• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej!

Hur är det med er? Hur känns det att vara hemma Orka? Måste kännas konstigt att inte gå till jobb :)

Vi har fått tid till vul nu, det blir den 7 maj. Jag längtar som en galning samtidigt som jag är livrädd. Har kommit på mig själv att jag inte tänker mig som gravid, känns mer som jag är dagarna mellan insättning och testdag. Denna gången har vi inte heller berättat för någon, vi ska vänta tills efter vul.

Kram på er alla!

• Calqyl

Ja det är väl en hel del att ordna med, tänk att det kan ske vilken dag som helst nu! Och det är helt okej om du inte tänker på mig under förlossningen ;)

Idag har jag mått ganska illa till och från hela dagen, jag har gjort det tidigare men vet inte om det beror på att jag är gravid. Är lite rädd att jag på nått sätt framkallar symtom för att jag så gärna vill få bekräftat att jag är gravid :/

• Calqyl

Hej! Hur är det med er? Någon bebis på gång Orka?

Jag har firat min födelsedag i helgen och klarade mig utan några frågor om varför jag inte drack vin :) Vet inte om det beror på att min familj misstänker något eller om de bara inte tänkte på det. I vilket fall som var det skönt att slippa några frågor. Min svärmor kom förbi på förmiddagen innan kalaset när jag höll på att städa och då mådde jag riktigt illa. Pratade faktiskt lite med henne om det hela, mina svärföräldrar vet att vi gjort ett nytt försök eftersom min svärfar är min mans chef. Det var faktiskt skönt att prata lite om det och hon förstod min oro. Förutom illamåendet har jag väldigt ömma bröst och lite "mensvärk" då och då. Bara 11dagar till vul nu ;)

På tisdag ska jag flyga igen och kan inte låta bli att oroa mig fast det inte borde vara några problem..

• Calqyl

Ja det är mycket möten och kurser nu, ska iväg två gånger till de närmaste tre veckorna. I morse kom första spyan, det var iaf inget jag inbillade mig ;) Det blir spännande att se hur jag mår när taxin kommer halv sex imorgon. Vill ju helst inte kräka i taxin ;)

På vår klinik måste partner vara med vid alla tillfällen. Det kan jag väl köpa men dessutom fick vi betala 300kr per person och det har jag mindre förståelse för. Varför ska min man betala 300kr bara för att titta på?!

Jag kan förstå det! Mina bröst är jätteömma redan...

• Calqyl

Hej! Jag klarade hela resan utan att kräkas men så påfrestande det har varit! Har mått illa till och från hela tiden och varit så rädd för att kräkas. Idag var det dock dags igen men då var jag hemma. Det är ju skönt att må illa för det känns som en bekräftelse men nu räcker det ;)

Känner mig ganska nöjd nu att vi fick betala 300kr ;) Vårt landsting har precis bytt regler så nu får man tre äggplock och så många FET som man har embryo.

Vad kul att du sytt ett babynäst, det är ju en lite innegrej nu men väldigt bra. Min syster hade sådana till sina tvillingar och det var jättesmidigt. Hoppas hon har kvar ett för jag är då ingen höjdare på att sy ;)

Trevlig valborg på er! Här ösregnar det just nu så får se om det blir någon brasa...

• Calqyl

Precis varit på vul, 2cm stort foster och ett tickande hjärta :D

• Calqyl

Hej!

Härligt att allt är bra Orka! Hoppas det går bra nu också när du är ensam hemma.

Det är roligt att läsa, Noomi! Jag har en bok där det står vad som händer varje vecka, både med foster och mamma. Någon vecka står det även om pappan. Jag "tvingar" min man att läsa varje vecka också så han ska förstå hur jag mår :) Jag mår ju tyvärr inte så bra, värst var det i lördags då jag kräkte 4 gånger :( Denna vecka skulle jag resa med jobb tre dagar så jag har faktiskt sjukskrivit mig hela veckan.

Jag vet inte exakt när det är beräknat, på vul sa de bara att jag var i v 8+4 så idag är jag i v 10+1. Vet inte riktigt hur jag ska räkna men det blir någon gång i december iaf :)

Fick din man stanna kvar hela tiden Ylle? Det oroar jag mig lite för, att mannen måste åka hem på kvällen.

• Calqyl

Hej! Här är det som innan, illamående hela tiden och kräkningar nån gång då och då. Visst är det värt att må illa om man bara får sin bebis till slut, alla dagar i veckan! Men det är tufft, mycket jobbigare än vad jag kunnat tro. Jag måste äta frukost i sängen innan jag går upp och jag måste äta med max 2.5h mellanrum hela dagen annars kräker jag. Detta fungerar för det mesta men inte alltid. Jag har ingen lust att hitta på någonting och gör bara sånt jag måste. Är ju rädd att kräka på "olämpliga" ställen så utsätter mig gärna knte för det. Har missat flera resor med jobb och är inte redo att berätta för alla än så blir en hel del vita lögner. Men självklart är detta ingenting jämfört med att inte få några barn.

