det gör jag gärna när han sover för att slippa gnäll.
  • moster helen

Har också funderat på om vi ska försöka styra våran 9 mån sömn,hon vaknar också mellan 4.30-5.  Men med storasyster försökte vi med allt!! till slut försökte vi inte mer utan lät henne ha sina rutiner, de blev bara jobbigt att försöka med diverse saker när ändå inget funkade! Först nu när hon blev 3 år har hon börjat sova längre än kl 5, så bara knappt 2½ år kvar med lillasyster då tänker jag;) Gäsp!

• hannis

Har nu begränsat sömnen på dagen i 2 veckor och ingen skillnad. Han somnar samma tid på kvällen och vaknar samma tid på morgonen. Enda skillnaden är alltså att den totala mängden sömn blir mindre så jag är nog inne på samma linje som dig moster Helen. Att det bara är att stå ut. :-/

• Humsebumsen
    hannis skrev 2013-12-11 08:07:30 följande:
    Alltså kolsvart är det ju redan ute och i vårt sovrum är det mörkt förutom en hallampa som måste vara tänd för att storebror skall se när han vaknar. Och en sovstund så här tidigt? Det måste väl vara extremt ovanligt? De flesta börjar ju sova endast en gång mellan 1 och 1,5 år.

Våran 10-mån sover en gång per dag. Vi märkte att han inte behövde mer då han sover ibland nervänt 12h på natten.
  • hannis

När vaknar han på morgonen då humsebumsen?

Min vaknar ju kl 5 och kl 8 är han vråltrött. Kan möjligen hålla honom vaken till 9 men absolut inte längre. Förstår inte hur jag skall klara det liksom. Och till vilken nytta. Hittills har ju begränsning av dagssömnen bara lett till att han sover mindre totalt sett. :-/

• Humsebumsen
    hannis skrev 2013-12-30 20:30:11 följande:
    När vaknar han på morgonen då humsebumsen? Min vaknar ju kl 5 och kl 8 är han vråltrött. Kan möjligen hålla honom vaken till 9 men absolut inte längre. Förstår inte hur jag skall klara det liksom. Och till vilken nytta. Hittills har ju begränsning av dagssömnen bara lett till att han sover mindre totalt sett. :-/

Vi lägger honom vid åtta och han vaknar oftast vid åtta, ibland halv åtta. Hade oxå en period där lillen vaknade tidigt, då var han uppe i max en timme innan han ville sova igen. Läste att ni försökt att få honom att somna om, hur har ni gjort då? Vi är nämligen i en fas när lillen vaknar en gång på natten och har svårt att somna om. Vi vaggar honom i babyskyddet, som kan ta över en timme. I den blir han iaf lugn och skriker inte som när man försöker lägga honom i sängen.
  • Ellikapellika

Jag hör ju till dem som tror att en persons sömncykel är individuell. Vissa vuxna lägger sig ju tidigt på kvällen och vaknar tidigt på morgonen och tvärtom.
    Min optimala sömncykel är t.ex 03-10, men det funkar inte med barnens skoltider t.ex så jag vilar på dagen om jag får möjlighet.

Jag tror inte det är annorlunda för barn, så jag tror på att försöka låta dem att sova som de visar att de behöver.
    Är ni två vuxna så kanske ni har möjlighet att turas om med de tidiga morgnarna?
    Kanske du kan ta chansen att sova när han sover och stora är på fsk?

Sen så vill jag bara säga "this too shall pass" Det varar inte för evigt!

Svar på tråden Styra sömnen på 9-månaders?