Föräldrar talar olika språk, vilket språk lär sig barnet bäst?
Om föräldrarna talar olika språk, vilket språk lär sig då barnet bäst? Min man påstår att barnen älskar sin mamma mer och lär sig fortare och snabbare samt bättre det språk mamman talar. Dessutom säger han att ordet "modersmål" betyder någonting. Han frågar mig varför det inte heter "fadersmål" hahahah? Han menar alltså att språket kommer alltid från en moder. jaha...
Jag är helt övertygad om att det INTE är så. Jag tror att barnen lär sig det språk som talas mest hemma(om mamman tex är mammaledig ett år så påverkar ju det att barnet lär sig mammans språk bättre) eller om barnet bor i sverige och mamma talar svenska så kommer barnet att tala bättre svenska. Men jag tror även definitivt att ett barn som bor i sverige men har en svensktalande PAPPA och en spansktalande mamma kommer att lära sig svenska bättre ändå.
Finns det någon statistik över detta? Jag blir galen på mannen! Vill förklara för honom att "modersmål" inte har med en mamma att göra och att andra faktorer spelar in vilket språk barnet talar. Finns det någon bra sida där det står om just detta vilket språk barnet lär sig bäst?