• Ylle99

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Orka- det hade kunnat vara jag som skrivit det där. Åh, vad jag känner igen mig i situationen!

Jag har diskuterat bostadsområden men konstaterat att "nä, där vill jag inte bo, sitta där bland en massa barnfamiljer och titta."

Och samtidigt som man säger det får man som en lite tagg i rösten och stämningen blir sådär lite dämpad ;).

Till slut orkar man ju inte dölja allt! Jag har haft turen att ha många bra kollegor inkl en stöttande chef så det blev under våren inte så väldigt svårt att berätta. Sen orkade jag inte få frågor om det, men det fattade de flesta. Det räcker ibland med att vissa vet, sen är det bra där.

Sen hade jag ju oturen med en kollega som älskade att sprida min och sambos angelägenheter till precis hela arbetsplatsen, t om till en annan enhet.

Orka, om du ska jobba med dessa människor i höst och du känner förtroende för dem så är det kanske lila bra att låta dem veta.

Men vad det ska krångla för dig, Calqyl!

Kunde de inte lika gärna hjälpt dig? Skicka remiss...hoppas de ändå skyndar på. Hopplöst att gå vidare, eller iaf försöka gå vidare, när det inte blir klart :/.

Vi fick väldigt goda nyheter idag hos läkaren! Pyret sprattlade och levde runt. Helt otroligt och mycket konstigt. Tänk att det äntligen händer oss. Och vi känner oss så priviligierade som fick lyckas på första ivf-försöket! Jag som har sparat och inte vågat göra av med pengar eftersom jag tänkt att vi säkert måste gå vidare privat när de landstingsfinansierade försöken var över.

Måste säga att vi har fått till en väldigt vettig tråd! Ibland när jag läser trådar på det här forumet undrar jag lite över mänskligheten...men här inne känns det tryggt ;).

• Ylle99

Men Gud vilken mardrömshippa! Fy, vad hemskt! Jag hade nog åkt därifrån med nån slags ursäkt, beroende på hur väl jag kände bruden iofs. Vet att jag haft såna planer innan när jag inte vetat vilka människor jag ska träffa. På en möhippa tog jag bilen just för att kunna dra ifall det blev outhärdligt.

Usch... Kunde inte nån haft vett att tala om nåt annat med dig? Antagligen hade de alla haft lätt för att bli gravida och hade väl ingen tanke på att det där kan variera.

Kanske, kanske kan man ändå lära sig nåt av det. Så brukar jag tänka även om nåt är skitjobbigt så kanske man ändå går vidare och blir mer stärkt inför andra situationer. Man gör sig förberedd med olika fraser eller ursäkter nästa gång.

Jag hoppas verkligen innerligt att ni lyckas till hösten!!! Vet ni när era kliniker öppnar igen efter sommaren?

Vi var på inskrivning idag. Hade bra värden förutom lågt blodtryck. Mkt info i övrigt.

Calqyl, hur går det med dig?

• Ylle99

Hej igen!

Jag har varit bortrest ett par dagar men är hemkommen nu. Vi har haft det jättebra, sett och upplevt massor på några dagar, men storstäder tar på krafterna så jag njuter av tystnaden här nu ;).

Calqyl - vilken hemsk upplevelse det måste varit! Att man ska behöva gå igenom så mkt, herregud. Jag har inte hört så många missfallsberättelser men det låter ju fruktansvärt.

Du skriver att du fått bättre bemötande på ditt hemsjukhus än på ivf-kliniken. Skönt att du fick ett bra bemötande nu när det här hände! Man är ju så tacksam att man får hjälp och omtanke när man är sjuk. Däremot var det tråkigt att du inte fick samma bemötande på din ivf-klinik. De ska ju ändå vara experter inom området.

Jag har haft turen att ha träffat så omhändertagande barnmorskor och undersköterskor under de här månaderna. Det har ju blivit några stycken vid det här laget.

Vilken otroligt dum fråga och kommentar från din vän. Visste hon om att du gjort ivf?

Åh, hade nog svarat något mkt kort utan hälsningsfras eller avslutningsfest. Eller kanske beskrivit allting som hänt och hur det känns? Nja...jag hade nog gärna velat det men inte vågat.

Helt ok med detaljerna! Ös på ;).

• Ylle99

Ha det så bra, Orka! Glöm allt ni är uppe i och njut av ledighet och allt fint livet ändå har att ge!

Kram

• Ylle99

Hej på er!

Kul att höra från er igen. Här är semestern slut och jag är tillbaks på jobbet, vilket känns helt ok!

Det låter som att ni gjort ert bästa för att koppla bort det tråkiga i livet och istället kunnat fokusera på det positiva! Sen är det ju bedrövligt att man ständigt blir påmind om sorgen när folk lägger sig i och ställer korkade frågor.

Calqyl- vilket härligt paddlingsäventyr ;). Beundransvärt att du ens gav dig ut!

Jag var bortrest i helgen och träffade en massa människor, de flesta i vår ålder. De senaste åren har jag, liksom ni fortfarande får göra, välja umgänge och samtalsämnen för att slippa sitta och lyssna på gravidsnack, blöjor och krämpor. Ofta har jag ämnat bland killarna. De sociala sammanhangen blir väldigt strategiska..tja, ni vet. Men nu...helt plötsligt var man delaktig och jag kunde prata med alla och kunde sitta kvar när barngrejer avhandlades. Det var som om jag helt plötsligt hade löst nån hemlig biljett till gemenskapen! Och samtidigt... Utanförskapet jag känt ligger ju inte så långt borta och jag vet ju att så många fortfarande känner det. Det gör att det är svårt att glädjas helt och helt och hållet prata om det. Det är svårt att förklara...

