• Ylle99

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Än en gång, Calqyl, jag är så glad för din skull! Jag tror det är många som oroar sig de där första veckorna så du är nog i gott sällskap ;). Jag tror inte det ska vara nån fara med en flygtur.

Noomi - va roligt med USA! Och du har snart passerat halva tiden som gravid. Tiden går så väldigt fort! Den sista halvan är ju lite roligare, tycker nog jag iaf. Det är ju då man verkligen blir varse att det finns något där inne.

Orka- nu är det verkligen inte lång tid kvar! Jag gick upp minst 15kg. Det var det vågen visade sista gången jag vägde mig. Sista veckan svullnade jag upp väldigt. Benen var som stockar så det var nog några kg till ;).

Har ni hunnit med nåt barnvagnsinköp? Har du börjat läsa på/förbereda dig inför förlossningen? Det som händer händer och det är svårt att styra över vad dom sker, men jag tror det är klokt att vara lite påläst om de olika smärtlindringsmetoderna.

Det är så roligt att följa alla! Det är ju en sån fantastisk resa när det väl funkar. Det är värt att kämpa för!

• Ylle99

Orka- jag känner igen det där rastlösa från andra höggravida. Har man energi tror inte jag det är farligt att vara igång! Sen behöver man ju inte gå på värsta träningspassen eller påbörja renovering ;) men att göra roliga saker är säkert bara bra. Man kan ju inte gå runt och bara tänka på att just ta det lugnt ;).

Calqyl- det låter bra med lite symtom. Man vill ju gärna känna nåt ;).

• Ylle99

Grattis i efterskott, Calqyl!

Jag tror inte det är nån som helst fara med att flyga :). Den lilla bönan ligger så väldigt inbäddad så flyg du på ;). Men jag förstår att du nojar...man blir ju världsbäst på det. Håller tummarna för att det inte blir kräkfest imorgon!

Ja, amning kan verkligen vara ett kapitel för sig! Jag tror det är viktigt att vara beredd på att det kan vara tufft annars kanske man lägger ner ganska tidigt i tron om att man inte kan. Hade inte jag lyssnat på all info om hur bra det faktiskt är för barnet hade jag nog gett upp. Första månaden var jättejobbig! Ett slags krig utkämpades varje gång och det där om att det ska vara så naturligt kändes som ett hån. Men en dag fick han till slut tag om bröstet och sen rullade det bara på! Nu är det guld värt! Men jag kan förstå om man inte orkar kämpa på utan ger upp, särskilt om man är ensamstående. För en del funkar det ju direkt så det är bara att hoppas att din bebis hoppar upp på ditt bröst och börjar suga med hjärtans lust ;).

• Ylle99

Åh! Hurra och grattis Orka!!! You did it! ;)

Ta det lugnt nu och vila upp er så får du berätta mer sen. Kram

• Ylle99

Åh, Calqyl! Grattis! :) Fantastiskt! Hur känns det?

Vilka goda nyheter i vår tråd! Först bebis i söndags och nu ett pickande litet hjärta :).

När är det beräknat, Calqyl? December?

För min egen del är det ett år sen som jag blev inlagd på sjukhuset och fick veta att ett litet frö hade börjat gro. Tiden går snabbt men mycket fantastiskt har hänt sen dess. Och så många nya erfarenheter :).

Kram på er!

• Ylle99

Roligt att höra från dig, Orka! Jag har väntat med spänning på lite mer nyheter från dig.

Skönt att höra att amningen funkar! Toppen!

Hur känner du dig då? Jag kände mig ganska tom efter förlossningen. Mentalt, alltså ;). Det är svårt att förklara men tom är ett ord som hyfsat beskriver läget. Och vad var det där för liten unge som låg i sjukhusets babynest? En del känner visst omedelbar lycka och för andra tar det tid att känna något som kan liknas vid lycka. Jag tillhör den senare gruppen, helt klart. Det är sjukt konstigt att få barn, helt enkelt.

• Ylle99

När var det du skulle ha, Noomi?

Bra ändå att försöka förbereda sig inför tiden efter förlossningen, även om det är supersvårt att föreställa sig hur det kommer bli. Jag tyckte det var väldigt svårt att tänka så långt fram och var mest fokuserad på nuläget.

Vi hade ju "turen" att vara kvar på sjukhuset när vår kille fötts så vi fick hjälp med allt. Verkligen allt! Vi kände oss så väldigt väl omhändertagna. På så sätt slapp vi en en osäker första tid hemma själva. Det ska nog ändå gå bra, ska du se! :)

Ni som är gravida, mår ni bra?

• Ylle99

Calqyl - vid jul då :) men sen vet man ju aldrig ;).

Ja, han var kvar när väl vår pojk hade kommit. Tror det brukar vara så ifall inte det är extremt fullt på BB just då. Eller missförstod jag dig nu? Du menar vid förlossningen? Varför är du orolig? Något särskilt du tänker på?

