• hellohello84

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Hoppar gärna in här om jag får? Ni verkar vara ett mysigt gäng :) har inte hunnit läsa in mig på tråden men ska göra det någon dag framöver. Har precis gjort en konisering och tagit bort cellförändringar som gick bra, de fick bort allt. Väntar nu bara på definitivt svar från analysen innan vi får gå på nybesök för IVF. Hade tid redan i augusti men fick vänta pga cellförändringarna. Har ni några goda råd inför starten? Ha en fin lördag :)

• hellohello84
    Ylle99 skrev 2014-11-09 08:44:14 följande:

Hej hello!

Välkommen.

Vad är konisering?

Ska du börja ditt första ivf-försök?

Vi är tre personer här som började ungefär samtidigt med ivf, men där resultaten blivit lite olika och olika biverkningar. Två av oss har lyckats, och jag är en av dem. Är redan i v.31!

Något råd inför ivf-försöket....hm. Jo, håll utkik efter överstimulering och se till att få info om detta. Jag råkade ut för det och det är verkligen ingen hit. Jag hade inte fått nån info om det vilket gjorde att jag inte sökte hjälp i tid utan trodde det var normala biverkningar.

Tack! Vad kul! När började ni? Och grattis till liten i magen :)

Konisering är en operation för man tar bort yttersta delen av livmoderhalstappen.

Hur många försök har du gjort?

Tack för tipset!
  • hellohello84
    Calqyl skrev 2014-11-09 19:05:23 följande:

Hej!

Nu har jag fått tillbaka min lilla blastocyst :) På självaste farsdag, måste ju betyda något! Nu får ni gärna hålla tummarna att det går hela vägen.
    Jag frågade vad som händer med ägget som jag själv släppt och fick väl inte riktigt något svar, det bara försvinner. Blödningen uteblir tack vare ett hormon som bildas när man blir gravid. Vet inte om jag blir så mycket klokare ;)

Arbetsintervjun gick bra tror jag, alltid så svårt att veta.. Hoppas verkligen jag får jobbet men magkänslan säger att det nog inte blir så. Lyckas den här graviditeten gör det inte så mycket, blir ändå bara jobbigt att börja nytt jobb som gravid.

Välkommen hit Hello! Vi är inte många i denna gruppen men ändå har vi lyckats stöta på det mesta.. Jag gjorde första ivf i maj då jag blev gravid men fick tidigt missfall. Idag har jag fått tillbaka ett 5-dagars i ostimulerad cykel, jag tar alltså inga mediciner alls.
    Råd jag kan ge dig är att fortsätta med livet som vanligt, gör roliga saker tillsammans. När vi tänker tillbaka på tiden vi kämpat ser vi inte det som "bortkastad" tid utan som bonustid vi fick bara vi två.

Hoppas ni haft en mysig helg! Nu ska jag passa på och mysa lite med min man innan en ny arbetsvecka drar igång med 20mil mellan oss.

Kram på er!

Tack! Är väldigt förväntansfull inför nybesöket :) håller tummarna att det är din tur denna gång! Har också en sambo som jobbar borta på veckorna och har varit sjukt stressad inför detta under tiden vi försökt (2 år). Krävs en lång flygresa och har en väldigt oregelbunden cykel, så har aldrig riktigt kunnat förutspå när ÄL ska ske (förutom via ÄL-test). Men han har varit tålmodig, som få! :) Ha en fin dag!
  • hellohello84
    Orka skrev 2014-11-09 16:57:32 följande:

Hej Hello! Jag är den andra som är gravid. Jag var först ut sv oss tre i påskas med första ivf. Det blev inget men fick många ägg till frysen. Vid midsommar blev det återföring av fryst ägg utan resultat. Men i augusti lyckades det. Är nu i vecka 15. Mitt råd är att prata igenom med din partner hur ni ska stötta varandra genom ivf. Det är psykiskt påfrestande, speciellt med flera misslyckade försök. Men de flesta är väldigt envetna och ger inte upp så lätt.

Ylle99, hade de inte gett dig någon info om överstimulering? Vad dumt! Jag misstänkte ju att du fått det eftersom de beskrivit det så noga för mig. Men det var kanske för att jag var i riskgrupp pga så många äggblåsor.

Hello, förlåt om jag är frågvis men varför tar man bort lite av livmodertappen?

Grattis till liten! :) jag hade allvarliga cellförändringar på livmoderhalstappen som de tagit bort för att de inte ska utveckla cancer.
  • hellohello84

Hej!

Tack alla för det fina välkomnandet. Har haft några tuffa veckor med jobb och väntan på provsvaret från operationen. De ringde idag och sa att det gått bra och att de fått bort cellförändringarna som var måttliga (och inte allvarliga som det tidigare sagt). Happy times! Så jag ringde på en gång och försökte boka in en tid för nybesök. Men det fanns såklart ingen tid innan jul. Lite besviken då det lovat oss att de skulle ordna det och prioritera oss då vi väntar så länge. Så nu står vi på nån slags kort varsel lista, men tvivlar på att vi kommer klara det då min sambo jobbar typ 100 mil bort. Sen ringde de också och sa att de var osäkra på svaret och ville att det skulle granskas på nytt innan vi gick vidare med IVF, som om vin har tur får ett bra besked på innan jul. Tillbaka på ruta ett och vill bara dra ett stort täcke över mig. Men det roliga är ju att vi kanske kan följas åt Ellie! :) Hur mår ni andra?

• hellohello84
    Ylle99 skrev 2014-12-25 20:16:27 följande:

Kort uppdatering: en liten pojke kom i måndags.

Vi mår bra och är förundrade över det som hänt.

