• Ylle99

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Gratulerar till en lyckad möhippa, Calqyl! Skönt att verkligen få ha roligt och bara kunna roa sig. Jag är ju inte gift själv så nån möhippa har jag inte varit med om men det måste vara en härlig känsla att alla är där för bara ens egen skull och att de planerat och ordnat för en. Sånt får en ju att uppskatta det goda i livet :).

Orka - har ni bokat nåt ultraljud? Vi hade vårt första i v9. Det var nervöst. Men det fanns som tur var ett litet hjärta där.

Jag har varit lite orolig över tystnaden från dig, inte för att det gått ovanligt lång tid utan inlägg, utan mest för att man är rädd att nåt ska gå fel i början. Skönt att allt fortfarande är bra med dig!

Hm, har nog inga bra tips till festen. Jag skulle nog bara sagt att "jag kör ikväll" om nån skulle vara nyfiken. Personligen har jag svårt att krångla in mig i svepskäl och lögner, även om de är tämligen oskyldiga.

Visst är det jobbigt att folk lägger sig i. Jag upplevde min första tid som gravid som otroligt personlig.

Jag mår bra, tack. Jag börjar väl inse att jag inte kan hålla samma tempo dock, som innan. Jag har de senaste åren fyllt min tid synnerligen noggrant med jobb, träning och den kör jag sjunger i. Är just nu helt slut. Igår fredag jobbade jag faktiskt inte över utan åkte hem när man ska (!). Sen låg jag i sängen och soffan och halvsov hela kvällen. Är fortsatt trött idag och har sovit i eftermiddag. Stressa inte, säger folk. Nä, lättare sagt än gjort. Stressar iofs inte så mkt utan försöker beta av en sak i taget. Men högen med arbete bara växer...

Jag är i v23 nu och har en såpass tydlig mage att folk kan se att jag är i "tillståndet" . Har blivit lite rundare om rumpa och lår, annars har jag inte gått upp så mkt alls, märkligt nog. Var lite orolig för det i början men sen växte magen och nu sparkar och lever den lille varje dag så då känns det ändå som att allt är som det ska.

Om två veckor är det dags gör nästa träff hos bm.

Jag har köpt lite bebiskläder. Köpte efter ultraljudet i v19. Svårt att låta bli!

Nä, ska inte gå på mer om mig. Måttligt roligt för den som inte lyckats ännu :(.

Har ni bestämt vad nu ska rösta på ännu ;)? Jag är klar över riksdagsvalet, men till kommun och landsting är det svårare.

Ha en skön lördagskväll!

Kram

• Ylle99

Orka -det var nog jag som tyckte tiden gick långsamt och som oroade mig i onödan!

Det var vaginalt ul som gällde. Min läkare sa att det blir utanpå-ul från v12 typ. Jag gick också till min lokala läkare. Jag har inte haft kontakt med rmc sedan jag på testdagen skulle ringa dem och meddela resultatet.

Jag är lärare, högstadiet. Men vi har inte ferietjänster som de flesta lärare har, utan vanliga 40-timmarsveckor med semester. Men att hinna allt på 40 timmar är tämligen svårt. Nu börjar det bli dags för lite rättning eftersom vi varit igång ett tag. Men det är sånt jag sällan hinner inom den ordinarie tiden. Som sagt, funkar annars att hålla högt tempo och jobba över mkt, men är rädd för att inte orka riktigt den här hösten.

Ojojoj, försenad mens...håller en tumme ;).

Smiley från min telefon funkar inte, iaf inte de där gula gubbarna man klistra in. Det blir bara frågetecken, därför använder jag semikolon/ kolon och parenteser ;).

• Ylle99

Mkt förkortningar i forumsvängen ;).

Glömde kommentera banandräkten i mitt inlägg, låter som en fantastisk dräkt :).

Håller med...bedrövligt valresultat. Vi gick och la oss båda två här i söndags kväll med mkt tunga sinnen.

Calqyl -nåt nytt på mensfronten?