Skönt att det är bra med er andra :) Så mysigt det låter Orka, längtar så tillsjag är där :)

På vårt bb måste pappan åka hem på natten. Han får såklart vara med under förlossningen men sen barnet väl är ute får mamman och barnet vara själva på natten. Jag hoppas dock att där är gott om lediga platser i december så kanske min man får stanna :)

• Calqyl

Hej! Kul att höra ifrån er! Hoppas verkligen du mår bättre Orka, annars tycker jag som Ylle att du ska prata med någon.

Bara 75 dagar kvar Noomi! Härligt!

Själv mår jag fortfarande dåligt :( Jag har precis tagit min första postafen och är så nervös. Jag tycker inte om att äta tabletter i onödan men nu känner jag att jag måste prova. På måndag åker vi till Frankrike en vecka och det hade ju varit kul om jag kunde må lite bättre då iaf.

Jag och mannen bråkade igår, jag tycker inte han ställer upp och hjälper mig och han tycker att jag bara tycker synd om mig själv...

• Calqyl

Hej på er!

Äntligen har jag fått tummen loss för att skriva ;)

Stort grattis till bröllopet Ylle! Jag är så imponerad av alla som lyckas planera och genomföra ett bröllop med en bebis, smart att köra dop samtidigt också ;)

Härligt att er flicka verkar pigg och stark Orka! Mår du själv bra? Kan du njuta av mammalivet?

Hur är det med dig Naomi? När är bebisen beräknad?

Själv mår jag bra! Kräkningarna slutade i samband med vår utlandsresa och illamåendet kommer endast vid enstaka tillfällen. Så sen ett par veckor tillbaka kan jag verkligen njuta av att vara gravid. Ju större magen blir desto bättre känns det. Jag har ganska svårt för att prata om min graviditet fortfarande och känner mig ofta illa till mods. Tror att det delvis beror på att jag fortfarande inte riktigt vågar tro på att det ska gå bra hela vägen och delvis att jag inte vill vara sån som bara pratar barn och graviditet hela tiden.

Igår köpte jag första kläderna till bebisen och idag köpte jag tapeter till barnrummet så det blir mer och mer verkligt hela tiden :)

• Calqyl

Stort grattis Noomi!! Skönt att allt gick bra även om det tog lång tid :)

Idag har jag gjort glukostest och det gick bra :) Träffade en tjej i väntrummet som är lika gammal som jag, bor i samma by och har bf på samma dag! Hon verkade jättetrevlig så förhoppningsvis kan vi hänga med våra små till våren :)

Orka:  Jag funderar redan mycket på syskon.. Just nu är min tanke att vi inte kommer skydda oss men inte direkt försöka heller utan "blir det så blir det" och har det inte hänt något på drygt ett år bokar vi in ny ivf. Men det är långt till dess så hinner säkert ändra mig på vägen.
    Svårt det där med bvc, tycker man hör så mycket konstigt nu. Vet inte om ni sett på facebook några som varit på bvc med sina 4-5 åringar och de kallas "tjocka" för de får för högt bmi trots att de ser hur smala ut som helst.

Hej Soderberg!
    Som du kanske sett var det ganska längesen denna tråd startades så vi har kommit en bit på vägen :) Därför skrivs det inte så ofta längre men vi stöttar dig gärna så gott vi kan. Vi har alla stött på olika problem på vägen så även om vi inte är så många har vi varit med om det mesta.
    Varför det inte tar sig har ingen av oss fått svar på men min teori i mitt och min mans fall är att spermierna av någon anledning inte lyckas befrukta äggen på egen hand. De var nämligen tvungna att göra icsi.

• Calqyl

Hej! Oj 7 månader redan, tiden går verkligen fort! Själv har jag nu 11 dagar till bf och har precis haft min första "lediga" vecka. Så skönt att slippa vara ensam i veckorna. Alla påpekar hela tiden om hur jobbigt det måste vara för mig nu sista tiden och att jag väl bara vill att bebisen ska komma men jag känner inte så. Jag tycker det är jättemysigt att gå hemma med min stora mage :) Vi håller på att renovera hemma så kan lite vara därför jag inte är så otålig, vill gärna få klart innan bebisen kommer :)
    Förra helgen ordnade mina systrar och närmsta vänner en babyshower för mig. Jag blev så överraskad! Trodde inte någon skulle göra det med tanke på att alla de har barn och jag har inte ordnat för någon av dom. Jag har lite blandade känslor för det här med babyshower men det var kul att träffa alla, fika gott och leka lite lekar :)

Svårt det här med hur man ska berätta, jag tror vi kommer berätta det vanliga sättet först och sen förklara att det dock inte fungerar för alla och då kan man behöva hjälpa naturen på vägen.
    Är ni helt öppna med att era barn kommit till via ivf? Vi är inte det men det börjar bli svårt att hålla koll på vem som vet och inte vet och framför allt att lita på att de som vet inte berättar för andra. Min mans syskon vet inget och det tycker jag är jobbigt, jag är rädd att de ska få höra det från någon annan. 
    Sen är jag rädd att vårt barn ska bli retat i framtiden, är det något ni funderat på?

