• Anonym (Singel)

Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?

Hej funderar var är främsta orsaken till att man inte kan få barn? 

Tänkte vet de som ha fått 4 barn mellan 21- 28 år.
    De som har fått 3 barn på 14 månader vid 28 år.
    De som har fått sladdis vid 44 år.
    De som har fått barn 1. vid 38 år och sista vid 42 år.

Vad är främsta orsaken? Ålder  rökning, övervikt? Tidigare infektioner som klamydia? Kopparspiraler?
    Kan p-piller påverka? Endometrios? 

Vad leder till vad? Vet du varför du har svårt att bli gravid?

Jag är 25 år och singel , funderar på hur orolig man ska vara över att inte kunna bli gravid tror jag kommer va minst 32-36 då jag får 1-2 barn om jag kan/vill ha barn då.

• Svar på tråden Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?
  • krompa

Jag misstänker miljögifter som stör vår hormonbalans är vårt största hot mot fertiliteten hos både män och kvinnor.

• Anonym (Singel)

Varför verkar då vissa vara super fertila o andra kan inte?

Om man är normalviktig, motionerar, äter bra mat, sover bra. Inte mår psykiskt dåligt. Inte har endometrios inte äter p-piller. Skyddar sig med kondom vid samlag.

Borde man inte då ha ganska lätt att bli gravid mellan 25-35 års ålder?

• Anonym (Singel)

Jag är också lite naiv tänker att om man har sex varje dag i 3 veckor i månaden ej under mensen. Gör man det i 6 mån bör man snabbt bli gravid.

Vad är det som händer låter jätte dum men om man har sex och en spermie simmar in och befruktar ägget så blir det ju barn vad går fel?

Missfall kan jag ju förstå läste att det normalt sätt bara är 33-50 % som inte blir missfall.

• Anonym (sngl)

Det beror till största del på individuella faktorer. De flesta har bäst äggkvalitet när de är yngre men har man blockerade äggledare eller endometrios kan det bli svårt ändå men det finns hjälp. Har man däremot PCO, är man i regel mer fertil i högre ålder. Men även där finns det variationer. Sen finns det ytterligare en mängd andra faktorer. Men du är ju ung, så du behöver nog inte oroa dig, såvida du inte vill få barn snart. Om du går till gynekologen kan du be denna att kolla dina äggstockar med ultraljud för att räkna hur många folliklar du har i äggstockarna. Det är en enkel uppskattning om din fertilitet. Man kan ta en massa blodprover också, som t.ex. AMH-värdet men det gör gynekologer i regel inte såvida du inte redan har bestämt dig för att försöka bli gravid.

• Mamori

Alla saker du beskriver kan påverka samt medfödda faktorer (typ för lite spermier), sedan en faktor som ofta glöms bort är immunförsvaret. Barnet måste "vinna" över moderns immunförsvar för att det ska fastna i livmodern och jag har läst att de med autoimmuna sjukdomar kan få problem med detta då deras immunförsvar attackerar för lätt. Jag har också läst att de som är allergiker ska ha lättare att bli gravid pga deras immunförsvarsfel.

• Anonym (Singel)
    Om du går till gynekologen kan du be denna att kolla dina äggstockar med ultraljud för att räkna hur många folliklar du har i äggstockarna.

Ok det var intressant.Har det någon betydelse om man fick mensen tidigt? Hur mycket man blöder? Jag fick mens redan vid 11 års ålder. Har inte endometrios men har kraftiga menssmärtor.
    Har aldrig haft klamydia. Är normalviktig och röker inte.

Jag får för mig att jag inte kommer att kunna få barn vet inte varför känns bara som att man kommer att ha den oturen.
  • Anonym (Singel)

När kommer man i klimakteriet? Påverkar det tidig sen mens debut?

Läste om folk som kom i klimakteriet vid 50 kan en kvinna få barn vid 48 då?

• Themis

Fertiliteten är variabel rent ärftligt och du har en partner som också ska vara i bra skick.

En del avgörs under fosterlivet, en mamma som röker är verkligen inte snäll mot sitt foster. Jag läste redan för många år sen i artiklar att pojkar till rökande mödrar har upp till 25% färre livsdugliga spermier som vuxna och förhöjd risk för testikelcancer, t ex. Hos flickfoster fördubblas risken för igenväxta äggledare.

I en befolkning där 20% röker står rökningen för 15% av all infertilitet, det lär vara den tyngsta enskilda faktorn man själv kan påverka. Nästa steg är att att låta bli att skaffa BMI 30.

Långvariga sjukdomar under uppväxten, otur med klamydia och liknande kan ju ställa till det, men det är ovanligt.

Sen kommer vi in på sånt som att det är bättre att bo ute på landet långt borta från avgaser (fast rökning är mycket värre än att bo i stan), att undvika arbeten som innebär exponering för strålning, reproduktionsstörande kemikalier, långvariga vibrationer och andra miljöfaktorer som man kan läsa om i Arbetsmiljöverkets författningssamling AFS.

Den som är lite lätt paranoid (som jag) låter även bli att smörja in sig med en massa skönhetsmedel, för en stor del av dessa innehåller giftiga, allergiframkallande eller i sämsta fall reproduktionsstörande ämnen.
    ---

Be a voice, not an echo. /Unknown
  • felix le chat
    Anonym (Singel) skrev 2013-12-02 22:23:04 följande:
    Skyddar sig med kondom vid samlag.

Borde man inte då ha ganska lätt att bli gravid mellan 25-35 års ålder?

Jag är ingen expert på detta öht men en sak är säker - det är skitsvårt att
    bli gravid om man har kondom. 
  • Anonym (sngl)
    Anonym (Singel) skrev 2013-12-02 22:38:01 följande:
    Om du går till gynekologen kan du be denna att kolla dina äggstockar med ultraljud för att räkna hur många folliklar du har i äggstockarna.

Ok det var intressant.Har det någon betydelse om man fick mensen tidigt? Hur mycket man blöder? Jag fick mens redan vid 11 års ålder. Har inte endometrios men har kraftiga menssmärtor.
    Har aldrig haft klamydia. Är normalviktig och röker inte.

Jag får för mig att jag inte kommer att kunna få barn vet inte varför känns bara som att man kommer att ha den oturen.
    Gå till en gynekolog som också kan fertilitet. Du kan söka för menssmärtor och samtidigt berätta om din oro över att du kanske kommer ha svårt att få barn. I regel säger gynekologer att man måste ha försökt i ett år innan de utreder men ett ultraljud där de kollar livmoder och äggstocker går ju fort. Om du undersökt på cykeldag 2-5 kan man räkna dina ägganlag. Om du har många kan du nog vara rätt lugn. AMH-provet ger också en uppskattning på hur pass bra eller många ägg du har. När man är ung har man  i regel bra/högt AMH-värde. I ytterst sällsynta fall kan man ha ett lågt AMH-värde redan efter 25 och i dessa fall är det bra att försöka bli gravid relativt snabbt.
    De flesta andra besvär, om det nu skulle vara så att du har några, som tex. blockerade äggledare, går att åtgärna senare, då du känner dig redo att försöka få barn.
Svar på tråden Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?