• Anonym (Singel)

Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?

Hej funderar var är främsta orsaken till att man inte kan få barn? 

Tänkte vet de som ha fått 4 barn mellan 21- 28 år.
    De som har fått 3 barn på 14 månader vid 28 år.
    De som har fått sladdis vid 44 år.
    De som har fått barn 1. vid 38 år och sista vid 42 år.

Vad är främsta orsaken? Ålder  rökning, övervikt? Tidigare infektioner som klamydia? Kopparspiraler?
    Kan p-piller påverka? Endometrios? 

Vad leder till vad? Vet du varför du har svårt att bli gravid?

Jag är 25 år och singel , funderar på hur orolig man ska vara över att inte kunna bli gravid tror jag kommer va minst 32-36 då jag får 1-2 barn om jag kan/vill ha barn då.

• Svar på tråden Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?
  • Anonym (Singel)

Menar såklart att man skyddar sig med kondom vid tillfälliga förbindelser och inte får mykoplasma TWAR klamydia osv.

Ok rökning är jag med på. Jag tror också på att solkrämer och annat som innehåller hormonstörande medel är bra o undvika. Jag undviker parabener.

Jag tror att en stor andel till att folk inte får barn är för att de är överviktiga och motionerar för lite. Kan jag ha rätt?

• Anonym (PS)

Tror inte det är bra att oroa sig för mycket heller! Vissa hittas det ju aldrig något fel på och de blir gravida när de släpper hoppet.

• Anonym (Singel)

Jag kommer säkert inte kunna få barn känner på mig det.

Ok om man går till en gynekolog kan man då säga att man har partner o försökt att bli gravid under ett år, för att bli undersökt?

Inte nu men skulle vilja göra det om 1-2 år.

Jag känner mig som att jag som varit fertil sen 11 års ålder har riklig mens och menssmärtor jag borde redan ha haft barn 1 och 2 mellan 23- 28 år kanske.

Jag är singel o studerar blir nog inga barn för mig före 32.

• Anonym (sngl)
    Anonym (Singel) skrev 2013-12-02 22:49:34 följande:
    När kommer man i klimakteriet? Påverkar det tidig sen mens debut?

Läste om folk som kom i klimakteriet vid 50 kan en kvinna få barn vid 48 då?
    Man fortsätter i regel att få mens långt efter det att ens ägg är tillräckligt bra för att bli ett barn. Det sägs att man kommer i klimakteriet senare om man fick mens senare men jag vet inte. Men även med mens vid 11 kommer du nog vara fertil långt över 35. De flesta kan få barn fram till 40-42. AMH-provet som jag skrev om är en uppskattning om hur långt man har kvar till klimakteriet men det är ett trubbigt intrument, fr.a. i din unga ålder. Sen finns det inga garantier heller, även om allt ser bra ut och man lever helt rätt.
  • Anonym (Singel)

Ok varför verkar 40-42 vara en sådan magisk gräns för att få barn? Att det sker så abrupt.

Vet en dock som fick barn vid 44.

• Anonym (Singel)

Det med ägglossning, jag får för mig att jag har en väldigt tydlig ägglosning, dvs får en slemklump väldigt tydlig ca 14 dagar efter mensen.

Om man har tydligare ägglossning borde det inte vara lättare att pricka in då?

• Anonym (sngl)
    Anonym (Singel) skrev 2013-12-02 23:06:17 följande:
    Ok varför verkar 40-42 vara en sådan magisk gräns för att få barn? Att det sker så abrupt.

Vet en dock som fick barn vid 44.
    Ja, som sagt är det väldigt individuellt med äggkvaliteten och då kan man få barn vid 44 eller t.om. 56 men det är ändå ovanligt. Ja, efter 38 dalar fertiliteten betydligt snabbare, och efter 40 rätt abrupt men det är inte omöjligt att lyckas ändå. Men allt detta är statistik, som döljer stora individuella skillnader. Men oavsett när fertiliteten börjar dala, så går det fortare på slutet. Men du är långt därifrån! Jag tror inte att mängden mens eller menssmärtor säger något om din fertilitet. En annan grov uppskattning är att långa cykler i regel kan innebära bättre ägg eller längre tid kvar till klimakteriet men det stämmer nog mest i lite högre åldrar.
  • Anonym (Singel)

Jag tänker såhär att det är så lätt att man hinner bli 35 innan man har partner jobb utbildning osv. Man vill ju helst vara tillsammans med någon i 3 år minst innan man skaffar barn.

Börjar jag skaffa barn vid 35 närmar ju jag mig den magiska gränsen på 38 år.

Kanske får bli hundar för mig då.

• Anonym (...)
    felix le chat skrev 2013-12-02 22:53:58 följande:

Jag är ingen expert på detta öht men en sak är säker - det är skitsvårt att
    bli gravid om man har kondom. 
    Skrattande
  • Anonym (P)
    Anonym (Singel) skrev 2013-12-02 23:20:46 följande:

Jag tänker såhär att det är så lätt att man hinner bli 35 innan man har partner jobb utbildning osv. Man vill ju helst vara tillsammans med någon i 3 år minst innan man skaffar barn.

Börjar jag skaffa barn vid 35 närmar ju jag mig den magiska gränsen på 38 år.

Kanske får bli hundar för mig då.

Värre pessimist får man ju leta efter. Ursäkta men...du har ju mens varje månad och du tycker dig ha tydlig ägglossning. Var glad för det då.

Jag har ingen ägglossning alls och har varit gravid tre gånger.

Och nej, en utredning kräver en partner. Båda måste ju kollas!
Svar på tråden Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?