elin1984 skrev 2013-11-13 16:33:19 följande:
Hur gamla är dina äldsta barn nu? Har fått mycket kritik från släktingar och svärmor för att jag ammar vårt barn till sömns och för att vi samsover :(
En nyfiken fråga: Vad är det din kritiska svärmor och kritiska släktingar är rädda för? Vad tror de ska hända
?
Jag tycker att det är lite fascinerande hur oerhört statiskt vårt tänkande är på många sätt. Jag skulle tro att de flesta som skulle träffa mig och min familj skulle tycka att vi var så medelsvensson man bara kan bli. Två väldigt genomsnittliga föräldrar med tre högst vanliga och normala barn. Ändå är det så att vi gör vissa saker som av andra kan uppfattas som udda. Vi använder t.ex. inte vagn till våra barn utan har sjalat. Och så samsover vi....länge. Vi samsover fortfarande med alla våra tre barn - de äldsta är 4,5 respektive snart 6 år. Vi sover i ett sänghav på 390-brett så det är ju inte så att vi ligger och trängs
. Vi har helt enkelt breddat vår dubbelsäng med en 90- och en 120-säng där våra barn sover.
Det som är spännande är att de flesta tycker att det är fullkomligt normalt att barnen kommer intraskande till föräldrasängen på natten bara de har somnat i sina egna sängar. Vi föredrar vårt sätt. De somnar och sover i sina egna sängar (sedan länge) inne hos oss och vi slipper trängas med barn som kommer traskande på nätterna (då har jag svårt att sova). Jättelätt att ligga tillsammans på kvällen och mysa tills de somnar också. De kan somna utan sällskap men vill helst ha sällskap. Det tycker jag är rätt normalt och sunt. Jag kan också somna och sova själv, men nog tycker jag att det är trivsammare och mysigare med den jag älskar bredvid
.
Sedan ska så klart inte alla göra som vi, utan gör det som NI trivs med. Jag har t.ex. valt att sluta nattamma relativt tidigt. Båda mina "stora" var runt 8 månader. Inte för att jag tycker att nattamning är fel utan för att jag som person behövde en förändring för att orka vår situation. Barnen hade mått finfint om de fått fortsätta nattamningen. Sövde dem vid bröstet på kvällen dock så länge de ville då det var mysigt och smidigt. Äldsta tappade intresset runt 10 månader, mellansonen var 13 månader. De ville helt enkelt inte längre utan somnade bara i famnen istället. Med tre barn i bagaget så upptäcker man att barns behov förändras på alldeles naturlig väg....på samma sätt som mina till slut inte ville ammas till sömns mer.....inte ville somna bärandes längre utan i sängen....inte ville bäras längre utan gå själva etc.
Hur ni sover och somnar era barn har inte med någon annan än er att göra. Du/Ni behöver inte förklara er eller försöka hitta argument för er sak för att övertyga skeptiska familjemedlemmar. Säg som det är: "Vi gör så här för att vi trivs med det. Punkt".