Hm...maskerad... Man vill ju hitta en lagom utstyrsel. Hade du haft Calqyls banandräkt hade du kunnat ta på dig en pyjamas utanpå ;). Det är lätt att komma på karaktärer men svårt att klä ut sig till nån som ser hyfsat normal ut. Om du har nån grå klänning med förkläde och tar med dig en gitarr i fodral och sjunger lite käckt så kan du vara Maria i Sound of music ;). En verklig partyhöjare ;). Men då behöver du inte ha nån ursäkt till varför du inte dricker ju! :) haha!

Eller så har du på dig alldagliga kläder och beter dig fyrkantigt/säger konstiga saker till folk och bara pratar utredningar. Sara (heter hon så?) i Bron.

Nä, jag ska inte klämma fram fler korkade idéer nu ;). Dags att sova!

• Ylle99

Hej på er!

Orka- om känslorna ändå kunde vara lite mer logiska...men icke. Man borde ju inte fortsätta vara avundsjuk när man väl lyckats bli gravid men det är väl svårt att släppa den delen av sig själv, så snabbt. Det tar tid antar jag att ställa om sig själv, till att ha gått över till "andra sidan" ( ;) ).

Vem som är först i en familj eller släkt är ju strunt samma!!! Egentligen. Och vad okänsligt av din farmor. Ärligt talat. Otroligt klumpigt.

Det som är viktigt är vad du och din man kommer få uppleva tillsammans och att ni två kommer få dela graviditet och så småningom, bebis.

Hur mår du, orka?

Calqyl- hoppas det blir positivt utslag nu snart!

Vilken ring du har fått! Jag skulle knappt våga ha på mig en så värdefull ring :). Jag skulle vara så rädd att tappa den. Men man vänjer väl sig ;).

Vi var hos barnmorskan i veckan och allt såg bra ut. Magen låg på kurvan som den skulle och mina värden var också bra. Nu börjar det bli verkligt, att det är en bebis i magen. Måtte allt gå bra nu bara.

Ha en bra vecka!

• Ylle99

Hej på er!

Orka- om känslorna ändå kunde vara lite mer logiska...men icke. Man borde ju inte fortsätta vara avundsjuk när man väl lyckats bli gravid men det är väl svårt att släppa den delen av sig själv, så snabbt. Det tar tid antar jag att ställa om sig själv, till att ha gått över till "andra sidan" ( ;) ).

Vem som är först i en familj eller släkt är ju strunt samma!!! Egentligen. Och vad okänsligt av din farmor. Ärligt talat. Otroligt klumpigt.

Det som är viktigt är vad du och din man kommer få uppleva tillsammans och att ni två kommer få dela graviditet och så småningom, bebis.

Hur mår du, orka?

Calqyl- hoppas det blir positivt utslag nu snart!

Vilken ring du har fått! Jag skulle knappt våga ha på mig en så värdefull ring :). Jag skulle vara så rädd att tappa den. Men man vänjer väl sig ;).

Vi var hos barnmorskan i veckan och allt såg bra ut. Magen låg på kurvan som den skulle och mina värden var också bra. Nu börjar det bli verkligt, att det är en bebis i magen. Måtte allt gå bra nu bara.

Ha en bra vecka!

• Ylle99

Orka- håll ut! Snart är förhoppningsvis illamåendet över! Ät när du behöver så minskar säkert illamåendet lite.

Vad spännande med ultraljudet!!!

Ja, Calqyl...när var det dags egentligen? När blir ni äkta makar?

Om ungen sparkar, jo, det gör han ordentligt. Magen putar iväg åt alla möjliga håll när man ligger och tittar på den på kvällen. Det känns också väldigt tydligt.

Blev det frysförsök nu Calqyl? El skulle ni vänta till efter bröllopet?

• Ylle99

Stort grattis till bröllopet, Calqyl! Härligt att höra att du är nöjd och glad över bröllop och resa :). Jag kan tänka mig att det blir en rejäl kick framåt och att du och din man får ny energi att genomföra ytterligare försök. Jag hoppas det i alla fall.

Jag är beräknad till mitten av januari. Tiden går så väldigt snabbt och helt plötsligt är det inte så jättelångt kvar. Att det är en bebis i magen blir bara mer och påtagligt. Det är först nu som jag börjar känna mig lite stor... Nu är det allt färre tröjor/skjortor och liknande som sitter snyggt. Det ser ut som om jag optimistiskt köpt något i X-small när jag egentligen behöver M/L ;).