Är ändå evigt tacksam över att jag får vara med om det här!

Det börjat synas lite och några har frågat och pekat på magen. Har det stora ultraljudet om nån vecka.

Drömmen om ett barn - jag känner igen titeln men har inte sett det. Finns det att se på nu?

Antar att era kliniker så smått börjar öppna efter semestern? Har ni fått några datum än eller liknande?

Kram på er!

• Ylle99

Hej igen!

Imorgon håller jag tummar och tår för att allt går bra, Orka! Nu ska det banne mig fästa och leva vidare!

Visst är det så att man har lärt sig mkt under åren man kämpat. Jag har blivit så mkt mer ödmjuk inför hur livet kan bli och olika livsöden. Även om man inte är glad över deppiga barnlöshetsår, så måste man ändå se att det går att ta med sig lärdomar och insikter, både om sig själv och rent allmänmänskliga.

Jag hade tänkt vänta några dagar till med att berätta på jobbet men det börjar bli svårt... Jobbar med barn/ungdomar och det kan ju komma en del spontana frågor då och då kanske man först ska berätta för de närmaste kollegorna.

Åh, så roligt med ert bröllop, Calqyl! Jag förstår om du inte vill berätta så mycket för att inte blotta dig, men något kanske ;) ?

Stort eller litet? Kyrkligt/borgligt?

Du berättar såklart bara det du vill! :)

Hm, lite märkligt att du blivit så glömsk, Orka. Eller...det kanske inte är så konstigt. Förhoppningsvis kommer minnet tillbaka snart igen! Självklart glömmer vi alla en del som skrivits här (jag gör iaf det), tror det är ok med alla att vi frågar igen ;).

Här har det regnat hela dagen, förhoppningsvis blir det lite bättre i veckan. Ha en bra vecka!

• Ylle99

Det låter komplicerat, orka. Det låter ganska ohållbart också... Att göra insättning och sen vänta på resultat är ju nog med ansträngning och anspänning. Det låter som ni hade en deal men låter på dig som om knappt tror att den håller just nu.

Försök att hålla allt så enkelt som möjligt. Är det rätt läge att åka iväg till svärföräldrar?

Kanske tänker ni att det gör att man skingrar tankarna, och väntan blir kortare. Så är det säkert. Samtidigt låter det tufft att hålla god min.

Det låter inte roligt att du ska behöva oroa dig för din mans humör. Som sagt, det räcker med påfrestning som det är!!! Varför reagerar han så att det går ut över dig?

Att du känner av mensvärk nu kan ju tyda på både ett lyckat försök och ett mindre lyckat.., håll ut!

Känner mig urdålig på att ge goda råd just nu, orka. Men ut på svordomar och alla känslor. Skit i att hålla god min.

Vi har tre i frysen. Men ska vi ha ut nåt av dem så blir det väl mot betalning eftersom vi då (om allt går väl, ta i trä...) redan har ett barn. Men en sak i taget!

Vi var på ultraljud igår och allt såg bra ut, tack gode Gud! Vi börjar nog fatta vad som händer. Vi fick reda på kön dessutom, vilket gjorde det ännu mer konkret. Läskigt! :)

Jag har börjat berätta på jobbet och gud vad svårt det var! Fick inte alls ur mig orden! Det blev totalstopp! Jag behövde alternativa formuleringar till idag och kom på att jag kan säga att jag till våren kommer på föräldraledig. Det funkade mkt bättre att säga.

Slott och grejer! Härligt! Det blir ju säkert helt fantastiskt! :)

Härlig deal med din pappa ;). Han betalar men vet inte summan, haha!

Håller tummarna för dig, orka. Både fysiskt och psykiskt. Kram

• Ylle99

Hur har det gått med embryot, Orka?

Förstående chefer underlättar livet massor! Tummen upp på det!

• Ylle99

Jag hoppas verkligen att den sena mensen tyder på rätt sak!!! Du redogör tydligt för dina symptom och tja...det kan ju tyda på båda resultaten. Det är ju fruktansvärt irriterande att "före mensen"-symptom i så hög grad är lika gravidsymptom.

En slags vakuumperiod...bara vänta och se.

Calqyl- tuff shoppingrunda. Vissa vänner är ju lättare att berätta för andra... Med någon vän kände jag att det blev svårt att fortsätta umgås utan att berätta eftersom det hade blivit en så stor del av mig. Men när hon messade nyheten om att hon väntade sitt tredje barn så kände jag det var dags att berätta. Men det där är ju väldigt individuellt. Man måste ju känna själv vad som känns rätt.

Jag skriver alltid från mobilen...därav lite väl korta stycken och förklaringar från min sida. Inte helt lyckat alltid ;).

Av någon anledning fattade jag aldrig att det fanns vettig litteratur att läsa om barnlöshet. Jag tror att jag tänkte att det ju är så pass ovanligt osv. Jag hänger ändå på bibblan ibland och läser böcker. Jag sökte bara efter bloggar och info på nätet. Så lite snopet när jag i helgen besökte biblioteket för hitta roliga böcker om att vara gravid, i kategorien bredvid den jag sökte efter, hittar massor sv böcker om barnlöshet! Åh, vad jag hade velat hitta dem tidigare! Lånade ändå en bok faktiskt. Så vill ni känna lite gemenskap på rekommenderar jag medicin-hyllan.

• Ylle99

Haha, vilka fantastiska nyheter!!! Grattis i mängder!!! Äntligen!!!!

Att det skulle ta så lång tid innan det gav utslag!

Fira nu att det äntligen har tagit sig! Grattis än en gång!

Kram

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?