Inlägg från: pojkens |Visa alla inlägg
  • pojkens

Uppfostran, fungerar det verkligen?

jag tror definitivt att barn behövr en uppfostran, i den bemärkelsen att de behöver vägledning. De allra flesta barn mår inte bra av helt fria ramar. De behöver lära sig att ta hand om sig själva. barn är  viljestyrda , inte behovsstyrda. Dvs min 5-åring vill alltid spla mer spel, se mer p åtv, alridg gå och lägga sig, men sedan när man lägger honom är han supertrött. han behöver sova, och behöver att jag bstämmer det, så att han itne behöver ta alla beslut själv. han är för liten för det. 

Med lite äldre barn kan man vara friare. har man fått grundbultarna från när man var liten, om vad man brukar äta, hur man beter sig mot kompisar och andra männsikor, att man behöver röra p åsig coch sova, då kan man få experimentera mer själva. 

Men fri tillgång till alkohol är typexemplet på vad som oftast inte är bra. Min erfarenehter från de vänenr som var fria frånr egler under tonåren är att de inte tog så smarta beslut. De som visste att de hade föräldrar som väntade på dem hemma och hade krav på läxor etc, tog också mer ansvar, även senare för alla delar. Att sätta regler är ju faktiskt att visa att man bryr sig. Det kan vara trist som barn, men i långa loppet är det entydigt bra. 

• pojkens
    sextiotalist skrev 2013-12-02 21:44:17 följande:
    Jag tycker det är så trist att man tror att uppfostran / vägledning innebär regler och gränser. Det behöver det inte alls vara.
    Vi har åsikten att regler finns av en anledning. Det finns ingen anledning att ha en regel att man ska lägga sig en viss tid, om barnet lägger sig när det är trött och vaknar i rätt tid på morgonen utvilad, eller städa på lördagar, då ingen annan gör det.
    Vi har under kortare perioder varit tvungna att styra upp vissa saker, men jag tror inte vi har haft någon regel som prompt måste efterföljas, vi har inte ens haft tandborstning som en regel (det har fungerat bra ändå, men om det har skippats en eller annan kväll har inte varit någon katastrof)

Alla barn är inte små intrigranta saker som passar på att hitta vartenda litet kryphål, alla barn testar inte föräldrarnas gränser, jag brukar istället så tester de föräldrarnas kärlek.
    Sedan måste man ibland styra upp barnet och vi har lärt vårt barn en massa bra-att-ha-saker, t.ex vett och etikett, att man hälsar, tackar (genom att föregå med gott exempel), att man väntar på sin tur, och att det finns ingen hemma som går först, grundläggande hygien etc. Men inget av dessa är regler, utan kunskap som man har med sig i livet
    det är väl mest en ordvalsfråga då. Du kallar det itne regler, utan kunskap, jag kallar det regler för barn. Att brosta tänderna är såkalrt en kunskap, men ingen av mina barn tycker det är speciellt kul. Så fickd e välja, dvs att det itne var obligatoriskt skulle de inte göra det? Har det verkligen fungerat att dina abrn snällt alltid borstar tändrna fastän de inte msåte? Lägger sig din 3åring lagom så hen hinenr sova och bli utvilad till dagisuppatigning? 

För om de inte gör det, och man inte ser till att de borstar tänderna, då blir det inte särksilt roligt i långa loppet. Då är kunskpen de får att de brode ha borstat tänderna för alla tänderna fick hål och gjrode ont. Visst, amn lär sig kanske av det, men varför låta sina barn behöva laga alla tänderna i onödan?
  • pojkens
    sextiotalist skrev 2013-12-03 23:21:52 följande:

borsta tänderna brukade vi aldrig ha några diskussioner kring. Ja, han la sig när han var trött. Vi har inte haft mycket till regler. För mig är det en viss skillnad på regler och kunskap. För mig är regler något som ska efterlevas, kunskap är just kunskap.
    gällande regler soma tt man itne skall slåss, eller städa rum etc? inga sådana heller? Jag tycker abra det låter högst märkligt att ni har barn som alltid gjort allting ordentligt utan protester, dvs egentligen följt "reglerna" fast ni inte har regler. 

ingen som vägrat läsa läxor? ingen som slått sitt syskon? ingenting sådant som gått åt helvete utan regler utan endast styrts upp av att ni hänvisat till "kunskap"
Svar på tråden Uppfostran, fungerar det verkligen?