Uppfostran, fungerar det verkligen?
jag tror definitivt att barn behövr en uppfostran, i den bemärkelsen att de behöver vägledning. De allra flesta barn mår inte bra av helt fria ramar. De behöver lära sig att ta hand om sig själva. barn är viljestyrda , inte behovsstyrda. Dvs min 5-åring vill alltid spla mer spel, se mer p åtv, alridg gå och lägga sig, men sedan när man lägger honom är han supertrött. han behöver sova, och behöver att jag bstämmer det, så att han itne behöver ta alla beslut själv. han är för liten för det.
Med lite äldre barn kan man vara friare. har man fått grundbultarna från när man var liten, om vad man brukar äta, hur man beter sig mot kompisar och andra männsikor, att man behöver röra p åsig coch sova, då kan man få experimentera mer själva.
Men fri tillgång till alkohol är typexemplet på vad som oftast inte är bra. Min erfarenehter från de vänenr som var fria frånr egler under tonåren är att de inte tog så smarta beslut. De som visste att de hade föräldrar som väntade på dem hemma och hade krav på läxor etc, tog också mer ansvar, även senare för alla delar. Att sätta regler är ju faktiskt att visa att man bryr sig. Det kan vara trist som barn, men i långa loppet är det entydigt bra.