Hoppas verkligen det går vägen för er nu, Calqyl! Det är er tur nu. Så är det bara.

Vad roligt med ultraljudet, Orka! Sån märklig känsla att se att det faktiskt finns något där. Det är inte så långt kvar tills du har passerat v12, eller?

Nähä, dags att sova. Ha det bra!

• Ylle99

Va' roligt med USA!!! Vart ska ni mer exakt (om du vill avslöja)? Vi var i NYC för ett par sen och är jättesugen på att åka igen. Vi hade sjuk otur med vädret så allt var stängt pga stormen så vi har massor att ta igen ;).

Om jag hunnit vänja mig vid tanken på att bli mamma...Jag vet inte. Att något är i magen är ju väldigt påtagligt såklart vi det här laget. Vi var på amningsinformation och då blev ytterligare verkligt. Har köpt en del kläder.

Jag har också börjar vänja mig vid att jag inte ska vara på jobbet i vår. Så...ja, är nog hyfsat med mentalt vad gäller att vi ska bli föräldrar.

Har börjat läsa på om nästa fas, nämligen förlossningen och olika smärtlindringar. Även om risken är liten så föder ju en del väldigt mkt för tidigt så jag tänker att det är bra att börja förbereda lite.

Hur mår du nu, orka? Fortfarande illamående? När blir nästa återbesök? Har ni funderat på kubtest? När är du beräknad?

Vad tråkigt att ni inte fick berätta själva om graviditeten! Det är ju såklart er grej och dessutom något väldigt personligt.

Nu ska det bli riktigt skönt med helg!

Hoppas ni mår bra och får en toppenhelg!

• Ylle99

Hej på er!

Calqyl, vilken otur det vore om återinföringen och intervjun blir samtidigt! Hoppas det inte blir så. Är det ett jobb närmare där du bor? Om jag fattar det rätt åker du en bit?

Vad gäller smärtlindring har jag inte tänkt så mkt utan jag har börjar läsa på om de olika alternativen och förlitar mig sen på personalen att de vet vad de gör och ger mig. Jag tycker det är så svårt att sätta mig in i hur det kommer vara när det väl sätter igång. Förmodligen kommer fler tankar dyka upp när vi varit på förlossningsinfon som vårt sjukhus anordnar. Eftersom du frågar, Calqyl, är det nåt du själv har tänkt på?

Det är ju lurigt det där med att planera resor när man håller på med ivf och grejer, men att hålla tillbaka med livet i övrigt funkar ju inte heller. Jag tror det är bra att leva på som vanligt. Tar det sig nu så löser det sig med en resa också. Lite mer att ordna mer matmässigt (beror väl på vilket land man åker till iofs) men annars går det säkert bra!

Vi gjorde KUB. Jag är ju 34 men inte var det helt självklart för det. Men vi resonerade som så att får vi hög sannolikhet så får vi tid att ställa in hos på att barnet kanske har Downs.

Sen är det ju så att det finns väldigt många andra syndrom och sjukdomar inte syns vid vare sig Kub eller ultraljudet i v18. Vi har flera vänner som tyvärr fått uppleva sjukdomar och sorg vid förlossningen och tiden kring denna. Inga garantier finns trots tester och dylikt. Det är vi väldigt medvetna om.

Men hittar de något galet hinner man förbereda sig.

Nu måste jag fokusera på Downton ;)!!!

Ha det så bra!

• Ylle99

Va bra att återföringen och intervjun inte krockade!

Förstår verkligen att du hoppas på det nya jobbet. 22 mil är ju en del! Hoppas det går vägen!

Hm...förhoppningsvis slipper du både blöda och må illa under resan, samtidigt som du är gravid såklart :). Men önska inte illamående...det beror väldigt på i vilken grad man mår illa men hela du påverkas och i värsta fall går du omkring och är på vippen att kräkas hela tiden. Men nu ska vi inte va såna, utan hoppas att allt går bra :).

Jag trodde innan att man körde återföring i samband med den vanliga ägglossningen, och inte så långt efter.

Det du skriver låter ju rimligt, gällande att få en blödning. Har ingen aning om hur det funkar. Eller uteblir mensen om embryot fäster kanske...att den liksom sveps med i graviditeten? Knepigt!

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?