Bonusmamma sen elva år tillbaka. Håller helt klart med dig om att barnens pappa inte ska vara med i denna diskussionen. Det är du, din blivande sambo o barnen (gamla som nya)som bildar en ny familj. Barnen har ju även en till familj, med sin pappa o eventuella nytillkomna familjemedlemmar där. Barnets två familjer behöver ibland interagera med varandra, och det bästa är naturligtvis om man kan ha en öppen kommunikation o stötta/respektera varandra, men varje familj måste själva hitta sitt sätt att fungera.
Angående att flytta ihop i ert hem så är det för mig ett STORT nej! Jag gjorde samma sak när jag o min man skulle flytta ihop. Det blev aldrig mitt hem oavsett om det var "ok" för mig att ändra på saker. Det är ändå alltid så att man just "ändrar" ngt befintligt, o då känns det ofta som om man måste be om lov, istället för att skapa ngt gemensamt. Det sprack för oss o vi separerade efter ungefär ett år som sambos. En stor orsak var just att det aldrig blev mitt hem. Vi hittade tillbaka till varandra, skaffade ett gemensamt boende o numera är vi gifta den flera år tillbaka och har utökat vår familj med syskon till bonusen.
Sedan så är det visst viktigt att prata igenom saker innan nu flyttar ihop - MEN, håll en öppen dialog även efter att ni flyttat ihop. För av erfarenhet vet jag att det sällan blir exakt som man föreställt sig... Även om han VILL gå in o ta ett föräldraansvar så är det fullständigt omöjligt att veta vad det innebär om man inte levt med barn i en föräldraroll tidigare. Det vet nog alla som blivit föräldrar att livet förändras mer än man kunde tänka sig - fokus, ekonomi, vuxentid, fritid - allt ändras. Det kan även komma som en chock när man inser att man inte bara ska rätta sitt liv efter sin nya sambo, som man valt att leva med, och dennes barn - som man ju faktiskt oxå valt. Men där finns ofta en förälder till att ta hänsyn till o ibland även dennes nya o nya barn.. Man kan oxå vilja gå in i en viss roll men efter ett tag (ett år kanske eller ännu längre) inse att man kanske måste ändra på den rollen.
Iallafall - om han vill ta ett föräldraansvar, och det passar dig och barnen, så är det ju viktigt att han får lov att ta den rollen i alla aspekter. Både det jobbiga o det positiva. Vara med o sätta regler, hålla efter dem, besluta om umgänge (tycker jag ändå man ska vara med om då det påverkar hela familjen) när det tex gäller att ändra dagar, besluta om semesterumgänge osv.
Det ekonomiska är även det viktigt att tala om. Ska ni ha gemensam ekonomi? Ska du betala för ditt barn? (Tex hyran, mat, aktiviteter, kläder osv). Det är svårare att börja med separat ekonomi efter ett tag med gemensam än att göra tvärtom.
Jag flyttade ihop med min man utan att ha pratat speciellt mkt alls om sådant. Det är bra NU, men det har ju varit en del problem längs vägen.. Dock aldrig angående min "roll". För både mig o min man var det självklart att jag skulle vara med fullt ut om vi nu skulle satsa. Annars hade det inte funkat för ngn av oss. Men set är så VI ville ha det, det är ju långt ifrån alla som väljer att leva som vi gör.
Har du frågor så svarar jag gärna om jag kan, men det var detta jag spontant kom på nu.
Jo, en sak till - om ni planerar egna barn anser jag det MYCKET VIKTIGT att ni gemensamt sätter upp regler för hur det skall fungera i er familj. För oavsett om han har en föräldraroll till dina barn så blir han förälder till era gemensamma barn. Och då är det en fördel att ha ungefär samma tänk angående uppfostran o vad man förväntar sig av varandra o barnen. DET är viktigt att prata om ;)