• Ylle99

Kul att höra från dig, Orka!

Känner igen det du skriver om att man är van vid att vara effektiv men nu...gah! Man får inget gjort och jag tyckte det var sjukt jobbigt i början. Nu är jag bättre på att accepterar att det tar den tid det tar ;).

Calqyl, hoppas illamåendet blir bättre!

Kram på er

• Ylle99

Hej på er!

Va' tiden går fort! Sommar redan och magar och bebisar växer :). Roligt att höra att det går så bra för alla :). Ok, Calqyls illamående låter ju inte toppen men det går ju som väl är över och det är för en god sak. Hoppas det blir bättre snart!

En månad gammal bebis alltså, Orka. Fantastiskt! Att följa utvecklingen hos sin bebis är så himla roligt, roligare än jag hade föreställt mig! Härligt med leenden! Skönt att höra att amningen går bra! Och att hon dessutom tar flaska, superbebis ;).

Vår kille är snart sex månader :). Han är nyfiken på omgivningen och vill ta, känna och smaka på allt.

Vi har haft en hektisk tid då vi har köpt en större lägenhet och då följaktligen måste sälja den vi bor i. Vi glömmer bort att vi inte är två vuxna som kan städa, måla, fixa, röja, bära på heltid eftersom vi har en liten kille som kräver sitt. Frustration... När vi väl insåg detta gick det bättre och förväntningarna på vad vi skulle hinna blev mer realistiska. Nu håller vi tummarna för att allt slit ska löna sig och att det blir ett gäng budgivare :).

Vi gjorde tillväxtultraljud också. Det ingick liksom i att vara "ivf-are" men de skulle ta bort det momentet nu tydligen.

Har du anledning att tro att nåt är galet? Allt kommer säkert gå jättebra! Sen är det väl inte dumt att ändå tänka igenom olika scenarier för att vara så förberedd det går.

Nähä, dags att fortsätta fixa lägenheten!

Ha en skön söndag!

Kram på er

• Ylle99

Hej!

Roligt med större boende, Orka!

Jag blir lite orolig och fundersam av ditt sista stycke. Att känna sig nedstämd efter förlossning är ju inte särskilt ovanligt och för en del går det över snabbt men för andra blir det mer långvarigt.

Har du haft ditt återbesök hos bm än? När du har det tycker jag att du ska ta upp dina känslor och tankar. Hur man mår som mamma kom även upp på BVC vid någon av kontrollerna och jag fick svara på frågor och kryssa för huruvida jag kände mig nedstämd eller om jag hade svårt att ta mig för saker. Hur det här ser skiljer sig säkert mellan länen men nån slags "koll" kommer säkert.

Gå inte för länge och känn som du gör.

Hoppas ni andra mår bra i värmen! Man är ju varm som gravid redan så när det närmar sig 30-strecket ute är det ju inte helt skönt, vill jag minnas.

• Ylle99

Hej!

Bra att du mår lite bättre, Orka. Skulle det komma tillbaka, ta hjälp!

Noomi, vad gäller smärtlindring så använde jag mig av lustgas och epidural. Jag tog också ett bad vilket funkade inledningsvis.

Jag lät mig helt guidas av bm och det kändes bra tyckte jag. Jag hade dock hunnit läsa på i förväg, något sånär iaf, så jag hade lite koll. I övrigt fick jag morfin, bricanyl, sömntablett och gammal hederlig alvedon ;).

Jag har tidigare varit väldigt restriktiv med smärtstillande och tyckt typ att man ska "härda ut" (gällande "vardagssmärtor", typ huvudvärk) men efter all sjukhustid förra året så är jag mer liberal nu ;). Alla sköterskor jag träffat har ju mer än gärna gett en smärtstillande av alla de slag så jag har insett att det finns en poäng med att ta medicinen så att man kan orka fokusera på det som är viktigt.

Bricanyl var riktigt skönt att få för att kunna slappna av och få lite vila när värkarna drog ut på tiden och jag behövde vila för att orka igenom förlossningen.

Epiduralen, kan jag tillägga, tog bara på en sida, så min högra sida gjorde fortfarande ont. Det kan tydligen bli så.

Att andas rätt hjälper absolut till, på sitt sätt! Jag fokuserade jättemkt på att andas rätt och slappna av. Det var inget jag övade speciellt på utan det kom ganska naturligt, tycker jag.

Calqyl, va' tråkigt att ni bråkat! Det är ju lätt att tycka lite synd om sig själv om man mått dåligt länge men försök att inte hamna där. Ni måste båda hjälpas åt för att båda ska må bra. Försök tala med varandra om vad ni tänkter att den andre kan bidra med. Ni är ju ett team! Det låter ju fantastiskt med Frankrike! Hoppas ni får en fin semester! Ta tabletterna, om det är såna som är godkända dvs, så att du har nån chans att njuta av resan (och din man likaså).

