• frida94

Vart ska man resa med en 3-4mån bebis?

Hej vi skulle vilja ha tips på vart man ska resa med ett barn på 3-4 månader, vi tänkte resa i januari-februari någon gång där omkring och då är vår dotter runt 3-4 månader. 
    Vi skulle vilja resa till ett rätt varmt ställe, inte jätte varmt så att det blir jobbigt för henne, men där man kan bada.
    Det får helst inte vara så jätte dyrt, så inte till thailand tex.... Skulle vara så tacksam för svar så vi kan få åka till det absolut bästa stället med våran underbara dotter!  
    Vi har funderat på tex, grekland,spanien ja sånna ställa inte paris och såna länder! :)  
    * skulle bli jätte glad om ni kunde slänga in lite tips på bra familjehotell och bra länder att resa till med barn *  
  • Svar på tråden Vart ska man resa med en 3-4mån bebis?
  • Alexi

I januari-februari kan du inte åka till medelhavet om du vill ha värme, det är Kanarieöarna, Thailand, Egypten mm som gäller. Kanarieöarna klart vanligast. Tänk på att en bebis i den åldern inte fått så många sprutor ännu så det bör beaktas när du funderar på resmål.

• Dixie
    frida94 skrev 2013-11-20 18:03:56 följande:
    Hej Vi har funderat på tex, grekland,spanien ja sånna ställa inte paris och såna länder! :) *  

Grekland är ju inte varmt i jan, feb och Paris är inget land Spanien (Kanarieöarna ) är ju ett bra alternativ!
  • mia maria

Som ovan redan har svarat så är ju Kanarieöarna, Egypten (är det lugnt att resa dit just nu??) osv närmast att åka till vid den tiden på året, om man vill ha sol o värme.

Enligt min erfarenhet så går det att bo precis var som helst med en sådan liten bebis - hon kräver ju liksom inte så mycket! - men vill ni vara säkra på att kunna få en spjälsäng till henne tex så bör ni välja något av de stora familjekomplexen Sunwing, Blue Village osv (Ving, Fritidsresor). Kanske går det att förboka spjälis på andra hotellkoncept också, enklast är att fråga på resebyrån.
    När jag reste utomlands med bebis så bokade jag ett "vanligt" hotell (charter) men mailade sedan hotellet direkt o bad om spjälis, o det var inga problem! LIkaså bad jag om en dubbelsäng o inte två separata, så att jag kunde ha lillen bredvid mig.

Men är ni ovana resenärer så skulle jag tipsa om att fråga en resebyrå vad de skulle rekommendera, men överlag så passar de flesta typer av hotell när man reser med en sådan liten, tycker jag
    Men det beror ju på vad man har för bekvämlighetskrav så att säga  

• Elmiina

Nu lånar jag den här tråden lite för vi ska resa till Egypten med dottern som kommer vara 5mån. Vi ska åka flygbuss från flygplatsen till hotellet som ska ta ca 30min. Hur gör vi med bebisen? Sitter hon i knät/famnen på oss? Eller måste man släpa med sig bilskyddet? Hur fungerar det.

• majsa88

Undrar lite här. Tänkte åka till Grekland i augusti då min bebis kommer vara 5 månader. Många höjer ögonbrynen till det, jag vill veta varför? Tänker jag fel , är det farligt? Eller vad är grejen? Vill gärna veta

• Irlais

I augusti är det väldigt varmt i Grekland så det är väl anledningen. Vi blev rekommenderade av BVC att inte åka (till just Grekland) innan 6 mån då bebisen helst ska ha fått alla vaccin först.

• majsa88

Fråga jag fråga vilka vaccin är det som ska ges?Joo men det är väl varmt i alla sol länder i augusti. Vilka val har man liksom...

Irlais skrev 2014-01-01 08:45:44 följande:
    I augusti är det väldigt varmt i Grekland så det är väl anledningen. Vi blev rekommenderade av BVC att inte åka (till just Grekland) innan 6 mån då bebisen helst ska ha fått alla vaccin först.

• Fiddolino

Majsa88, det är ju riktig värmebölja där nere i augusti. Jag var i Grekland med en tvååring i somras. Han hade inte jättekul så han fick vara i skuggan heeeeela tiden och det gick knappt att gå på plattorna runt poolen för de var så varma! Små barn blir väldigt lätt uttorkade så den värmen som är runt medelhavet då är inte det optimala för en så liten. Åk antingen i maj eller september. Brukar inte vara lika varmt då eller spara pengarna till året efter då ert barn är lite äldre och klarar mer

• Lite Av Varje

Skulle också absolut avråda Grekland i juli-augusti. Har varit både där och i turkiet i vuxen ålder och jag som är tålig normalt klarade knappt av resorna av denna fuktansvärda värme. Fick ta ett kallt bad på rummet både mitt på dagen och på kvällen för att överleva, bussen var som en bastu utan ac och jag fick ångestattacker på vägen till flygplatsen - så med barn skulle jag absolut avråda. Det var svårt att orka som vuxen.

Vi tänkte själva åka till Grekland med vår nästan 6-månaders i höst, men inte förrän i slutet av september tidigast :)

Thailand är fantastiskt och lagom varmt på vintern, skönare värme än i medelhavet tycker både vi och dottern. det går ju hitta billiga flygstolar och en sån liten är lätt att åka med! Värre med en klängig tvååring :) Kanarieöarna har jag aldrig besökt men tror det kan vara mycket behagligt på vintern också! Egypten - är inte det kallare i jan-feb? Skulle hellre satsa på kanarieöarna då om jag bara var ute efter sol och vila.

Skulle nog råda er att inte beställa resan förrän barnet är fött, vi kommer vönta tills dess för att försäkra oss om att vi inte får ett kolikbarn för då skulle jag själv aldrig orka vara iväg, Bara ett tips :) annars tycker jag man kan resa med små barn, lättare med en baby än med en som måste underhållas konstant på flyget.

• majsa88

Jaa vi kommer vänta. Om vi reser så beställer i under sommaren. Norra Italien o norra grekland brukar ha en lite svalare sommar än öarna på grekland tror jag. Äh får vänta o se helt enkelt. Det är svårt

Svar på tråden Vart ska man resa med en 3-4mån bebis?