Inlägg från: glassen |Visa alla inlägg
  • glassen

Uppfostran, fungerar det verkligen?

Det finns forskning om detta, men jag har inte lagt på minnet när och var jag läst det, och hinner inte googla nu. Barn är olika så visst kan olika uppfostringsstilar fungera olika bra på olika barn. Men ser man generellt så har barn som har en låt gå-uppfostran och barn som har en auktoritär uppfostran oftast större svårigheter i samhället. De allra flesta barn behöver regler, men lagom med regler och ett visst mått av medbestämmande.
    Om det t ex gäller alkohol så finns det forskning på att barn som får det hemifrån oftast dricker betydligt mer än de som får fixa det på egen hand. Om det var så att alla dina vänner som inte fick lov att dricka alkohol söp sig fullständigt redlösa så har det troligtvis handlat om något annat bekymmer i den ort där du växte upp.

• glassen
    sextiotalist skrev 2013-12-04 10:56:41 följande:

slåss har det aldrig varit något problem, regler om att städa rum, nej, varför det. Här städas det när andan faller på.

Jag blir lite nyfiken på hur många barn du har. Och åldersskillnaden mellan dem? Låter för mig ganska ovanligt att alla barnen skulle vara lika lugna och följsamma. De flesta barn har ju "testperioder" och det är helt normalt. Dessutom är även syskonbråk normalt. Lite märkligt om ni inte haft några konflikter och därmed inte behövt några regler alls.
  • glassen
    sextiotalist skrev 2013-12-04 21:41:18 följande:
    Vi har bara ett gemensamt, men sambon har två äldre. Visst har vi haft trotstperioder, men då har vi hanterat situationen och det har inte varit trots på det sättet, utan mer enstaka situationer som grabben har varit trotsig.
    Bråkat har syskonen också gjort, men inte så att de har slagits eller så, för stor åldersskillnad.
    Och nog sjutton är han pubertal emellanåt (16 som han är), och nog fräser jag ifrån när han beter illa.

Regler är sådant man kan bryta mot med stora konsekvenser eller villkor, vi har förhållningssätt istället. Och vår tonåring hälsar, är artig, sköter läxor och skolan, är inte ute och festar, med andra ord, det behövs inga direkta regler.

Hade han skitit i skolan, varit ute och festat, då hade vi säkert resonerat annorlunda, för det är som jag skrev innan, vissa barn behöver inte en massa regler, andra barn måste man styra upp mer.

Ok. Då förstår jag.
    Jag tror vi har olika definition av vad regler är. Jag tänker mig inte att det behöver bli någon särskild konsekvens bara för att man bryter mot vissa regler. Däremot är regler för mig t ex att man tvättar händerna, sitter med vid matbordet, borstar sina tänder o likn. Alltså helt vanliga saker som de flesta gör och för det mesta är det inga problem att följ dem.
Svar på tråden Uppfostran, fungerar det verkligen?