Orka skrev 2014-12-29 15:37:55 följande:
Mitt första gravidsymptom var äcklig smak i munnen och yrsel cirka en vecka efter återförandet av en femdagars blastocyst. Sen kom det massa symptom som jag inte riktigt mins längre. Men framförallt yrsel. Många av de andra symptomen var såna som man kan få i samband med mens. Men yrsel hade jag inte haft tidigare. Vågade ju inte tro på det ändå förrän det var bevisat med gravidtest några dagar efter beräknad mens.
Några bra tips angående döljande av graviditeten har jag inte. Jag har tyvärr många otrevliga erfarenheter av folk som ställer intima frågor under de tre åren då vi försökte och försökte. Jag drack inget mellan ägglossning och mens, och det tog många som att det var fritt fram att fråga om gravidit. Jag blev så ledsen varje gång. Sen i slutet började jag bli mer härdad.
Du kan välja lite olika strategier
1) Berätta rakt ut som det är.
2) Berätta inget men om någon frågar säger du som det är.
3) Berätta inget och om någon frågar säger du något i stil med "att det inte passr just nu", "har migrän", "har en vit vecka", "går på antibiotika". Det behöver inte ens vara realistiskt. Dina vänner kanske inte tror dig, men du har ju i alla fall markerat att de inte har med saken att göra.
4) Försök smussla genom att köpa druvjuice och fyll på ditt glas när ingen ser. Eller köp alkoholfri öl/cider i affären. Det är egentligen ett dåligt alternativ för du kommer att bli stressad. Jag körde det alternativet när jag var gravid i vecka 6 och det funkar bra, men så var det en fest av mingelkaraktär där alla tog med sin egen dryck. Det är svårare när det är storsittning och man ska dela på drycken.
Det bästa alternativet är nog att slappna av. Du kommer inte kunna styra dina vänners nyfikenhet i vilket fall. Jag skulle nog kört på alternativ 3. Det har jag gjort många många gånger, och det funkar ändå hyfsat. De flesta fattar att de inte ska fråga.
Tack för världens finaste svar. Har verkligen tänkt på dig idag och att det var så fint att du tog sig tid att skriva ner dina strategier och tankar till mig :) jag känner nästan inga symtom förutom lite molvärk och ömma bröst. Men tog ett test till imorse som också var positivt! Så glad!!! :) har funderat fram och tillbaka och kommer nog också gå på strategi 3. Sen får de hälla upp ett glas om de insisterar och min sambo får smutta ur det under kvällen :) jag har också varit supernoga under de år vi försökt med att inte dricka mellan ÄL och mens, och stött på de konstigaste frågorna! Men det jobbigaste är att jag den här månaden tom varit full (som jag absolut aldrig brukar), ätit massa rå fisk, rökt mat och snusat och druckit vin var och varannan kväll. Vad är oddsen för det? Har såklart tvärslutat med allt igen. Kram