Här hemma har vi en kille som har börjat äta olika puréer vid lunchtid och gröt till kvällen. Stora killen ;)! Vi har också börjat att natta honom genom att släcka ner osv, funkar hyfsat.

Just det, tack orka för att du påminde mig om knipövningar! ;)

Noomi, vad gäller försäkringskassan så tyckte jag med att det kändes krångligt i början men sen så rätade det mesta ut sig. Jag visste inte ens att det fanns ett inkomsttak så det bekymret hade inte jag ;).

Jag tar ut 3/4 av dagarna så inkomsten varje månad landar på ca 10 000kr, inte jättemkt. Men vår plan är att jag är hemma ett år och sen är min sambo (och blivande man ;) ) hemma ett halvår. Vi tjänar lika mkt så rent ekonomiskt spelar det ingen roll.

Nähä, nu somnar jag snart här. Dags att sova.

Hoppas ni har lite ledighet och sol!

• Ylle99

Tack :). Jag har legat lite lågt med det här, bara blivit så. Vi gifter oss faktiskt nästa lördag :). Sjukt spännande och väldigt roligt!

• Ylle99

Hej på er!

Mitt nya liv som "fru" känns fint :). Vi hade en fantastisk dag och vi är så otroligt nöjda, glada och tacksamma över allt som dagen innefattade. Det enda smolket i bägaren var ju vädret; regn och typ 10-12 grader. Och blåst. Jag hackade tänder till slut vid fotograferingen!

Men vad gör vädret när musiken under vigseln är just så fin som man önskade? Och alla som man ville skulle komma kom? Många hade rest långt och skaffat barnvakt. Maten blev toppen och likaså dessert och tårta (som vi ordnat själva). Vi hade jobbat otroligt mycket med allt (som de flesta gör, antar jag) och dukning, blommor, ja, allt blev just så fint som vi (eller jag i synnerhet ;) ) hade tänkt :)!!!

Kan ju vara på sin plats att berätta att vi döpte vår son också :).

Tre månader redan, Orka! Då börjar det väl hända lite nu med din lilla tjej :) ? Även om det är stora spann så var det, om jag minns rätt, då det sakteliga hände lite mer framöver. Det händer ju iofs saker hela tiden men snart så är det dags för barnstol liksom!

Usch, att avbryta i 20e veckan. Alla har verkligen sitt att bära på.

Tiden som gravid tycker jag var väldigt rolig, trots allt. Allt var nytt, förväntansfullt och speciellt. Jag kan verkligen längta tillbaka till den tiden, även om det är fantastiskt nu med, så var det så spännande att ha allt framför sig.

Vår lille kille vänder och vrider på sig som bara den. Jag och min man (!) blir löjligt förundrade över honom när han lägger sig på sidan för att sova. Tänk att man skulle bli så fascinerad av alla små steg som bebisen tar i sin utveckling!

Hoppas ni gravida mår bra! Och att nu kan njuta av tiden :).

Kram

• Ylle99

Ojojoj, Noomi! Spännande! Då är det dags :).

Haha, jag läste helt fel i ditt inlägg; jag läste "jag tog en cig" men det stod ju ctg, såklart.

Tänker på dig och hoppas att det blir en smidig förlossning (det ska väl finnas sådana;) ).

Det finns en del olika "läror" kring bebisar och mat. Knepigt att BVC var så anti banan. Det började vi med. I övrigt var vi ganska sena med att börja med mat. En del, har jag förstått börjar med gröt vid fyra mån ålder.

Vår kille var inte alls intresserad av mat så vi väntade med gröt fram tills han var sex mån. Innan dess helamning. Nu är det lite fram och tillbaks med amningen. Igår ville han ha bröstet fyra ggr, idag endast en!

Det låter som om ni inte är så nöjda med er BVC-sköterska? Eller var det bara banankommentaren som irriterade er?

Kram på er och särskilt till Noomi som kanske ligger och krystar i detta nu!!! :)

• Ylle99

Åh, grattis till lilla flickan! Roligt att se henne och skönt att höra att allt gått bra och att nu redan är hemma. Toppen!

Vila nu upp er och ta hand om er i lilla familjen :).

Soderberg: hej på dig!

Det är asjobbigt, drygt, surt och skittufft när det inte funkar som det "ska". Den som visste vad det beror på...

Skönt att remiss är iväg ändå! Det innebär ju att ni är på väg. Det tyckte iaf jag var en skön känsla :). Ta tillvara på tiden och gör saker som är svåra senare, som att träna, resa eller vad du/ni gillar att göra.

Nån gång kommer det hända och ni får ert efterlängtade barn! Håll ut (jättesvårt, jag vet)!

