Hej!
Bra att du mår lite bättre, Orka. Skulle det komma tillbaka, ta hjälp!
Noomi, vad gäller smärtlindring så använde jag mig av lustgas och epidural. Jag tog också ett bad vilket funkade inledningsvis.
Jag lät mig helt guidas av bm och det kändes bra tyckte jag. Jag hade dock hunnit läsa på i förväg, något sånär iaf, så jag hade lite koll. I övrigt fick jag morfin, bricanyl, sömntablett och gammal hederlig alvedon ;).
Jag har tidigare varit väldigt restriktiv med smärtstillande och tyckt typ att man ska "härda ut" (gällande "vardagssmärtor", typ huvudvärk) men efter all sjukhustid förra året så är jag mer liberal nu ;). Alla sköterskor jag träffat har ju mer än gärna gett en smärtstillande av alla de slag så jag har insett att det finns en poäng med att ta medicinen så att man kan orka fokusera på det som är viktigt.
Bricanyl var riktigt skönt att få för att kunna slappna av och få lite vila när värkarna drog ut på tiden och jag behövde vila för att orka igenom förlossningen.
Epiduralen, kan jag tillägga, tog bara på en sida, så min högra sida gjorde fortfarande ont. Det kan tydligen bli så.
Att andas rätt hjälper absolut till, på sitt sätt! Jag fokuserade jättemkt på att andas rätt och slappna av. Det var inget jag övade speciellt på utan det kom ganska naturligt, tycker jag.
Calqyl, va' tråkigt att ni bråkat! Det är ju lätt att tycka lite synd om sig själv om man mått dåligt länge men försök att inte hamna där. Ni måste båda hjälpas åt för att båda ska må bra. Försök tala med varandra om vad ni tänkter att den andre kan bidra med. Ni är ju ett team! Det låter ju fantastiskt med Frankrike! Hoppas ni får en fin semester! Ta tabletterna, om det är såna som är godkända dvs, så att du har nån chans att njuta av resan (och din man likaså).
Här hemma har vi en kille som har börjat äta olika puréer vid lunchtid och gröt till kvällen. Stora killen ;)! Vi har också börjat att natta honom genom att släcka ner osv, funkar hyfsat.
Just det, tack orka för att du påminde mig om knipövningar! ;)
Noomi, vad gäller försäkringskassan så tyckte jag med att det kändes krångligt i början men sen så rätade det mesta ut sig. Jag visste inte ens att det fanns ett inkomsttak så det bekymret hade inte jag ;).
Jag tar ut 3/4 av dagarna så inkomsten varje månad landar på ca 10 000kr, inte jättemkt. Men vår plan är att jag är hemma ett år och sen är min sambo (och blivande man ;) ) hemma ett halvår. Vi tjänar lika mkt så rent ekonomiskt spelar det ingen roll.
Nähä, nu somnar jag snart här. Dags att sova.
Hoppas ni har lite ledighet och sol!