Inlägg från: Deelicious |Visa alla inlägg
  • Deelicious

Föräldrar talar olika språk, vilket språk lär sig barnet bäst?

Om föräldrarna talar olika språk, vilket språk lär sig då barnet bäst? Min man påstår att barnen älskar sin mamma mer och lär sig fortare och snabbare samt bättre det språk mamman talar. Dessutom säger han att ordet "modersmål" betyder någonting. Han frågar mig varför det inte heter "fadersmål" hahahah? Han menar alltså att språket kommer alltid från en moder. jaha...

Jag är helt övertygad om att det INTE är så. Jag tror att barnen lär sig det språk som talas mest hemma(om mamman tex är mammaledig ett år så påverkar ju det att barnet lär sig mammans språk bättre) eller om barnet bor i sverige och mamma talar svenska så kommer barnet att tala bättre svenska. Men jag tror även definitivt att ett barn som bor i sverige men har en svensktalande PAPPA och en spansktalande mamma kommer att lära sig svenska bättre ändå.

Finns det någon statistik över detta? Jag blir galen på mannen! Vill förklara för honom att "modersmål" inte har med en mamma att göra och att andra faktorer spelar in vilket språk barnet talar. Finns det någon bra sida där det står om just detta vilket språk barnet lär sig bäst?

• Svar på tråden Föräldrar talar olika språk, vilket språk lär sig barnet bäst?
  • Deelicious
    micha123 skrev 2013-11-25 16:04:50 följande:
    Har ingen statistik men är själv uppvuxen med att prata två språk, och jag pratar bägge språken lika bra.
    Min man vänner som är från olika länder men som är gifta med svenska kvinnor har barn som talar svenska bäst. Jag misstänker att det beror på frånvarande från fadern(pappan är inte hemma lika mycket, är ute med kompisar osv) och att det faller sig naturligt att barnet pratar svenska då de är mest med mamman och eftersom de bor i sverige och barnet går på dagis är det en självklarhet. Men mannen min vill inte fatta
  • Deelicious
    Pissenisse skrev 2013-11-25 16:22:04 följande:
    Om ett av språken är svenska och man bor i sverige så talar barnet givetvis svenska böst, den hör ju språket på tv och ute. Barn som har en far som tar förgivet att barnen älskar mamma mest kommer nog att älska mamma mest också.
    Jo, i många länder där bara mammor tar hand om barnen så ser man ju det också. Detta är ju dock bara ren idiot.
Svar på tråden Föräldrar talar olika språk, vilket språk lär sig barnet bäst?