Kram på er

• Ylle99

Hej på er!!!

Jag har inte varit inloggad på evigheter så det var verkligen på tiden :).

Så spännande att det är dags för Calqyl! Hoppas allt går fint. Det är en sån fantastiskt resa man gör.

I dessa tider blir jag lite sentimental eftersom det är ett år sen vår kille kom till världen. Förra året låg jag på förlossningen, tittade på adventsstjärnan i fönstret och låg och sjöng "En stjärna lyser så klart" (eller vad den nu heter) och var lite diffus efter olika preparat ;).

Mitt år som föräldraledig är strax till ända och en ny tid tar över. Min man ska vara f-ledig hela våren. Det har varit ett fantastiskt år, även om det varit tufft också emellanåt. I början tyckte jag det var väldigt ensamt. Sen blev det bättre då jag tog kontakt med folk mer och lärde känna andra mammor på öppna förskolan och liknande.

Jag har faktiskt inte alls funderat över huruvida man ska berätta om ivf'en eller inte. Jag vet inte om jag i dagsläget tycker att det är så viktigt. Hm, inte tänkt så mycket på det så kanske ändrar jag uppfattning senare.

Hoppas vi får en positiv uppdatering från Calqyl snart :)!

Annars önskar jag er en god jul om vi inte hörs innan dess.

Kram på er

• Ylle99

Stort grattis Calqyl!!! Härligt att höra att ni mår bra och är friska (vad det verkar).

Nyårsafton är en bra födelsedag :).

Oj, era små sover riktigt bra! Min kille sover typ 20.00-07.00 och vaknar allt mellan tre till sex ggr däremellan. Men han somnar om med hjälp av den (än så länge) magiska tutten. Det där med att sova hela nätter är helt främmande här men samtidigt är det inget problem som det är nu heller. En sak om han hade varit vaken några timmar varje natt, men nu somnar han ju om.

Ny fas i livet för min del: jag har börjat jobba och min man är f-ledig.

En annan grej också: vår kille är verkligen ingen bebis längre. Han är så påtagligt ett litet barn nu. Han visar tydligt vad han vill och kan gå lite grann.

Hoppas allt flyter på nu, Calqyl! Att amningen funkar någorlunda (vi slet som bara den här) och att er lilla tjej hittar en dygnsrytm så småningom :).

Kram på er

• Ylle99

Snabb förlossning ändå, calqyl! Skönt att det ändå gick bra, trots sugklocka. Och att amningen har funkat så bra, halleluja! ;)

Ja, det där med skrik på kvällarna känner jag väl igen. Der var under en period skrikigt vid tio varje kväll. Sen blev det mer gnäll. Vi brukade kalla det för kvällsgnället. Överlag har vi burit, vaggat och sjungit mkt för honom på kvällarna. Men det gör väl säkert många.

Du har en positiv ton i ditt inlägg, Calqyl. Det känns bra :).

Tufft att börja jobba, tycker jag! Det har tagit mig många veckor att vänja mig någorlunda vid det. Jobbar heltid men kommer köra deltid till hösten. Helgerna går så fruktansvärt snabbt och mkt är det som ska hinnas med så det har varit ganska ledsamt när det blivit måndag igen. Samtidigt har min son det jättebra med sin pappa och de får en närmare relation.

Hoppas intervjun gick bra! Har du fått reda på hur det gick?

Haha, ja, typiskt med såna idéer, Orka, när man är i den situationen.

Ha det så bra! Imorgon är det fredag :)!

Kram på er

• Ylle99

Hej!

Jättelängesen jag kikade in här så det var roligt att läsa era uppdateringar :).

Hur har det varit att börja jobba, Orka? Jag har börjat vänja mig nu vid att jobba men det har varit ganska tufft ändå. Bara det att få tiden att räcka till för att jobba över, hur gör man?! Har oväntat nog funnit lördagkvällar och söndagkvällar optimalt eftersom jag är pigg då och minst trött. Ekorrhjul, here I come ;).

Vi kör förskola i augusti, 75 %, är planen. Läskigt att lämna barnet till okända men de flesta överlever ju, såväl barn som föräldrar. Men det blir verkligen en ny fas liksom, att vänja sig vid.

Vår kille går och halvspringer. Han förstår mycket av vad vi säger, mer än vi tror och vi blir dagligen överraskade :). Han kan gå och hämta sina skor t ex, om vi ber honom. Supercoolt, tycker vi ;).

Låter ju klokt att minska ner på socker! Vi (eller främst jag) minskar ner rejält på köttet. Under föräldraledigheten planerade och lagade jag all mat (typ) så jag gick loss på massor av nya rätter, många utan kött. Det funkade så bra att min man nu planerar in kikärtsbiffar i sin matplanering :).

Ha det fint och ta hand om er!

Kram

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?