• Calqyl

Hej!

Fortfarande ingen bebis här, så nu hoppas jag han/hon stannar till efter jul eller tom till efter nyår ;)

Tack för att ni delar med er av kloka funderingar och erfarenheter, det är så värdefullt! Ibland känns det som ni är de enda som förstår men det är väl inte så konstigt man måste nog själv gå igenom barnlöshet och ivf för att verkligen förstå.

Hoppas ni får en helt fantastisk jul med era små så får jag fortsätta mysa med min stora mage :)

Kram på er!

• Calqyl

Hej!

Jag klarade det inte riktigt till januari, på självaste nyårsafton kom vår dotter! Allt gick bra och hon är såklart den sötaste som finns ;)

Kram på er

• Calqyl

Hej!

Jag skrev ett jättelångt inlägg för ett tag sen som bara försvann innan jag hann posta det :( gör ett nytt försök nu :)

Allt går bra med vår lilla tjej som redan hunnit bli en månad! Växer gör hon som bara den, väger nu 5.1 kg och är 57cm lång. Hon är väldigt glad för mat och äter från en gång i timmen till var tredje timme. Detta gäller även på natten men för det mesta somnar hon om direkt så det fungerar bra. Amningen har gått bra ända från början så det är jätteskönt! Dock gör det fortfarande ont men hoppas det går över snart. Vi har ofta en liten skrikperiod på kvällen, verkar väldigt vanligt. Hade/har era det också?

Förlossningen gick bra, jag hade lätta värkar hemma från 5 på morgonen till 6 på kvällen då de började komma med 5min mellanrum. Halv tio åkte vi till sjukhuset och 00.11 var hon ute :) De fick använda sugklocka men annars gick det bra :) Dock känner jag mig lite snuvad på det fantastiska ögonblicket då man får upp bebisen på magen. Det hade jag verkligen sett fram emot men jagade så ont och skulle sys så det varigt jag kunde njuta av. Tyckte snarare det kändes helt fel att ha henne på magen när jag hade så ont. Inget roligt första intryck hon fick av sin mamma precis.... Hur upplevde ni det?

Hur är det att ha börjat jobba Ylle? Själv ska jag på arbetsintervju på fredag! Jag har ju veckopendlat innan men det är ju inget jag kan/vill fortsätta med nu.

Kram

• Calqyl

Hej!

Här har det hänt så mycket sen sist jag skrev så vet inte var jag ska börja! Det får bli lite rörigt helt enkelt :) Min dotter är fyra månader nu och har just fått sin första tand! Hon har också sovit två nätter på rad utan att äta på ca 12 timmar! För bara någon natt sen åt hon en gång i timmen så jag är lite smått chockad ;) Jag fick jobbig hosta och då vi är på semester i Frankrike fanns här möjlighet att lägga mig i ett annat rum för att inte väcka tjejen och då helt plötsligt sov hon hela natten. Varför har jag inte provat det tidigare?!

Låter som du har det lite tufft nu Orka, tycker det var okänsligt av din man att bli sur för att du gör bönor, bara för att han inte kan äta det ska väl ni få!

Så tröttsamt med din kollega! Varför skaffar hon barn då kan man ju undra. Samma som många frågar mig om jag är "glad" att det ändå tog så lång tid så vi fick göra många härliga resor, visst idag kan jag vara glad för resorna men då hade jag ju tio gånger hellre fått ett barn. Resorn var ju ett sätt att överleva den tuffa tiden.

Tror vi alltid kommer stöta på dumma kommentarer och frågor..

Kram på er!

• Calqyl

Håller såklart tummarna för din bror och hans fru! Kan ni prata om det? Vet de att ni också gjort ivf?

• Calqyl

Hej! Någon som är inne här något? Är mest nyfiken på hur ni tänker kring syskon :)
    Hoppas allt är bra med er!

• Calqyl

Vad roligt att du sett att jag skrivit! Jag har inte varit inne och läst på evigheter men nu när vi börjar planera syskonförsök lockades jag in här igen ;)
    Vi har bokat tid för första mötet den 26 maj, sen får vi väl se när vi drar igång på riktigt. Vi har tyvärr inget i frysen...
    Hur länge tänker ni försöka på egen hand? Vi har inte skyddat oss sen dottern föddes för drygt 16 månader sen. 
    Min dotter är precis som du skriver, jättego och jättebestämd :) Tänk att din flicka redan är 2 år! Jag vet inte hur ni känner men jag är så nyfiken på er, om ni har instagram och är lika nyfikna som jag får ni gärna skicka en följarförfrågan till mig - panne86. Förstår såklart om ni inte vill :)

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?