Uppfostran, fungerar det verkligen?
Har nu gått med en tanke en längre tid som jag skulle vilja få lite åsikter om.
Detta handlar helt om mina egna erfarenheter och intryck.
Det hela handlar om uppfostran av barn, och om hur nödvändigt det är?
När jag var barn så arbetade mina föräldrar väldigt mycket och jag hade massivs av tid för mig själv tillsammans med mina syskon. Och vi var i övrigt väldigt väldigt fria i förhållande till hur andra barn hade det.
Vad gäller läxor, matlagning, läggdags, så var det helt upp till oss själva.
Jag minns hur det var hos kamrater och släktingar, man skulle äta vid specifika tidpunkter
maten skulle alltid ätas upp på tallriken, man skulle lägga sig vid specifika tidpunkter.
Deras föräldrar skulle i princip styra allting.
Jag minns vid tidig ålder att jag förstod att man var tvungen att lägga sig i tid om man skulle upp tidigt nästa dag, annars var det ju en själv som fick lida och vara trött hela dagen i skolan.
Maten man åt då var väl inte alltid den bästa maten, sånt som var lättlagat, mamma scans och snabbmakaroner. Men idag har varken jag eller något utav mina syskon några problem med hälsa eller övervikt. Även om det fanns godis hemma så minns jag att man själv kände att man behövde riktig mat att äta.
Och det var inte så att man bara åt godis eftersom det fanns hemma. Man kände ju själv att man mådde dåligt om man ej åt riktig mat.
I skolan fick man ju lära sig hur man ska bete sig i sociala sammanhang och lärarna var ju där
och styrde upp när man betedde sig mindre bra.
I högstadiet fick jag så gott som fri tillgång till alkohol från mina föräldrar, ändå var jag den som drack mest försiktigt. Mina kamrater som hade stränga förbud hemifrån (och ändå fick tag på alkohol) var alltid dom som skulle dricka sig totalt redlösa. Flera kamrater testade också narkotika under gymnasietiden, jag kände
aldrig något behov av detta. I alla sammanhang där "grupptryck" förekom kände jag mig aldrig tvungen att göra saker som jag ej ville.
Situationen idag är att jag och mina syskon alla har varit ganska framgångsrika i våra yrken, de flesta av oss har högre utbildning och har idag kvalificerade jobb. Våra föräldrar saknar dock helt utbildning och har aldrig uppmuntrat eller försökt få oss att skaffa högre utbildning. Många av mina kamrater har akademiker föräldrar som uppmuntrat dom till att läsa vidare men i de flesta fall har barnen valt någon helt annan väg.
Mitt intryck är att alla dessa föräldrar som försöker styra sina barn för att dessa ska få ett visst typ av liv
alltid misslyckas med detta. Kan det vara så att barnen när dom blir vuxna ofta då känner en vilja att göra uppror emot föräldrarna och inte alls gör så som det var tänkt.
Finns det någon forskning på detta område? Hur utvecklas barn som ej har några regler i förhållande till barn som växer upp i ett väldigt styrt och kontrollerat klimat?