• greeneyes

Förlorade 2 liter blod vid snitt, hur fort återskapas det?

Hej!
    Vid mitt planerade snitt i fredags förlorade jag två liter blod, men eftersom mitt HB var 104 efteråt fick jag inget blod. Blek som ett lik är jag dock och mest nyfiken på hur fort blodet återbildas och när jag kan känna mig dom vanligt igen. Nån som vet?

Dotter född 2007, Planerat snitt 131101
  • Svar på tråden Förlorade 2 liter blod vid snitt, hur fort återskapas det?
  • Hannah76

Hur lång tid tar det för kroppen att bilda 4,5 dl blod igen efter att man lämnat blod?

Det tar minst 3-4 veckor innan antalet röda blodkroppar återbildats. Det är dessa som tar längst tid att återbilda.

• Hannah76
    Hannah76 skrev 2013-11-06 13:23:40 följande:
    Hur lång tid tar det för kroppen att bilda 4,5 dl blod igen efter att man lämnat blod?

Det tar minst 3-4 veckor innan antalet röda blodkroppar återbildats. Det är dessa som tar längst tid att återbilda.

Från geblod.se

Men blodmängden blir den samma rätt fort, dock så har man då ganska blaskigt blod. 
  • 19Anna73

Jag förlorade också två liter blod under ett av mina snitt men då mitt HB hamnade på 75 så fick jag två påsar blod. Det kan gå ganska fort att få upp men längst en månad innan du är tillbaks som vanligt igen.

• Deo volente

Om du äter bra och gärna tar järntabletter eller dricker blutsaft så kommer du nig känna dig piggare på några veckor. Ammar su så tar de ju lite längre tid dock.

Efter mitt kejsarsnitt så låg jag på 80 i blodvärdet, förlorade också mycket blod. Men de är bara å kämpa med maten som sagt. Min kompis sjönk ned till 20!! Så 104 är rätt så bra ändå.

• Ann Cistrus
    Deo volente skrev 2013-11-06 13:31:12 följande:
    Om du äter bra och gärna tar järntabletter eller dricker blutsaft så kommer du nig känna dig piggare på några veckor. Ammar su så tar de ju lite längre tid dock.

Efter mitt kejsarsnitt så låg jag på 80 i blodvärdet, förlorade också mycket blod. Men de är bara å kämpa med maten som sagt. Min kompis sjönk ned till 20!! Så 104 är rätt så bra ändå.
    Det är tveksamt att din kompis hade så lågt hemoglobinvärde som 20 eftersom det anses spektakulärt att mannen i artikeln jag länkar till överlevde ett hb på 17. 

ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/10543/LKT0843s3015_3017.pdf
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Deo volente

Ann cistrus:

Har inga bevis på det men det var vad hon sa, detta var precis efter förlossningen, hon fick hjälp direkt. Hon Hade bara legat å skakat jättelänge.

Tyckte också det lät konstigt men hon förlorade ca 2000 ml blod, vilket innebär ca 30-40 % av blodvolymen.

• Deo volente

Skillnaden är ju att mannen i fråga med hb 17, inte hade vart med om någon drastisk blodförlust utan sökte hjälp för försämrad hälsa och värdet mätte då 17.

• PimStjärna

Hände det nåt oväntat under era snitt eller varför blödde ni så mycket? Hoppas själv på snitt denna gången p g a jobbig förlossning förra gången.

• greeneyes
    PimStjärna skrev 2013-11-06 16:41:57 följande:

Hände det nåt oväntat under era snitt eller varför blödde ni så mycket? Hoppas själv på snitt denna gången p g a jobbig förlossning förra gången.

Tydligen så sprack några stora blodkärl enligt läkaren. Jag märkte själv inget och upplevde det inte dramatiskt. Jag var för övrigt jätterädd innan men är supernöjd i efterhand så var inte orolig

Tack alla för era svar!
  • Omorfia

Jag blödde tre liter vid en vanlig förlossning och fick två påsar blod, 2 liter dropp och en järninfusion. Hade hb 76 på återbesöket dag 4 efter förlossningen. Efter tre månader hade jag hb 125.

Jag var också som ett lik de första veckorna men kroppen vänjer sig rätt fort. Ta det lugnt och ät järnrik mat sa de på BB.

Svar på tråden Förlorade 2 liter blod vid snitt, hur fort återskapas det?