Kram på er

Stort grattis!! Vilken fin julklapp! <3

Har hängt med och läst men har haft full rulle innan jul. Vi var på nybesök innan jul och var så glada att det äntligen var vår tur! Planerad IVF-start i slutet på januari. Testade sedan positivt på julafton! Vågar knappt tro att det är sant :)
  • hellohello84
    Orka skrev 2014-12-28 23:12:25 följande:

Ylle, STORT GRATTIS Skrattande! Jag har inte varit inne och läst under julen. Jag har umgåtts med släkten och liksom glömt att det är saker på gång här. Jättekul! Hur mår den lille? Är han väldigt liten? Du måste berätta mer sen när du orkar! Jag är jätteglad för er skull. Hoppas att det inte blir några komplikationer på grund av den tidiga födseln!

Hellohello, blev det plus helt på egen väg alltså? STORT GRATTIS till dig med! Ni måste verkligen blivit förvånade, minst sagt! 

Jag mår mycket bättre nu. Illamåendet har nästan gett med sig. Är i vecka 22. Jag har inte haft foglossningar heller på ett tag. Men ikväll fick min man och jag för oss att rensa och stuva om i förrådet för att kunna köpa lite barnprylar och ställa där. Nu är det som knivar som skär i blygdbenet. Så det var inte så smart. Vi har lite planer på att byta boende men jag kan ju inte hjälpa till med en flytt över huvud taget. I så fall får vi punga ut och ta hjälp av en flyttfirma med rubbet. Det kan ju vara värt det om vi hittar något bra.

Tack så mycket!! Är nog fortfarande lite i chock att det funkade på egen väg! Vågar knappt tro att det är sant :) är i fjällen och ska fira nyår och vet inte riktigt hur jag ska kunna dölja det på nyårsmiddagen. Har ni något tips? (Finns inget bolag med alkoholfritt och bara en liten affär här).

Vad spännande med flytt orka! Är det hus ni kollar på? När kände du första grav-symptomen?
  • hellohello84
    Orka skrev 2014-12-29 15:37:55 följande:

Mitt första gravidsymptom var äcklig smak i munnen och yrsel cirka en vecka efter återförandet av en femdagars blastocyst. Sen kom det massa symptom som jag inte riktigt mins längre. Men framförallt yrsel. Många av de andra symptomen var såna som man kan få i samband med mens. Men yrsel hade jag inte haft tidigare. Vågade ju inte tro på det ändå förrän det var bevisat med gravidtest några dagar efter beräknad mens.

Några bra tips angående döljande av graviditeten har jag inte. Jag har tyvärr många otrevliga erfarenheter av folk som ställer intima frågor under de tre åren då vi försökte och försökte. Jag drack inget mellan ägglossning och mens, och det tog många som att det var fritt fram att fråga om gravidit. Jag blev så ledsen varje gång. Sen i slutet började jag bli mer härdad.

Du kan välja lite olika strategier
    1) Berätta rakt ut som det är.
    2) Berätta inget men om någon frågar säger du som det är.
    3) Berätta inget och om någon frågar säger du något i stil med "att det inte passr just nu", "har migrän", "har en vit vecka", "går på antibiotika". Det behöver inte ens vara realistiskt. Dina vänner kanske inte tror dig, men du har ju i alla fall markerat att de inte har med saken att göra.
    4) Försök smussla genom att köpa druvjuice och fyll på ditt glas när ingen ser. Eller köp alkoholfri öl/cider i affären. Det är egentligen ett dåligt alternativ för du kommer att bli stressad. Jag körde det alternativet när jag var gravid i vecka 6 och det funkar bra, men så var det en fest av mingelkaraktär där alla tog med sin egen dryck. Det är svårare när det är storsittning och man ska dela på drycken.

Det bästa alternativet är nog att slappna av. Du kommer inte kunna styra dina vänners nyfikenhet i vilket fall. Jag skulle nog kört på alternativ 3. Det har jag gjort många många gånger, och det funkar ändå hyfsat. De flesta fattar att de inte ska fråga.

Tack för världens finaste svar. Har verkligen tänkt på dig idag och att det var så fint att du tog sig tid att skriva ner dina strategier och tankar till mig :) jag känner nästan inga symtom förutom lite molvärk och ömma bröst. Men tog ett test till imorse som också var positivt! Så glad!!! :) har funderat fram och tillbaka och kommer nog också gå på strategi 3. Sen får de hälla upp ett glas om de insisterar och min sambo får smutta ur det under kvällen :) jag har också varit supernoga under de år vi försökt med att inte dricka mellan ÄL och mens, och stött på de konstigaste frågorna! Men det jobbigaste är att jag den här månaden tom varit full (som jag absolut aldrig brukar), ätit massa rå fisk, rökt mat och snusat och druckit vin var och varannan kväll. Vad är oddsen för det? Har såklart tvärslutat med allt igen. Kram
  • hellohello84

Gott nytt år!

Tänkte bara säga att jag körde på nr 3. Låtsades dricka och hällde över till min sambos glas när ingen såg och bytte glas och sånt. Gick jättebra, och tror ingen misstänkte något då jag knappt brukar dricka i vanliga fall heller. :)

• hellohello84

Tack Ylle :)

Orka, symptomen kom efter mitt senaste inlägg. Hade molvärk, stick/hugg i magen förra veckan vilken nu avtagit (lite mol kvar) och gått över till dålig magen. Någon annan som haft så? Mår lite småilla hela tiden men inte så farligt, som blir värre mot kvällen. Kan bara äta små portioner och blir mätt på en gång.

Hoppas att ni alla får en fin helg :)

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?