• Gege

Tvilling gravid trots Mega Blödning, Orolig!!

För 1 !/2 vecka sen fick jag en störtblödning, kom ut klumpar och hela baletten. Var helt övertygad om att jag fått ett missfall och var hur ledsen som helst hela förra helgen. På söndagen började jag må sjukt illa och på måndags morgon spydde jag som bara den. 

Kände på mig att något inte var som det skulle. Åkte in till Gyn Akuten där dom konstaterade att jag fortfarande var gravid med ett levande foster. Detta var alltså på måndagen. På torsdagen hade jag en inbokad tid hos min vanliga gyn. Han gjorde ett nytt ultraljud och då konstaterades tvilling graviditet. Chock på chock :) 

Anyway, mådde sjukt dåligt hela förra veckan. Igår släppte alla grav symptom och jag började blöda igen. Dock brunt blod. Imorse åkte jag till gyn akuten igen. Dom hittade fortfarande två levande foster i varsin hinnsäck med varsitt litet hjärta som slog.

MEN jag kan inte skaka av mig att något ska hända. Jobbigt när alla symptom försvunnit :(.Har två missfall samt ett utomkved i bagaget. Finns det fler där ute med liknande berättelser. 

• Svar på tråden Tvilling gravid trots Mega Blödning, Orolig!!
  • Gege

Vad är förtidsbörd ska det ju stå :).

Urs vad jobbigt Angla. När ska du göra ultraljud nästa gång? Vart ska du skriva in dig? Bor du i sthlm? Jag fick tips om barnmorskorna i gamla stan. Ringde dit och fick jätte bra feeling på en gång. Verkar super gulliga.

• Angla

Jag har en BM i Vasastan. Nästa VUL är imorgon på IVF kliniken. Jätte rädd och stålsätter mig och intalar mig att det är kört så besvikelsen blir mindre imorgon ...

Angla - mamma till slut
  • Poufie

Hej,
    är också gravid med tvillingar, är i v. 16+4 idag, och allt ser bra ut :)
    Hade också blödningar runt v. 8, men klumpar :/ så gick runt och var jätteorolig tills första ultra (som jag gjorde när jag var i 10+3), men allt var i sin ordning och det visade sig då att det var två stycken , härligt :)
    Så det låter som det händer de allra flesta, vet inte om det gör det för de som har "vanlig" graviditet, kanske det kan ha något med att göra att de tar dubbel plats?  
    Men som sagt, tror inte att det är något att oroa sig för, eftersom de flesta verkar ha allt från inga blödningar till en hel del under de första månaderna :) 

• Angla

En orsak till blödningarna kan vara att livmodern växer snabbare och inte riktigt hinner med då brister kärl som ger blödningar. Kan också vara sköra slemhinnor. Känslig livmodertapp. Osv Men vad hjälper det när det också kan vara MF/MA

Angla - mamma till slut
  • Gege

Angla det kommer gå bra imorn. Men jag vet att man är expert på att intala sig att det inte kommer gå bra. Man tror på något sjukt sätt att man skyddar sig mot att bli besviken. Men det spelar juh ingen roll man blir besviken endå.
    Skriv gärna imorn och säg hur det har gått.

Välkommen till tråden Poufle. Intressant det där att så många med tvilling graviditeter har haft störtblödningar. Man tycker ju bara att dom borde kunna säga nånting vad det kan bero på när man varit på tre VUL på en vecka :) 

• Poufie
    Gege skrev 2013-11-19 12:20:17 följande:
    Angla det kommer gå bra imorn. Men jag vet att man är expert på att intala sig att det inte kommer gå bra. Man tror på något sjukt sätt att man skyddar sig mot att bli besviken. Men det spelar juh ingen roll man blir besviken endå.
    Skriv gärna imorn och säg hur det har gått.

Välkommen till tråden Poufle. Intressant det där att så många med tvilling graviditeter har haft störtblödningar. Man tycker ju bara att dom borde kunna säga nånting vad det kan bero på när man varit på tre VUL på en vecka :) 
    Jo jessus, då skulle de ju kunna tala om för en att man ´spricker´ lite extra i livmodern eller vad det nu beror på, och eftersom de flesta verkar haft det runt v. 8 så måste det ju vara något som händer i kroppen just då! :)
  • Gege

Jag hade dock min blödning i v6 men som sagt det är väl olika. Jag blir lite tokig av att små blöda hela tiden. Man går liksom på helspänn och tror att det helt plötsligt ska börja rinna och komma klumpar. 

Jag hoppas verkligen att det är våran tur nu. Jag fyller endå 33 i sommar och min sambo 40 i Feb. Vore den bästa 40-års presenten ever har han sagt :) 

• Gege

Stort Lycka till idag Angla. Hoppas verkligen att allt är som det ska. Efter alla dom där IVF försöken så är det verkligen DIN tur nu.

Kram 

• modsey

japp blödde från v 5 till veckan 17-18. Var så säker på att det blev ett missfall att jag drack öl på semestern! (  inte massor men en halv några gånger)
    Kom hem o beställde ny tid för skrapning och där konstaterade de att de inte alls var ett missfall ( var då i v. 12) och i dag har jag två vilda helt friska femåringar.

Mer vanligt att man blöder vid tvillingar men har också varit med om det med enlingar

• Gege

Modsey...vad sjukt egentligen. Men jag har hört fler än du med typ exakt samma historia. Jag hade verkligen en störtblödning i v 6 och var helt knäckt då jag var övertygad om missfall. 

Men jag måste bara få fråga. Du säger att du blödde från v 5-17 nånting. Hur mkt blödde du? var det varje dag och när det kom hur mkt var det? Hur lyckades du inte bli panikslagen varje gång som jag :). jag blödde ingenting igår. Sen imorse när jag gick på toa så rann det ner och hade kommit en del i trosskyddet (Ursäkta detaljer). Min kille påstår att det som var i trosskyddet var gammalt blod men kan endå inte sluta NOJA!! 

Svar på tråden Tvilling gravid trots Mega Blödning, Orolig!!