• greeneyes

Förlorade 2 liter blod vid snitt, hur fort återskapas det?

Hej!
    Vid mitt planerade snitt i fredags förlorade jag två liter blod, men eftersom mitt HB var 104 efteråt fick jag inget blod. Blek som ett lik är jag dock och mest nyfiken på hur fort blodet återbildas och när jag kan känna mig dom vanligt igen. Nån som vet?

Dotter född 2007, Planerat snitt 131101
  • Svar på tråden Förlorade 2 liter blod vid snitt, hur fort återskapas det?
  • Ann Cistrus
    Deo volente skrev 2013-11-06 16:31:25 följande:
    Ann cistrus:
    Har inga bevis på det men det var vad hon sa, detta var precis efter förlossningen, hon fick hjälp direkt. Hon Hade bara legat å skakat jättelänge.
    Tyckte också det lät konstigt men hon förlorade ca 2000 ml blod, vilket innebär ca 30-40 % av blodvolymen.
    Alltså, jag säger inte att din kompis ljuger, det vet ju inte jag. Jag säger bara att det är osannolikt att hon hade ett hb på 20 för det är extremt ovanligt med så låga värden även vid stora blödningar. 

Ska kanske tillägga att jag jobbar som anestesisjuksköterska och har haft om många traumapatienter som blött flera blodvolymer (förvisso fått blod under tiden) men ändå inte hamnat så lågt ens innan vi hunnit med att transfundera (ge blod).  
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • greeneyes
    Ann Cistrus skrev 2013-11-06 17:02:54 följande:
    Alltså, jag säger inte att din kompis ljuger, det vet ju inte jag. Jag säger bara att det är osannolikt att hon hade ett hb på 20 för det är extremt ovanligt med så låga värden även vid stora blödningar. 

Ska kanske tillägga att jag jobbar som anestesisjuksköterska och har haft om många traumapatienter som blött flera blodvolymer (förvisso fått blod under tiden) men ändå inte hamnat så lågt ens innan vi hunnit med att transfundera (ge blod).  
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
    Åh, då kan jag ju passa på att fråga dig var HB-gränsen för att få blod går? Jag som hade 104 bedömdes ju inte behöva det.
  • Deo volente

Pimstjärna

Jag vet inte varför jag förlorade så mycket blod under kejsarsnittet, har för mig att det var 1250 ml. Kände mig väldigt yr och trött.

Kompisen som jag nämnde har gjort tre vaginala förlossningar och hon har förlorat mycket blod varje gång.

• ninjabebbe

Gränsen om du är frisk har jag för mig ligger kring 80, men jag hade vägrat ta emot blod om det inte var liv och död som gällde. Tänk på att man en gång i tiden inte kände till att varken hepatit eller hiv existerade..

• ninjabebbe

Och din kompis kan inte ha haft 20 i Hb, det måste hon ha missförstått på något sätt.

• Deo volente

Ninjabebbe

Kan hända att hon missförstått men Det är inte omöjligt att hb sjunker till 20, mannen i artikeln gick ju runt med 17. Och detta var ju precis vid själva blodförlusten. Men nu glömmer vi den saken.

• ninjabebbe

Ja, men som tidigare nämnt är det skillnad på när blodvärdet sjunker på grund av sjukdom under en lång tid, en sån chock skulle inte hennes kropp klara av. 

• ninjabebbe

Om hon hade blött 2 liter och efter det hade 20 i Hb bör hennes utgångsHb ha legat runt 30 om hon är normalstor, och då hade de verkligen inte snittat henne!

• Mellanmjölkens land

Jag var nere på 80 efter min första förlossning. Fick nån typ av dropp som skulle få upp järndepåerna.

Första dygnet var jag helt utslagen. Andra dygnet kunde jag vara uppe kortare stunder och inom 1v mådde jag ungefär som vanligt. Var uppe på normalt blodvärde inom 1-2mån trots amning.

• modsey
    Deo volente skrev 2013-11-06 16:36:58 följande:
    Skillnaden är ju att mannen i fråga med hb 17, inte hade vart med om någon drastisk blodförlust utan sökte hjälp för försämrad hälsa och värdet mätte då 17.
    vilket gör att när man fort blöder mycket och ner till 20 så är det mycket mycket farligare.
    Tror faktiskt inte din vän hade ett HB på 20.
    För att ramla ner på ett HB på 20 har man blött betydligt mer än 2 liter!
Svar på tråden Förlorade 2 liter blod vid snitt, hur fort återskapas det?