• Anonym (Singel)

Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?

Hej funderar var är främsta orsaken till att man inte kan få barn? 

Tänkte vet de som ha fått 4 barn mellan 21- 28 år.
    De som har fått 3 barn på 14 månader vid 28 år.
    De som har fått sladdis vid 44 år.
    De som har fått barn 1. vid 38 år och sista vid 42 år.

Vad är främsta orsaken? Ålder  rökning, övervikt? Tidigare infektioner som klamydia? Kopparspiraler?
    Kan p-piller påverka? Endometrios? 

Vad leder till vad? Vet du varför du har svårt att bli gravid?

Jag är 25 år och singel , funderar på hur orolig man ska vara över att inte kunna bli gravid tror jag kommer va minst 32-36 då jag får 1-2 barn om jag kan/vill ha barn då.

• Svar på tråden Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?
  • Anonym (Singel)

Jag är en stor pessimist jag vet.

Som tur är älskar jag hundar de är som mina barn brukar säga att jag redan är hundmamma :)

Ni som har svårt att få barn överväger ni adoption? 

• Limalie

Varför sitter du och funderar ihjäl dig innan du ens börjat försöka? Måla inte fan på väggen förrän du verkligen har försökt och märker du har svårt. De flesta har inte svårt.

Och vad det beror på? Ja du, i vissa fall hittar de inget uppenbart fel, som i vårat fall. Jag är inte överviktig, rör på mig mycket, är endast 30 och försökt i 2 år. Min mamma blev gravid på första försöket med alla oss syskon. Så inget ärftligt där inte.
    Däremot finns det ju säkert fel, man de inte hittar vid vanliga undersökningar, ibland upptäckts de vid IVF.

Nej, du ska inte be om en utredning när du inte ens har försökt eller har partner, för övrigt måste partners vara med i utredningen och ni måste ha bott ihop ett visst tag.

• Anonym (Vi då)

Absolut vanligast är dåliga spermier och dålig äl-båda lika vanliga orsaker. Vi var oförklarligt infertila,sen blev det flera missfall och nu är åldern emot oss,men det var den inte när vi började. Vi har levt sunt hela livet så det fanns ingenting som pekade på att vi inte skulle kunna få barn. Dessutom finns det drulfeta storrökare som blir gravida hur lätt som helst så jag tror faktiskt inte levernet påverkar så värst mycket. Känner dessutom massor som fått barn efter 40,faktiskt bara jag som inte lyckats märkligt nog.

Som ung och innan man ens börjat försöka finns ju ingen anledning att oroa sig alls. Man får ta det om man hamnar där och då finns många ävgar till barn. Vi valde embryodonation,precis gjort det. Drömmer

• Anonym (frysbox)

Om du är orolig kan du ju frysa ned ägg redan nu, när kvaliteten är god - den sjunker ju med stigande ålder. I sverige tror jag att de helst ser att man fryser in embryon, men om du inte har en man än kan du söka dig utomlands, där lagrar de ägg och du kan få IVF med spermadonators hjälp när du tycker att du har åldern inne. 

Så det finns vägar, även om det kostar och är lite krångligt att administrera. 

• Anonym (täppta rör)

Mina äggledare var täppta förmodligen pga någon infektion som jag inte själv är medveten om att jag har haft (det var va de konstaderade iaf).

Har gjort 3 aborter mellan 19-22 år trots p-piller (åt minipiller och visste inte att man skulle äta dem vid exakt samma tidpunkt, det KAN ha varit därför + att jag var magsjuk en av gångerna med)

Har ett barn via IVF nu och är inne på en ny behandling i hopp om att få ett syskon. 

Vid fertilitetstestet va mina ägg och hormonvärden så bra så de blev förvånade, de får in 25 åringar med sämre värden sa de och om man bortser från mitt personnummer så kunde mina prover tillhört vilken normal 25-30 åring som helst, mkt ovanligt vilket är därför vi tagit beslutet om att bekosta ett syskon själva.

Jag var 40 när jag fick första och nu är jag 41,5 år.

• MadeleineH

Om man kollar "The great sperm race" på Youtube blir man förvånad över att det föda barn över huvud taget. Men samtidigt finns det över sex miljarder människor på jorden just nu - så rätt så ofta brukar det funka!

• Anonym (Ellie)

Jag har hört precis tvärtom att får man mens sent så kommer klimakteriet tidigare och tvärtom.

Dessutom sägs det att mensen brukar bli regelbunden nån gång runt 20-års ålder och är sen regelbunden i många år säg till 35-38. Om man då plötsligt märker att mensen blir tex mindre, mer, längre eller kortare så kan man utgå från att man har mens i ca tio år till.

Naturligtvis är detta på ett ungefär och gäller inte alla alltid.

• Anonym (siffror)
    Themis skrev 2013-12-02 22:51:46 följande:
    Fertiliteten är variabel rent ärftligt och du har en partner som också ska vara i bra skick.

En del avgörs under fosterlivet, en mamma som röker är verkligen inte snäll mot sitt foster. Jag läste redan för många år sen i artiklar att pojkar till rökande mödrar har upp till 25% färre livsdugliga spermier som vuxna och förhöjd risk för testikelcancer, t ex. Hos flickfoster fördubblas risken för igenväxta äggledare.

I en befolkning där 20% röker står rökningen för 15% av all infertilitet, det lär vara den tyngsta enskilda faktorn man själv kan påverka. Nästa steg är att att låta bli att skaffa BMI 30.

Långvariga sjukdomar under uppväxten, otur med klamydia och liknande kan ju ställa till det, men det är ovanligt.

Sen kommer vi in på sånt som att det är bättre att bo ute på landet långt borta från avgaser (fast rökning är mycket värre än att bo i stan), att undvika arbeten som innebär exponering för strålning, reproduktionsstörande kemikalier, långvariga vibrationer och andra miljöfaktorer som man kan läsa om i Arbetsmiljöverkets författningssamling AFS.

Den som är lite lätt paranoid (som jag) låter även bli att smörja in sig med en massa skönhetsmedel, för en stor del av dessa innehåller giftiga, allergiframkallande eller i sämsta fall reproduktionsstörande ämnen.
    ---
    Om dina tvärsäkra siffror stämmer vad gäller rökning borde man i statistiken kunna se en tydlig nergång i fertiliteten hos 80-90tals barn.Deras föräldrar rökte tämligen mycket, dvs kvinnor som födde barn på 60 och 70-tal.
  • Anonym (Tjej 32 år)

För mig så är det endometrios + myom som kommit fram i vår infertilitetsutredning.

Endo är mkt vanligt bland dem som har svårt att bli gravida, har hört en tredjedel men hittar ingen källa på det.

• Anonym (*)

Hmm, har precis börjat tänka liknande tankar som ts kring om jag kommer att ha svårt att få barn. Men jag är 30 och räknar med att kunna sätta igång och försöka om ungefär ett år (hänger ihop med jobb och annat att jag vill vänta). Tyckte det kändes fånigt att oroa sig innan det ens är ett reellt problem, men det är som att det plötsligt blev viktigt och intressant nu när vi bestämt oss, innan visste jag inte riktigt. I alla fall kan man väl säga att det är en liten tröst att om jag är fånig finns det uppenbarligen andra som är lika illa. Jag hoppas det är tillfälligt, finns så mycket annat att lägga energi på.

Svar på tråden Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?