• straw2008

Styra sömnen på 9-månaders?

Skjut så mkt ni bara kan på dagssömnen, dvs skjut på fm vilan o ta em vilan lite tidigare. Till slut har du en vilopaus på dagen som helst inte ska ske inna kl 13... låt han då sova ca 1,5-2h. Det där beteendet är ju klassiskt på barn som sover för mkt på dagarna. HEEELT kolsvart i rummet om möjligt.

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    hannis skrev 2013-12-11 08:09:18 följande:
    Och just det. Skjuter jag på förmiddagsvilan så blir ju eftermiddagsvilan senare. Alltså sover han tex 10-12 i stället så somnar han inte förrän vid 16 på eftermiddagen... Och han klarar sig absolut inte utan eftermiddagsvilan.

Jag menade att han skulle ha en sovperiod, alltså inte 2 våra barn har alla börjat på dagis vid 12 mån o då har alla barn (dvs alla 12 mån) sovit endast 1 gång, har gått jättebra. Men givetvis är alla olika, klart du känner bäst vad han behöver. Behöver han 2 pass så låt de bli kortare pass? dvs väck honom ? Du vill ju få honom att sova längre på morgonen, den sömnen måste liksom "tas" någon stans ifrån.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    hannis skrev 2013-12-11 12:10:21 följande:
    Väckte du honom efter 30 minuter? Hur höll du honom vaken resten av dagen sen? 

Jo vi gjorde det, det resulterade ju i att våra barn sov mer på natten så totalt fick de samma sömn. Efter några dagar vaknade de av sig själva. Man kan ju öppna dörren tända stöka med något osv.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    hannis skrev 2013-12-11 12:53:24 följande:
    Och hur höll ni dem vakna resten av dagen sen? Åkte ni aldrig bil eller gick på promenad tex? 

Första dagarna får man ju planera, så att man inte sätter sig i bilen på långkörning. Skulle vi någonstans tog det MAX 30 min med bil o det var ingen katastof om det sket sig. O nää just dessa dagar fokade vi på att hålla oss vakna, har de sovit 2,5h från 11-13.30 så var det faktiskt inga problem direkt. Vi tog ett bad mitt på dagen gungade eller det som behövdes. Ammade aldrig mina barn så de somnade aldrig på det sättet heller.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    hannis skrev 2013-12-12 16:09:25 följande:
    Vi åker bil överallt. Måste åka bil till storebrors dagis 2 grr/dag tex och då är det ju omöjligt att hålla lillebror vaken om han är trött. Måste åka bil 2,5 mil till närmsta affär. Promenerar 1-2 timmar/dag. Likaså vid amning som sagt. Jag ammar 4-5 grr under dagen och då kommer han ju somna om han är trött. Jag fortsätter nog att låta honom sova max 3 timmar under dagen ett tag till så får vi se. I morse vaknade han kl 6 så kanske börjar det ordna till sig!  9 timmar under natten och 3 under dagen blir ju 12 timmar och det borde hann ju klara sig på hoppas jag. 

Ok, prova för det första att ha honom sovandes inne. När du går ut med honom får han uppleva allt o inte sova sig igenom det. O som det låter nu så har ju ditt barn upp till 6-7 sovperioder per dag? 2 "stora" vilor samt dagis *2 plus när ni åker till affären o alla gånger ni ammar?
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Dvs du går ut efter ett längre sovpass, då borde han väl kunna vara vaken om du vill promenera 1h ?

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Styra sömnen på 9-månaders?