• hannis

Styra sömnen på 9-månaders?

Vår 9-månaders son vaknar så otroligt tidigt sedan några veckor tillbaka. Redan före 5 på morgonen, alltså mellan 4.30 och 5. Han är pigg då och det är omöjligt att få honom att somna om. Han är sedan vaken i 2-3 timmar och somnar alltså ofta redan kl 7 igen. 

Under dagen sover han ca 3 h utspritt på 2 sovpass och han somnar på kvällen runt 20.00. Sover alltså ca 12 h per dygn.

Skall vi försöka ändra på detta och i så fall hur? Eller skall man bara acceptera och hoppas att det går över? Det största problemet är att han även väcker storebror (snart 4 år) som får alldeles för lite sömn och har börjat sova på dagen igen för att han är så trött. Sen blir ju även vi föräldrar trötta såklart... 

• Svar på tråden Styra sömnen på 9-månaders?
  • hannis

Alltså kolsvart är det ju redan ute och i vårt sovrum är det mörkt förutom en hallampa som måste vara tänd för att storebror skall se när han vaknar.

Och en sovstund så här tidigt? Det måste väl vara extremt ovanligt? De flesta börjar ju sova endast en gång mellan 1 och 1,5 år.

• hannis

Och just det. Skjuter jag på förmiddagsvilan så blir ju eftermiddagsvilan senare. Alltså sover han tex 10-12 i stället så somnar han inte förrän vid 16 på eftermiddagen... Och han klarar sig absolut inte utan eftermiddagsvilan.

• hannis

Jo jag väcker honom redan. Han skulle helst sova 3 timmar på fm och 2 på em om jag inte väckte honom. Tyvärr verkar det inte göra någon skillnad på hur länge han sover på morgonen. Sedan jag började väcka honom har han fått från 14 h sömn per dygn till 12 h.

Sen är det ju rätt stor skillnad på en 9 månaders bebis och en 12 månaders. De 12 månaders bebisar som börjar på vårt dagis verkar allihopa sova 2 grr/dag.

• hannis

Det är ju svårt att hålla honom vaken också. Åker jag bil, går promenad eller ammar honom så somnar han om han är trött. 

• hannis
    Natulcien skrev 2013-12-11 09:32:11 följande:
    Jag skulle prova att korta ner sovpassen på dagen. Du skriver att han sover 3 timmar totalt. Det låter ganska mycket i mina öron?
    Alla barn är ju olika, men vår son sov endast en timme totalt, fast på två sovpass, i samma ålder. D.v.s. 2x30 min.
    Väckte du honom efter 30 minuter? Hur höll du honom vaken resten av dagen sen? 
  • hannis
    Natulcien skrev 2013-12-11 12:19:35 följande:
    Nä, det behövdes inte. Han vaknade själv. Som en klocka. Och han höll sig vaken själv. Så det är ju skillnad, förstås. Din lille kanske behöver sömnen på dagen mer? Om ni nu minskar totalsömnen med 2 timmar, och han ändå vaknar i svinottan, så kanske det är svårt att styra om?
    Jo det är så jag tänker med... 
  • hannis
    straw2008 skrev 2013-12-11 12:43:23 följande:

Jo vi gjorde det, det resulterade ju i att våra barn sov mer på natten så totalt fick de samma sömn. Efter några dagar vaknade de av sig själva. Man kan ju öppna dörren tända stöka med något osv.
    Och hur höll ni dem vakna resten av dagen sen? Åkte ni aldrig bil eller gick på promenad tex? 
  • hannis

HannaS: Känner igen det där. Vår äldre son vaknade också kl 5 när han var yngre och runt 2-årsåldern blev det kl 6. Han sover inte längre på dagen utan sover 20-06 på natten. Aldrig längre oavsett när han somnar. Egentligen att vi väl inte förväntat oss att lillebror skulle blir någon 7-sovare han heller men till 6 fick han gärna sova i alla fall.

• hannis
    straw2008 skrev 2013-12-11 13:21:49 följande:

Första dagarna får man ju planera, så att man inte sätter sig i bilen på långkörning. Skulle vi någonstans tog det MAX 30 min med bil o det var ingen katastof om det sket sig. O nää just dessa dagar fokade vi på att hålla oss vakna, har de sovit 2,5h från 11-13.30 så var det faktiskt inga problem direkt. Vi tog ett bad mitt på dagen gungade eller det som behövdes. Ammade aldrig mina barn så de somnade aldrig på det sättet heller.
    Vi åker bil överallt. Måste åka bil till storebrors dagis 2 grr/dag tex och då är det ju omöjligt att hålla lillebror vaken om han är trött. Måste åka bil 2,5 mil till närmsta affär. Promenerar 1-2 timmar/dag. Likaså vid amning som sagt. Jag ammar 4-5 grr under dagen och då kommer han ju somna om han är trött. 

Jag fortsätter nog att låta honom sova max 3 timmar under dagen ett tag till så får vi se. I morse vaknade han kl 6 så kanske börjar det ordna till sig! Glad 9 timmar under natten och 3 under dagen blir ju 12 timmar och det borde hann ju klara sig på hoppas jag. 
  • hannis
    straw2008 skrev 2013-12-13 09:12:54 följande:

Ok, prova för det första att ha honom sovandes inne. När du går ut med honom får han uppleva allt o inte sova sig igenom det. O som det låter nu så har ju ditt barn upp till 6-7 sovperioder per dag? 2 "stora" vilor samt dagis *2 plus när ni åker till affären o alla gånger ni ammar?
    Ha ha, nej! Tungan ute Han somnar bara när han är trött, inte varje gång vi går ut, ammar eller åker bil. Vad jag menar är att han är ju ordentligt trött 2 grr per dag och då somnar han om jag åker bil eller promenerar vilket jag måste göra vissa tider. Självklart upplever han massa saker under dagen när han inte sover också. 
  • hannis
    straw2008 skrev 2013-12-13 09:13:39 följande:
    Dvs du går ut efter ett längre sovpass, då borde han väl kunna vara vaken om du vill promenera 1h ?
    Ja visst kan jag det men när han vaknar behöver han ju äta. Har hundar som måste gå ut och de kan ju inte gärna vänta med promenad till efter lunch. Och så kul är det inte för honom att sitta i vagnen när jag promenerar så det gör jag gärna när han sover för att slippa gnäll.
  • hannis

Har nu begränsat sömnen på dagen i 2 veckor och ingen skillnad. Han somnar samma tid på kvällen och vaknar samma tid på morgonen. Enda skillnaden är alltså att den totala mängden sömn blir mindre så jag är nog inne på samma linje som dig moster Helen. Att det bara är att stå ut. :-/

• hannis

När vaknar han på morgonen då humsebumsen?

Min vaknar ju kl 5 och kl 8 är han vråltrött. Kan möjligen hålla honom vaken till 9 men absolut inte längre. Förstår inte hur jag skall klara det liksom. Och till vilken nytta. Hittills har ju begränsning av dagssömnen bara lett till att han sover mindre totalt sett. :-/

Svar på tråden Styra sömnen på 9-månaders?